ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"הצווים המנהליים מלאים בסתירות"

ניצחון משפטי לאגודת ישראל: המדינה לא תוכל להטיל מגבלות על בתי כנסת

בית-המשפט בארה"ב הגביל את סמכותה המנהלית של מדינת ניו יורק להטיל הגבלות על בתי-הכנסת בעקבות הקורונה. בית המשפט ציין, כי לדעתו הצווים המנהליים מלאים בסתירות ומתייחסים לחופש הדת המוגן על-ידי החוקה, כאילו היה במעמד נחות יותר לעומת עיסוקים אחרים

ניצחון משפטי לאגודת ישראל: המדינה לא תוכל להטיל מגבלות על בתי כנסת
תפילת מרפסות בברוקלין בימי הקורונה צילום: די וואך

ניצחון משפטי מרשים לאגודת ישראל באמריקה, עם החלטה שהתקבלה בבית-משפט פדרלי, החוסמת בפני מושל מדינת ניו יורק, קאומו וראש עיריית ניו יורק, דה-בלזיו, את אכיפת ההגבלות על מנייני תפילות בתוך בתי-הכנסת ומחוצה להם.

בהחלטתו, הורה השופט על שינוי תקנות-החירום הקיימות בתקופה זו על בתי כנסת, המגבילות את מספר המתפללים בתוך בתי-הכנסת הנמצאים באזורי שלב ב', ל-25% מקיבולת המקום, והרחבתן ל-50% קיבולת, בצורה המקבילה להגבלות שהוטלו על בתי-עסקים שקיבלו אישור הפעלה.

כמו-כן, השופט הטיל איסור על כל הגבלות שהן על התכנסויות המתקיימות במרחב פתוח. בשני המקרים, עדיין חייבים להקפיד על ריחוק חברתי.

אגודת ישראל באמריקה, יחד עם שלושה יהודים חרדים, טענו כי הצווים המנהליים של המדינה מהווים הפרה של סעיף חופש הדת בחוקה האמריקאית, וזאת לאור היחס השונה כלפי בתי כנסת לעומת בתי-עסקים. יתר-על-כן, המדינה והעיר עצרו התכנסויות דתיות, בעוד המושל וראש העירייה עודדו – וראש העיר אף השתתף בעצמו – הפגנות מחאה שהתקיימו במקומות פתוחים. כמו-כן, חוק המדינה התיר מפורשות קיומם של טקסי סיום והענקת תעודות במקומות פתוחים.

בית המשפט ציין כי לדעתו הצווים המנהליים מלאים בסתירות ומתייחסים לחופש הדת, המוגן על-ידי החוקה, כאילו היה במעמד נחות יותר לעומת עיסוקים אחרים, עם גורמי סיכון דומים. ולכן, כפי שהתבטא השופט, "אין זה מתפקידו של בית-המשפט לערער על אנשים כמו המושל קאומו או ראש העירייה דה-בלזיו, בכל הקשור להחלטותיהם בזמנים קשים אלו, כלומר – עד שהחלטות אלה מביאות לפגיעה בזכויות יסוד ללא הצדקה משכנעת".

סביר להניח כי תיק זה יהדהד ברחבי ארה"ב כדוגמא לסמכות מנהלית המסכנת את חופש הדת, וזאת ללא סיבה מוצדקת. יצוין כי לעתירה זו היו שותפים גם שני אנשי דת נוצריים, שנושא עתירתם היה באותו עניין – נגד הגבלת מספר המשתתפים בכינוסי תפילותיהם.

בעקבות ניצחון זה, אגודת ישראל באמריקה מתכוננת להמשיך במלוא העוז בהגנה על זכויות הדת, כגון חינוך דתי ופתיחת מחנות קיץ דתיים. היא מזכירה לציבור בוחריה להמשיך ולהעניק עדיפות ראשונה לכללי הזהירות והבטיחות, ויחד עם זאת מציינת כי עלינו להמשיך ולשמור בהקפדה מלאה על דרך החיים שלנו, ללא כל צורך להתנצל.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד