ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
התקיפות באיראן

פרופ' עוזי רבי: "מכריזים למשטר 'ראו הוזהרתם'"

פרופ' עוזי רבי התייחס לסדרת  התקיפות בשבוע האחרון באיראן שעל פי פרסומים ששייכים לישראל: "מה שקורה כאן הם מלחמת צללים וחילופי מהלומות"

פרופ' עוזי רבי: "מכריזים למשטר 'ראו הוזהרתם'"
פרופ' עוזי רבי צילום: צילום מסך

פיצוץ חשוד ומסתורי נשמע אתמול (שבת) ברחבי איראן, זאת הפעם הרביעית במהלך השבוע האחרון שנשמע קול נפץ לא מוסבר בקרבת מתקנים צבאיים רגישים. על פי גורמים בכלי תקשורת איראניים נמסר, כי מקורו של הפיצוץ היה התקלחות של שנאי בתחנת כוח בעיר אהוואז שבדרום-מערב איראן, אך ייתכן כי מדובר בתגובה סעודית על תקיפת מתקני הנפט שלה. 

פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז 'משה דיין' ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103fm והתייחס להלך הרוח באיראן המבשר רעות: "מפתה לומר שיש כאן משהו סדרתי שבא מיד אחת ומכוונת. אני לא אומר שזה לא כך, אך אני חושב שמכל האירועים האחרונים הייתי מדבר על האירוע בנתנז כי בהקשר אליו אנו יודעים בבירור שיש כאן את הלו"ז של תוכנית הצנטריפוגות המתקדמות עליהן דובר רבות. יש כאן מסר שהוא מאוד עמוק וחריף גם לסוכנות וגם לאיראנים". 

באשר לנזק שגרמו הפיצוצים המסתוריים ברחבי איראן, העריך פרופ' רבי כי: "הנזק לדעתי הוא לא בלתי הפיך, ומה שקורה כאן הם מלחמת צללים וחילופי מהלומות גם בתחום הסייבר וגם בתחומים אחרים, שיש מאחוריהם ככל הנראה אפקט פסיכולוגי. הכיוון הוא באמת להראות לאיראן שמידע ומודיעין רב נמצא בידיים אחרות לחלוטין, שיש יכולות חדירה מאוד עמוקות וזה סוג של 'ראו הוזהרתם'. מהבחינה הזאת, זו הדרך היחידה עם משטר מהסוג הזה שיושב בטהרן, לבוא ולומר 'ראו הוזהרתם' במובן הזה שהוא יעשה מחשבה שנייה ויאט קצב". 

האם איראן נכשלה במתן ההסברים לתקיפות שבוצעו בשטחיה? פרופ' עוזי רבי השיב: "יש פה מלכוד שנובע מדבר מאוד פשוט. צריך להכיר את התרבות הפוליטית באיראן, אבל מה שהאיראנים אומרים אחרי שהם ניסו בצורה כזו או אחרת לדבר על צירוף מקרים, יש כאן חבלה של יריב חיצון והם רומזים על עניין הסייבר הישראלי. אם הם אומרים את זה, חזקה עליהם שהם יצטרכו להגיב ושכוחם עדיין במותניהם. אנו נמצאים במלחמת סייבר וחילופי מהלומות כאלה לא מהיום. איראן ניסתה להכניס יד מזוהמת למתקני המים של ישראל, ומזלנו שזה עבר בלא כלום". 

איראן לא רוצה מלחמה כוללת, והיא גם לא יכולה

בסוף דבריו, התייחס פרופ' רבי ליכולותיה של ישראל במלחמה מול איראן, ואמר: "אני לא יודע אם נוכל להשבית כליל תוכנית הגרעין האיראנית, אבל בהחלט יכולה לתת לה מכה יותר גדולה מהמכות הנקודתיות הללו. אני חושב שאנחנו נמצאים בחלון זמן שהולך ומצטמצם עד נובמבר. איראן נמצאת במצב שהוא מאוד חשוף, אין ספק שהפרנויה משתוללת במוח האיראני, ודווקא בימי קורונה אפשר להתגלגל למקום שהוא מאוד כולל, מקיף ובעייתי. אף אחד לא רוצה את זה. איראן לא רוצה מלחמה כוללת, היא גם לא יכולה. אף אחד לא יכול להקל ראש ביכולות האיראניות ובכוונות הזדון שיכולות להתלוות אליה".

עריכה: מיכל קדוש, 103FM

פרופסור עוזי רבי תקיפה באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד