ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
המשבר שבתוך המשבר

מנצלים את המצב: בישיבות מתפטרים מהחלשים

יענקי פרבר עושה הלימה בין 'אווירת סוף קורס' בצבא והסכנות שבצידה לבין האווירה השוררת עתה אצל רבים מבני הישיבות בעקבות משבר הקורונה; הם מסתובבים ברחובות בחוסר מעש ובישיבות קופצים על ההזדמנות להיפטר מהם • "עושים מכירת חיסול, מתפטרים מהבחורים החלשים, מנצלים את המצב"

מנצלים את המצב: בישיבות מתפטרים מהחלשים
חרדים ברחובות ירושלים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"עושים מכירת חיסול, מתפטרים מהבחורים החלשים, מנצלים את המצב". את הדברים הללו אומרים לי בחורי ישיבות גדולות. משבר הקורונה מסתבר, הוביל לכך שאלפי בחורים מסתובבים ברחובות באפס מעשה, בזמן שאנחנו מתעסקים במספר המתפללים המותר בבתי הכנסת. להתפלל במניין זה חשוב, אבל לוודא שיהיה מי שיתפלל במניין - יותר חשוב.

זה לא סוד שמשבר הקורונה נראה לא טוב בכל מה שנוגע לציבור החרדי, ונושא ניהול המשבר בתוככי הישיבות הוא על גבול הקטסטרופלי. מתקשרים אלי מידי יום בחורים ומספרים לי כי הודיעו להם לא לחזור זמן הבא. "עושים מכירת חיסול" אומר לי אחד.

בחור מישיבה נחשבת מספר לי: "תמיד חיפשו סיבה להעיף את החלשים, עכשיו עם התירוץ של הקורונה אין מי שיבדוק את המצב איתנו, אני עצמי יש לי איפה להיות, אבל כמה חברים שלי לא סגורים בישיבה שנה, אז בינתיים אני איתם, אני לא חוזר בלעדיהם".

בחורי ישיבה שראיתי במרכז קניות סיפרו לי כי "ההפקרות חוגגת, ההנהלה לא עוקבת ולא יודעת ולא ממש מענין אותה, בבית אין לנו מה לעשות, אז אנחנו מסתובבים, היום יש מספיק איך להעביר את הזמן, אנחנו לא צריכים לשבת כמו מסכנים כמו פעם מחוץ לחנויות עם מסך טלוויזיה, אנחנו עם פלאפונים כדי להעביר את הזמן".

אמרתי להם שבעיתונות החרדית מפורסמים קווי טלפון שאפשר להתקשר לשם כדי לקבל יעוץ והכוונה, מספרי טלפון של אנשים יקרים שיכולים למצוא להם מסגרת לשנה הבאה. ובאמת יש אנשים יקרים שעושים הכל כדי לעזור לצעירים הללו, אבל מה עם אלו שאף אחד לא יודע עליהם? מה עם אלו שנפלו בין הכיסאות?

בשכונה שלי אני רואה מאות צעירים מסתובבים בחוסר מעש, אני שואל הרבה מהם את סדר יומם, הם מספרים לי עליו ואני מוכרח לומר שבעיני הוא מאוד דומה לסדר יום של חייל לקראת שחרור מהצבא - כולם באס"ק, (אווירת סוף קו). מי שעשה תעסוקה מבצעית יודע איך נראים הימים האחרונים של התעסוקה, האויב הפלסטיני יודע ורואה, ומנצל את המצב הרגיש, ומנסה לפגוע בחיילים לא מנוסים בגזרה, ותמיד תמיד מזהירים המפקדים את החיילים דווקא בימים של סוף התעסוקה. ואם החיילים העוזבים והחדשים מספיק ערניים, האויב לא מצליח לפגוע, ואם חלילה לא מספיק ערניים, האויב פוגע.

ככה נראית החברה החרדית, אתם יכולים לעטוף את סיפורי הקפסולות, לספר שהבחורים ממש כמו אסטרונאוטים ומוגנים, אבל כולם רואים את האלפים שמסתובבים ברחובות, ומעלימים עין. תעשו סיור ברחובות בערים מעורבות, בחופי הים, בטיילות שונות, במרכזי קניות שכן פתוחים, ותגלו עולם שלא הכרתם.

אני לא יודע מה הפתרון, אני לא איש חינוך, אין לי גדוד יח"צנים, אין לי דוברים מטעם, אני גם לא אמור לתת פתרון, בשביל זה יש עסקנים ומערבבים, יתכבדו אותם עסקנים לעשות משהו בנידון, כי אם לא נתעורר, נמצא את עצמנו באס"ק, (אווירת סוף קו) והאויב הרחובי יוריד לתהום שאולה אלפים ממיטב בנינו.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד