י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סערת בחינות הנשים לרבנות

היועמ"ש מסכים למתווה שהוצג בפגישת השרים: "יפתור בעיה משפטית"

לאחר שהשר ליצמן איים להתפטר מהממשלה אם יאושר לנשים להיבחן לרבנות, הערב היועמ"ש מבהיר את חוות דעתו כי מערך הבחינות החלופי המוצע נוגע לבחינות ביחס לידע תורני

היועמ"ש מסכים למתווה שהוצג בפגישת השרים: "יפתור בעיה משפטית"
אביחי מנדלבליט צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לאחר הפרסום ב'בחדרי חרדים' על כך שהוצג מתווה על ידי השרים יעקב ליצמן, השר לשירותי דת יעקב אביטן והשר להשכלה גבוהה זאב אלקין כי דרישת היועמ"ש, לאפשר לקיים לימודי הלכה אצל נשים - היועמ"ש נותן גיבוי ליוזמה.

כפי שדווח מוקדם יותר ב'בחדרי חרדים' המבחנים יעשו על ידי המוסד להשכלה גבוהה ויתנו להם כעת תעודה במקום הכשרה של הרבנות הראשית. חוות הדעת של מנדלבליט עוררה סערה ברבנות הראשית עד כדי איום של השר ליצמן בהתפטרות מהממשלה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר הערב כי בדיון שהתקיים בנושא בראשותו "עלתה הצעה מטעם המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, לפיה יוקם מערך נוסף של בחינות לידע תורני, מחוץ לרבנות הראשית, אשר ינוהל ויופעל ע"י גורם ממשלתי אחר, ובו יוכלו להיבחן מי שאינם מבקשים לקבל כשירות מהרבנות הראשית".

בהודעה נכתב כי "היועץ המשפטי לממשלה סבר כי הצעת הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת עשויה לפתור את הקשיים המשפטיים אותם מעורר המצב הקיים, וכי יש מקום לאפשר לרבנות למצות מהלך זה מול גורמי הממשלה הרלוונטיים בהקדם האפשרי".
 
"לאור התפתחות זו", הבהירו בלשכת היועמ"ש, "התייתר הצורך להכריע בשלב זה אם המצב הקיים הינו חוקי, אם לאו. ממילא, לנוכח הצעת המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, לא ניתנה כל הנחיה לפתוח את מערך הבחינות הקיים של הרבנות הראשית גם לנשים".
 
"יובהר", ציינו בלשכת היועמ"ש "כי מערך הבחינות החלופי המוצע נוגע לבחינות ביחס לידע תורני, אשר העוברים אותן יוכלו לזכות בהטבות כלכליות-תעסוקתיות זהות לאלה הניתנות לעומדים במבחני הרבנות הראשית, אך בניגוד לפרסומים שהובאו, אין מדובר במערך שתכליתו הסמכה לתפקידי רבנות. סעד כזה של הסמכת נשים לתפקידי רבנות אף כלל לא התבקש במסגרת העתירה הנדונה".

היועמ"ש קובע כי המצב הנוכחי בו הרבנות בוחנת רק גברים, גורם למצב המשפטי ועל כן באם ימצא פיתרון חוץ, שימצא יבחן נשים זה מקובל עליו ואף יתמוך בזה.

הרבנות הראשית לישראל בחינות הסמכה אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד