י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

שטייניץ חייב להתנצל!

מי אמר ומתי: היהודים החרדים אשמים במצבם? • איזו 'תוכנית אוטונומיה' חדשה מקובלת על נתניהו והליכוד? • ולמה בגבעה הצרפתית מאיימים לעזוב את בתי הכנסת? • טורו של יצחק נחשוני

שר האוצר עם מנחם גשייד מ'המודיע'. מי אשם?
שר האוצר עם מנחם גשייד מ'המודיע'. מי אשם?



שר האוצר משחק ב'משחקי איציק'

רק אתמול פתחנו את המדור הזה בהתייחסות לתוכנית האווילית והמקוממת של ממשלת ישראל, לקיים את ישיבתה השבועית, בעוד שלושה שבועות, על אדמת גרמניה זבת הדם והאפר היהודי, וכבר היום בכותרת הראשית של 'הארץ' משתקף שר האוצר יובל שטייניץ, שהוא אחד מתשעת השרים חברי המשלחת לשם, כמי ששב מברלין.

כותרת בנוסח "הערבים והחרדים נושאים באחריות למצבם הכלכלי", מוכרת לא רק לשולטים בשפה הגרמנית, המסוגלים לתרגם אותה לעצמם, אלא לכל מי שהדמויות החרדיות עם ה'קסקטים' בתמונות שנותרו מהתקופות האפלות, היו עבורו סתם יהודים נרדפים ללא סטיגמות, שהקלגסים הנאציים האשימו אותם, כדי להצדיק את מעשיהם המזויעים, כאשמים במצבם.

'דו"ח אונו'של הקריה האקדמית אונו ועוד אחד שפורסם כאן כמה ימים לפניו, יצא בהאשמה קשה נגד הרשויות השונות בישראל, הטוענות כי החרדים אינם נכנסים למעגלי העבודה, אך מחזיקות ביניהם ידים כאילו הם מאוזקות, כדי שהאוכלוסיה הזו, כמו האתיופים והערבים לא יוכלו להצטרף למעגל.

בריחה מאחריות היא דבר פסול, אבל מוכר אצלנו, גם כשהיא כרוכה בחיי אדם, ראו ערך צאלים, ראו ערך מלחמות לבנון. אבל לעמוד על הבמה האקדמית בקרית אונו, שממנה יצא הדו"ח, ולהפליג ב'בריחה' מן האמת עד לסיסמאות הגרמניות האנטישמיות ביותר שהיהודים, במקרה זה החרדים, הם האחראים למצבם, זו כבר לא פילוסופיה שהיא תחום התמחותו של שטייניץ, ואל תשאלו אותנו איך הגיע לאוצר ולכלכלה, אלא אקסטזה מובנת אצל מי שמעז להעלות האשמה כזו על דל שפתיו.

לא יעזרו העמדות הפנים וההתחנחנות בנוסח הופעתו של שר האוצר שטייניץ בכנס השיווק הגדול של ב'חדרי חרדים'. שם הוא אמר בין היתר: "אני יודע להוכיר ולהעריך עשייה לשם שמיים. ואני בהחלט רואה חשיבות גדולה בכך שיהיה גרעין חזק של לומדי תורה ופוסקי הלכה במדינת ישראל". שם הם לא היו אשמים במצבם, גם לא במצב הכלכלה הישראלית בכלל.

לא עומדת לו גם הצגתו של סגנו, יצחק כהן, 'איציק' בלשונו, באותו מעמד כ'קמע' שלו. 'איציק' כהן הוא אולי 'קמע' אבל הדברים שאמר השר הממונה עליו ומצוטטים היום בכותרת הראשית של 'הארץ' הם כמאה עדים שהוא משחק בו כבמשחקים מסוכנים נוסח 'משחקי איציק'.

שטייניץ חייב להתנצל!

האוטונומיה החרדית הראשונה

לא יודעים מה זה עושה לכם, אותנו השקט הפסטורלי המתוח פתאום ביום-יומיים האחרונים, מעל שטחי רמת בית שמש ג', מטריד עד כדי צרימה והחרשת אזניים. משהו תקוע שם, או שמישהו עושה שוב חושבים על הכדאיות.

בסוף יתברר שחוץ מ'מלון ויז'ניץ', שהרויח לפחות על ה'בייגל'ך' ה'קרקרים' שהוגשו לעסקנים וליזמים שהתכנסו ביוזמת 'המודיע' כדי להחליט על שיתוף פעולה לקראת ההתמודדות על המכרזים, יוזמה שהסתיימה בחור של ה'ביגל' וב'קרקר' נגד 'קרקר', כולם כבר הפסידו. וזה, עוד לפני שהשקיעו ולו שקל אחד במימוש התוכניות הגרנדיוזיות של רמת בית שמש ג'.

מה לעשות, כאלה אנחנו ולא מהיום.

'המודיע' כבר מדלג קדימה. רמת בית שמש ג', מבחינתו, תמיד היתה 'אאוט', ומעכשיו יש לו משהו חדש שהוא 'אין'. אל תופתעו אם נאמר לכם שזו...לא ניחשתם –

נצרת עילית.

בדרך אל היעד החדש והמפתיע שמשווע לאוכלוסיה החרדית, חלף הכתב הוותיק משה מיכאל צורן על פניה של 'חריש', ואפילו הוא, ה-מומחה ב'מריחת' כתבות על כל אבן ועץ, במיוחד אם הוא לא רענן, לא מצא לנכון להתעכב ולדווח על התקדמות תוכניות האיכלוס של חרדים בישוב הזה.

מי בעיתון שלו ייתן לדווח, אחרי שעיתון 'הקיבוץ' מגלה לקוראיו שהשרים אהוד ברק ושלום שמחון, הבטיחו השבוע להתערב ולמנוע את הרחבת השטחים על חשבון הקיבוצים והמועצה המקומית מנשה לטובת החרדים.

אז גם 'חריש' לא מתרחבת אלא הולכת ומתרחקת מאיתנו.

איך בכל זאת פותרים את מצוקת הדיור החמורה והמתעצמת מיום ליום? מוסף 'מדורים' של 'המודיע' הולך על נצרת עילית.

מדובר ב'מודל' חדש ולא מוכר שמציע ראש העיר שמעון גפסו לחרדים - אוטונומיה חרדית ראשונה בתוך עיר בישראל.

גפסו, מייעד את הגבעות ההרריות שמעל לנצרת עילית להקמת אלפי יחידות דיור לחרדים בהיקף חסר תקדים ובמחירים מיוחדים.

וזו תוכנית האוטונומיה החרדית בנצרת עילית: "הקשר היחיד שיהיה לתושבים אלה עם נצרת עילית, יתבטא בשייכותם המוניציפאלית, ולא יותר" – מדווח צורן ומוסיף: "את הטיפול במיסי הארנונה ותשלומי המים תעשה עירית נצרת עילית וזהו. מדובר בהזדמנות יוצאת דופן שתעמיד לרשות הציבור החרדי דירות גדולות, באיזור מעולה, וכאמור ללא קשר עם הגוף העירוני עצמו".

בהחלט קורץ.

ראש העיר, גפסו, אינו מסתיר שעיקר כוונתו, כמו בהצעה להתיישבות החרדית ב'חריש', היא לחסום את ההשתלטות הערבית על הגבעות מסביב לעירו בגופם של החרדים. החרדים, שיודעים לחסום את הנהגים הערביים, ואת שוטרי המג"ב הדרוזיים ליד חניון 'קרתא' בירושלים בכל שבת, נבחרו על ידו כמתאימים במיוחד גם למשימה, ותודה על האימון... 'המודיע' אינו מתרגש מהכוונה הזו ואפילו מצטט אותו כאומר:"רק הציבור החרדי מסוגל להגיע למקום במאסות של ממש".

גם העובדה שאת ה'מודל' החדש של האוטונומיה לחרדים מציע גפסו לא מתוך דאגה להם אלא כדי שאותן 'מאסות' שהוא מצפה שייענו להצעה הקוסמת שלו לא יאיימו על שלטונו בעתיד, אינה צריכה לעניין אותנו- העיקר התוצאה ואם היא תביא פתרון דיור הולם ואפילו רק לכמה אלפי משפחות חרדיות, זו אכן הצעה ראויה ואפילו מעניינת.

התוכנית כבר הוצגה בסיעת הליכוד בכנסת, ולדברי ראש עירית נצרת א ראש הממשלה בנימין נתניהו שנכנס לחדר הישיבות, שמע אותה ותמך בה. בקרוב יגיע לעיר שר השיכון אריאל אטיאס והיא תונח לפניו כדי לקיים דיון ענייני בשטח. בינתיים, מלטשת אותה ועדה בינמשרדית. על פי הידיעה ב'המודיע' ניצני משפחות חרדיות ששמעו עליה כבר מתעניינים בה וכמה מהם אפילו העתיקו מושבם לעיר כדי להיות קרובים למרכז שבו יפלו ההחלטות בנושא.

עד היום היו לנו ביתר עילית ומודיעין עילית, ואם נצא מנקודת הנחה שכל מה שנסמך ל'עילית' מצליח, גם לנצרת עילית, יש סיכוי טוב.

הלוואי.

רעידת אדמה בבתי הכנסת בגבעה הצרפתית

גם אם מדחיקים את הבעיה הזו אל השוליים של המודעות היומיומית של כולנו, רעידת האדמה האמיתית, לא זו הפוליטית, לא המדינית או הביטחונית ואפילו לא הכלכלית, היא אחד התרחישים מעוררי האימה היותר מוחשיים, שלדעת מומחים עלול להפתיע אותנו.

תשאלו את הגיאולוג השר בני בגין וגם הוא יאשר באזנכם, ללא כל ספק, שבהשוואה בין הסולם הגבוה של יצור פצצה גרעינית שנשיא איראן אחמינג'ד טיפס עליו, ובין 'סולם ריכטר' שמוצב במקומות מועדים בישראל לקדם כל רעה, האחרון הוא היציב יותר. הוא כלל אינו מזכיר את זה שבחלום יעקב או סולם חבלים מצוי.

לעומת המטרות של יצרני כלי המשחית הסובבים אותנו מכל עבר, שנמדדים על פי היכולת שלהם להגיע עד לנמל התעופה בן גוריון, לתל אביב או לדימונה, האיום הטבעי הזה, יפגע חלילה, על פי הערכות, יותר בירושלים מאשר בשפלה .

זו הסיבה שלפני ימים אחדים ערך פיקוד העורף תרגיל רחב היקף בבירה, שבו דימו לא פחות מ 400 איש, שמי יודע היכן יהיו אם תהיה כאן רעידת אדמה, קריסת מבנים מבעיתה שתביא עלינו רעידת אדמה קלה יחסית, 'סך הכל' 7.3 בסולם ריכטר. על המסקנות לא דיווחו לנו, לא רצו כנראה לגרום לבהלה, אבל ניתן לתאר אותם לאור העובדה שלראשונה הוכרה חשיבות צרופו של ארגון זק"א ליחידת החילוץ וההצלה הארצית.

וזה אומר הכל.

על רקע זה התביעה שהוגשה בימים אלה לבית המשפט השלום בירושלים, על עוד גחמה של עיריית ירושלים, מעבירה את התנהלותו של הגוף הזה, כאשר מדובר בציבור שומרי התורה ומצוות, ובמקרה זה בציבור של מתפללים, לפסים לא מוכרים של זלזול בחיי אדם.

המקומון הירושלמי 'כל העיר' יודע לספר מפי כתבו אבי פוגל שבעקבות התמוטטות אולמי 'ורסאי' פנו ועדי שני בתי הכנסת, הספרדי והאשכנזי בגבעה הצרפתית, לעירייה ולחברת 'מוריה' וביקשו לבדוק את תקינות ויציבות מבני בתי הכנסת, שאותם בנתה העיריה ב...שיטת הפל קל. אבל העירייה התעלמה מהפניה ולא עשתה דבר.

העירייה גם לא הסתפקה בשב ואל תעשה, וכדי לכסות את התעלמותה הבלתי אחראית מהבקשות החוזרות ונשנות, מחשש להתמוטטות המבנים גם בלי רעידת אדמה, היא נקטה צעד של קום ועשה והגישה תביעה נגד בתי הכנסת על שהתבקשו לבצע בבניינים כמה עבודות תיקונים לנזקים, בהתאם לחוות דעת הנדסית שאותה התבקשו לממן בעצמם מקופת בית הכנסת, אך לא עשו זאת, ככל הנראה מחשש שהבניינים לא יעמדו בתיקונים.

הנזקים עצמם, טוענים ראשי ועדי בתי הכנסת, נובעים מחוסר הזהירות ומרשלנות העירייה, והם מהוים קנה מידה למצבים הרבה יותר חמורים שעלולים להתרגש על המבנים הבנויים בשיטת הפל קל. אבל העיריה, במקום שתקח אחריות ותנסה לפתור את מחדליה מן היסוד, מתנקמת במתפללים, שבסך הכל מבקשים שלא לעמוד בתפילת שמונה עשרה כשנחש כרוך לרגליהם או גג נופל על ראשיהם.

ה'תרגיל' הזה של דימוי רעידת האדמה בגבעה הצרפתית נכשל כשמתחת לבתי הכנסת האדמה כבר רועדת.

הרב אברהם הלפרין, רב הגבעה הצרפתית שהוא אחד מהחתומים על התביעה, אומר בכתבה: "אם גם בית המשפט לא יפעל לזכותנו, נשקול לעזוב את בתי הכנסת".

שכונת הגבעה הצרפתית, היא היעד הראשון והמרכזי שהערבים מהכפרים הסמוכים לוטשים אליה עיניהם ופולשים לתוכה. אם יממש רב השכונה את איומו והיהודים אכן יעזבו את בתי הכנסת שהם העוגן היהודי המובהק בשכונה, ישתלטו עליהם הפלסטינים במהירות רבה ויהפכו אותם למסגדים כמו בגוש קטיף. אולי אז תמהר העירייה להבטיח שהם לא יתמוטטו עליהם במקרה של רעידת אדמה.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד