ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
סרטים יהודים

ראיון מרתק עם האשה שהפכה לשם דבר בענף ההפקות החרדי

בשנים האחרונות חלה מגמת עלייה מתמדת בשילוב חרדים בלימודי קולנוע. יצאנו לסקר את 'בית הספר לקולנוע יהודי' המוביל בתחום, על מנת לבחון את התופעה מקרוב, ללמוד איך מפיקים סרט יהודי מקצועי ברמות הכי גבוהות ולהבין מדוע דווקא בלימודים כאלה ניתן לחוש בשליחות אמיתית

ראיון מרתק עם האשה שהפכה לשם דבר בענף ההפקות החרדי
לימודי צילום צילום: פיקסביי

בתוך צמחייה פסטורלית ונוף עוצר נשימה ביישוב יד בנימין, ממוקם לו בית הספר לקולנוע יהודי, שנוסד לפני למעלה מעשור.

בית הספר מהווה עדות חיה לתופעה שהולכת ומתגברת בקרב המגזר החרדי. אם בעבר הרחוק לימודי קולנוע היו נחלת הציבור הכללי בלבד, הרי שבשנים האחרונות חלחלה ההבנה גם בציבור החרדי כי על מנת להתמקצע בענף הסרטים, יש ללמוד באופן מסודר ומקיף את יסודות הכתיבה, הבימוי, ההפקה, המשחק והעריכה. 

לשם כך הוקם בית ספר לקולנוע יהודי, המיועד עבור דתיים וחרדים המעוניינים להעמיק את הידע ולהתמקצע בתחום.

"בפן המקצועי הלימודים הם ברמות הכי גבוהות שניתן לתאר", משתפת אותנו הני וינברגר, המנהלת כיום חברת הפקות וידאו מצליחה ולוקחת חלק במסלול הלימודים של בית הספר. "זה בא לידי ביטוי לא רק מבחינת הידע והכלים המקצועיים המדהימים שרוכשים כאן בשלל התחומים שיש לעולם לימודי הקולנוע להציע, אלא גם בהסברה אמיתית שגורמת לך להבין איך הידע הרב שאתה מקבל לגבי הויזואליות, הכתיבה וההצגה, יכול לשמש אותך ככלי להפצת מסרים יהודיים ערכיים, שמעניקים נופך ליצירות שלך".

את יכולה לתת דוגמה שתמחיש את כוונתך?

"יש לכך הרבה דוגמאות. למשל בימים אלה משודרת סדרת הדוקו המצוינת 'עוד ניפגש' שביים אותה אחד ממקימי בית הספר, אורי גרודר. הסדרה עוסקת בפערים הקיימים בין חוזרים בתשובה לבין משפחותיהם והיא מעוררת עניין בקרב חילונים רבים ונוגעת בהמון אנשים. שם אתה רואה איך אפשר לקחת את כל המידע והידע המקצועי בתחום הקולנוע ולשלב אותם יחד עם תכנים חשובים שבאמת נותנים ערך מוסף לצופה".

לתת ערך מוסף: הקולנוע היהודי • קרדיט: תורת החיים

יחד עם זאת, וינברגר מדגישה לנו כי הלימודים מיועדים לכלל האוכלוסייה ולא למקצוענים בלבד.

"צריך סבלנות ואורך רוח בשביל לימודים אינטנסיביים כאלה שעורכים כשלוש שנים, אבל כל מי שיש לו חלום לעסוק במקצוע רווי בהשראה, יצירתיות ומחשבה, עם ערכים אמיתיים ורוצה ללמוד אותו בצורה יסודית בלי קיצורי דרך, ימצא כאן את המקום שלו. הצוות מסור באופן מוחלט להצלחה של כל אחד ואחת בלי ויתורים ופשרות ואפשר להרגיש שבאמת אכפת לו ממך. וזה מחדיר בך המון אמביציה להתמיד בזה".

המקצוע הוא בשביל ההובי, או שהוא מניב גם רווחים בסופו של דבר?

"ניתן להתפרנס בכבוד מלימודי המקצוע על אף התחושה כי השוק כבר רווי ביוצרים ומפיקי סרטים", טוענת הני ומסבירה "קודם כל בציבור החרדי קיים צמא לאנשים מקצוענים בתחום. לא מספיק להיות חובבן ולהבין בקולנוע. אני יכולה להעיד על עצמי שעל אף הוותק והניסיון שהיו לי, קיבלתי כאן עצות וכלים מקצועיים ששדרגו אצלי אספקטים רבים. יתרה מכך, תקופת הקורונה הגבירה במיוחד את הצורך במפיקי סרטים בשלל המסגרות השונות, כגון בתי-ספר שהמירו את ההצגה השנתית של סיום הלימודים בסרט מקצועי של התלמידות. לכן אני חושבת כי הביקוש ליוצרים ומפיקים ברמה גבוהה, רק הולך וגדל".

ואכן, מעקב קצר מגלה לנו, כי משערי בית הספר לקולנוע יהודי יצאו מספר בוגרים מצליחים ומבוקשים מאוד במגוון התחומים הרחב שיש לעולם הסרטים להציע בכלל ולקולנוע היהודי בפרט ובהחלט צפוי למסיימי הלימודים, עתיד מקצועי מזהיר בתחום. אולם נותרה שאלה אחת פתוחה, שמן הסתם מעסיקה רבים מהקוראים. 


מפיצים מסרים יהודיים: הקולנוע היהודי. קרדיט: תורת החיים

האם לדעתך יש לציבור החרדי מה לחפש במקום כזה?

"בהחלט. ראשית כל, הלימודים מותאמים עבור הציבור החרדי במלוא מובן המילה. מסגרות הלימודים עבור נשים וגברים מתקיימות בהפרדה מלאה, יש רב שאחראי על כל המערכת והצוות מבין ומכיל וזה חשוב מאוד", מבהירה וינברגר ומוסיפה "וכפי שציינתי מלכתחילה,  מקבלים כאן הבנה חשובה לגבי מה הם לימודי קולנוע ואיזה תפקיד חשוב יש לנו כמפיקים, במאים ויוצרים, להפיק תכנים איכותיים, להאיר נושאים חשובים ולהעביר מסרים עמוקים שיכולים להשפיע על התרבות היהודית של כולנו ועל דעת הקהל. מסבירים לך גם איך אפשר לקחת סרט ולעשות אותו כלי לקידוש ה', כדי שהדור שלנו לא ימשיך לגדול ולהתחנך על ברכי הרדידות. מהבחינה הזאת יהודי חרדי יכול להרגיש שהוא ממלא כאן שליחות של ממש".

לפרטים נוספים צרו קשר במס' 072-394-3890 או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

לימודים קולנוע חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד