ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
משבר הקורונה

אנשים מודים: נאלצנו לגנוב מזון כדי לשרוד

ברקע הדברים המקוממים של השר הנגבי בשבת שעברה כי "השטויות האלה שאין לאנשים מה לאכול זה חארטה", מתפרסם סקר מטריד שבו אנשים מעידים כי נאלצו לגנוב מזון כדי לאכול. חלקם גם טוענים שזהו מעשה לגיטימי לחלוטין

אנשים מודים: נאלצנו לגנוב מזון כדי לשרוד
אילוסטרציה צילום: unsplash

15% מהציבור מודים: "אנחנו או מישהו שמכירים - נאלצנו לגנוב בשביל לאכול". 41% מהציבור סבור כי גניבת מזון של אוכלוסייה מוחלשת לצורך הישרדותי היא לגיטימית.

הנתונים המטרידים עולים מסקר שערכה עמותת 'חסדי נעמי', שנעשה בקרב מדגם מייצג באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS. עוד עולה מהסקר ש-22% חושבים שהמעשה לגיטימי רק אם מדובר בקשישים או קטינים או עבור קשישים/קטינים.

בנוסף עולה מהסקר כי הדעה הזו רווחת יותר בקרב נשים ומגברים, החושבות שגניבת מזון מתוך יצר הישרדות בגלל עוני היא לגיטימית. בקרב מבוגרים בגילאי 50+ גניבת מזון כחלק מיצר הישרדותי נתפסת יותר כלגיטימית בהשוואה לקבוצות הגיל האחרות.

44% מתושבי הצפון, לעומת 42% מתושבי חיפה והדרום, לעומת 41% מתושבי ירושלים, לעומת 40% מתושבי תל אביב, לעומת 39% מתושבי השרון – חושבים שגניבת מזון בקרב אוכלוסיות מוחלשות לצורך הישרדותי הינה לגיטימית.

22% מהנשים לעומת 8% מגברים, גנבו בעצמן או מכירות מישהו שגנב מזון.

מן הסקר עולה עוד כי ככל שהאדם מבוגר יותר, כך הסיכוי שיאלץ לגנוב גבוה יותר. כמעט 30% מהגברים מעל גיל 50 הודו שאכן גנבו או מכירים מישהו כזה, לעומת 10% מבני ה-30 עד 49, לעומת 5% מבני ה-29 ומטה. בקרב בעלי השכלה תיכונית ומטה ההיכרות האישית עם גניבת מזון גבוהה יותר בהשוואה לרמות השכלה גבוהות יותר: 20% מהם. לעומת רק 9% מהאקדמאים.

17% מתושבי חיפה גנבו או מכירים מישהו שגנב מזון לצורך הישרדותי, 16% מתושבי ירושלים 15% מתושבי הדרום והשרון, 14% מתושבי תל אביב ו-13% מתושבי הצפון הצהירו כך.

מעמותת חסדי נעמי נמסר בתגובה לנתונים: "מביך, עצוב, ומקומם להביט בנתונים הקשים ניתן רק לתאר את הכאב של מי שמוצא עצמו נאלץ לשלוח יד לפריט זה או אחר בכדי להזין את עצמו את משפחתו. אין ספק שמדובר בסיטואציה קלוקלת שחייבת להיות מתוקנת בהקדם. הרעיון שמי שרעב גם ישאר רעב, גם יושפל וגם יסתכן במאסר הוא פשוט לא מציאותי".

הנתונים מתפרסמים ברקע הסערה שהתחוללה בראשית השבוע בעקבות דבריו של השר צחי הנגבי מ'הליכוד' בראיון ל'ערוץ 12' שאמר בתגובה לשאלה על מאות אלפי המובטלים בעקבות משבר הקורונה: "השטויות האלה שאין לאנשים מה לאכול זה חארטה".

 

 

גניבת אוכל משבר כלכלי עוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד