ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
בעקבות העתירה

מנדלבליט לנתניהו: לא תוכל לעסוק במינויים

היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש טיוטת הסדר ניגוד עניינים לעורכי דינו של ראש הממשלה, בה הוא מודיע לו כי לא יוכל לעסוק במינויים במשטרה ובמערכת אכיפת החוק זאת בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון • על באי כוחו של נתניהו למסור הערות והסתייגויות בתוך עשרה ימים

מנדלבליט לנתניהו: לא תוכל לעסוק במינויים
נתניהו / מנדלבליט צילום: יונתן זינדל/מרים אלסטר, פלאש 90

בעקבות עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, הדורשת לערוך הסדר ניגוד עניינים, אשר יטיל על ראש הממשלה מגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק, השיב הבוקר (שישי) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את תגובתו לבג"ץ.

במוקד העתירה שהוגשה, מצויה דרישה לערוך הסדר ניגוד עניינים, אשר יטיל על ראש הממשלה נתניהו "מגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק".

העתירה הוגשה ב-13.5.20, לפני השבעתה של הממשלה ה-35, ודרשה בין היתר, כי הסדר ניגוד העניינים יובא בפני הכנסת ובפני הציבור עוד קודם להשבעת הממשלה, וכי לשם כך יוציא בית המשפט הנכבד צו-ביניים.

בהחלטתו מיום 13.5.20 קבע השופט פוגלמן: "לא מצאתי עילה למתן צו הביניים המבוקש, שכן לא תמנע האפשרות למתן סעד אפקטיבי בעתירה, אם יימצא כי קיימת עילה לכך, גם בלא שיינתן הצו האמור"; והמשיבים התבקשו להגיש את תגובותיהם לעתירה.

היועץ המשפטי כותב בתגובתו, כי הדעת מצויה בשלבים מתקדמים, לקראת העברתה, כמקובל, להתייחסות של עורכי דינו של התניהו בזמן הקר

"כעת ניתן לעדכן", נכתב, "כי לאחר השלמת טיפול גורמי משרד המשפטים בעריכת חוות דעת למניעת ניגוד עניינים כמבוקש בעתירה, מועברת הטיוטה היום (שישי), לבאי-כוחו של ראש הממשלה".

בהתאם להודעת דוא"ל שנשלחה לעורכי דינו של ראש הממשלה, הם התבקשו להעביר הערות או הסתייגויות, ככל שיש להם, ביחס לטיוטת חוות הדעת בתוך עשרה ימים, כאשר לאחר מכן ייבחנו הערותיהם. יצוין בהקשר זה, כי כאמור בסעיף 5 לנוהל, יש לראות בטיוטת חוות הדעת כהנחיה משפטית מחייבת בתקופת הביניים שעד השלמת גיבוש חוות הדעת.

בתשובה לבית המשפט העליון, מצוין כי טיוטת חוות הדעת מתייחסת לניגוד העניינים המתעורר בהיבטים הנוגעים למינויים במשטרת ישראל ובתפקידי מערכת אכיפת החוק במשרד המשפטים; בהיבטים הנוגעים למעמדם, למילוי תפקידם ולתקציבם של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, וכן גורמים אחרים במשרד המשפטים בהקשר של מניעת שחיתות וטוהר המידות; בעניינים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים; בהחלטות הנוגעות לעדים ונאשמים במשפט; בחקיקה הנוגעת לעבירות טוהר המידות או למשפט; ובהחלטות בתחום התקשורת שיש להן זיקה למשפט.

"עוד יצוין", כותב היועמ"ש, "למען שלמות התמונה כי בכוונת היועץ במשפטי לממשלה להעביר את חוות הדעת גם לידיעת השרים שהסמכויות הרלוונטיות מצויות בתחומי אחריותם, על מנת ליידעם במגבלות המוטלות על ראש הממשלה בקשר לסמכויותיהם".

"במסגרת זו יובהר כי בכל מקרה של ספק ביחס לעניין זה, על השרים להיוועץ עם היועץ המשפטי לממשלה. כמו כן יוער באשר לפרסום חוות הדעת - כי לכשיגובש נוסחה הסופי, גורמי המדינה יפעלו כאמור בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין "מתן פומבי להסדרים למניעת ניגוד עניינים של עובדי מדינה".

בתגובה לטיוטת חוות הדעת למניעת ניגוד העניינים של נתניהו, בתנועה לאיכות השלטון אומרים כי "מבחינה חוקית היה על היועמ"ש להביא את הסכם ניגוד העניינים לידיעת הכנסת עוד לפני שאישרה את השבעת הממשלה.

"אנחנו מתנגדים לבקשת הארכה ודורשים כי עיקרי הטיוטא יפורסמו לציבור לאלתר", נמסר.

ניגוד עניינים מינוי בכירים אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד