ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
מגעים בשלושה צירים

מאחורי הקלעים: התו הירוק שיביא את האלפים לאומן בראש השנה 

'בחדרי חרדים' מביא את פרטי המתווה שיביא להגעתם של אלפים לאומן בראש השנה. המתווה החדש יהיה מבוקר ומוקפד תוך פיקוח הדוק של ממשלת אוקראינה ובדיקות קורונה בארץ. התנאי לכניסה - 'תו ירוק'. כיצד יגיעו הבחורים ומול מי מתנהלים המגעים? כל הפרטים בפרסום ראשון

מאחורי הקלעים: התו הירוק שיביא את האלפים לאומן בראש השנה 
בחורי ישיבה באומן בשנה שעברה צילום: בניהו דוד

בשקט בשקט, מתחת לרדאר, מזה מספר חודשים מתנהלים מגעים קדחתניים על ידי המזכירות הארצית דחסידי ברסלב, יחד עם כל הגופים הפועלים באומן: הכנסת אורחים שיינר, סוכני הנסיעות, ו'איחוד ברסלב' במטרה שהמסורת - שהחלה בסוף שנות ה-80 עם נפילת מסך הברזל - לא תישבר והאלפים יוכלו גם השנה לעלות בראש השנה לציונו של רבי נחמן מברסלב זיע"א.

אין זה סוד כי מדובר באתגר לא פשוט, כבר מעכשיו ישנם אנשים מרחבי העולם שלא יודעים מה ילד יום והגיעו כבר בימים האחרונים לאומן, חודשיים קודם החג, בשביל להיות במקום בראש השנה. לדברי אחד מהם, "אין סיכוי שלא יהיה אומן ראש השנה כמובן שזה לא יהיה בהיקפים של השנים הקודמות".  

אמש (שלישי), פורסם ב'בחדרי חרדים' כי השרים באוקראינה המליצו לסגור את אומן והיו מי שפרסמו כי גם במשרד החוץ ישראלי תומכים בכך, אך ל'בחדרי חרדים' נודע, כי דובר משרד החוץ מסר כי הם אינם צד בעניין ומדובר בפרסומים שאין ביניהם ובין האמת מאומה. הדובר אף ציין, כי באם יהיה מתווה מוסכם - הרי שגם הם יברכו על כך. 

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי המטרה העיקרית היא שכל מי שרוצה ונכסף להגיע לאומן יוכל להיות בראש השנה, תחת כל ההגבלות במתווים שונים תוך שמירה על כללי הבריאות הנדרשים בחומרה יתירה.  

מדובר בעבודת מטה משותפת גדולה שמנהלים במזכירות הארצית של ברסלב בשלושה צירים: ציר הרשויות באוקראינה, ציר הרשויות בארץ מול המל"ל, וציר קורונה - היערכות בהקמת מרפאה ודברים נוספים שהמחלה דורשת. בישראל המגעים מתנהלים תוך עזרה מהשרים החרדים, אריה דרעי ויעקב ליצמן ומול ממשלת אוקראינה בסיוע הנשיא היהודי והשגריר החרדי יואל ליאון.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר במתווה מיוחד שייושם באוקראינה שיישא את השם "התו הירוק" שעמו יוכלו להיכנס לאומן לראש השנה תשפ"א. השיחות בין ישראל לאוקראינה מתנהלות בכל הדרגים הבכירים באמצעות שיחות 'זום' זאת במטרה לא לשבור את המסורת השנתית.

נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות הארצית דחסידי ברסלב, שפועל מאחורי הקלעים, מפרט בשיחה ל'בחדרי חרדים' את פרטי המתווה.

ראשית מדגיש הרב בנשעיה כי בכל השיחות שאנחנו מקיימים עם הגורמים אנחנו מסבירים כי החסידים יעשו הכל על מנת להגיע הם נסעו גם תחת שלטון קומוניסטי אז עדיף שהאירוע הזה יהיה מנוהל כמו שצריך ובפיקוח. 

לדבריו, המתווה מתנהל בשתי גזרות; ראשונה כאן בארץ, כל נוסע יעבור בדיקת קורונה ואז יוכלו לדעת האם הוא יכול לטוס. "אנחנו נמצאים בקשר צפוף עם המל"ל וכן עם השרים החרדים הרב דרעי והרב ליצמן וכן יועץ השר ר' מוטי בבצ'יק שפועלים בנשוא, גם משרד חוץ ששמח על כך שיהיה מתווה מסודר שנוכל לפתור את הדבר הזה".

הגזרה השנייה היא באוקראינה מבחינת המדינה שם תהיה בדיקת קורונה לכל נוסע שתלווה בביטוח רפואי ומס תייר, שזה האישור להיכנס לאומן.

נושא נוסף, התנהלות שתהיה באומן בראש השנה שתתנהל בנוהל קורונה: "בנגלה הראשונה יגיעו בחורי הישיבות של ברסלב שישהו בקפסולות נפרדות במקום, והציון עצמו יהיה מחולק כמו בכותל המערבי, הבחורים יגיעו לציון בפעם אחת באופן מרוכז ללא שתהיה שהייה של אף אחד במקום".

לצד כל זאת, ממשלת אוקראינה תאכוף במשטר קפדני עם גיוס של למעלה משלוש מאות שוטרים שישהו במקום לפקח על הכל.  "השנה לא יהיה מניין אחד בקלויז המרכזי, כך גם האוהלים יחולקו לקפסולות נפרדות".

בנוסף אומר בנשעיה יגיע לאומן רופא בכיר מישראל שינהל את מחלקת הקורונה שתקום במקום לכל אלו שאולי יפתחו תסמינים במקום, הם יעבור בדיקה וייכנסו לבידוד לצד אלו ששהו לצידם הבידוד 14 יום בדירות מיוחדת שיועדו לצורך כך.

שאלנו את בנשעיה לגבי הטיסות השנה, הרי יש הרבה פחות טיסות בגלל המשבר. הרב בנשעיה משיב: "זה ברור שתהיה הגבלה של טיסות השנה ולכן כל הקודם זוכה. יש גם בעיות בטיסות קונקשן כי כל יום מתבטלות טיסות בלי שום התראה ולכן העדיפות היא על הזמנת טיסה ישירה". 

לסיכום מעריכים העסקנים, כפי שכבר נכתב ב'בחדרי חרדים', כי השנה בסופו של דבר יגיעו הרבה פחות אנשים מכל רחבי הארץ והעולם, אך כל חסיד ברסלב שירצה להגיע יוכל לעשות זאת - תחת ההגבלות המתבקשות. 

 

אומן ראש השנה נחמן בנשעיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד