ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

יצא המרצע מהגז... • תחקיר מיוחד

בשבועות האחרונים, עומדת חברת 'פז גז' תחת מתקפה. רשות מקומית הזינה את העיתונות החרדית לסוגיה, בהאשמות לפיהן את החברה לאספקת גז מצרה את צעדיהם של לקוחות המבקשים לעבור לחברת גז אחרת • את ראשי 'פז גז' זה קומם. הם חשים כמי שמשרתים את ציבור הלקוחות בנאמונות ועוברים מסע הכפשה • תחקיר

יצא המרצע מהגז... • תחקיר מיוחד



בשבועות האחרונים, עומדת חברת 'פז גז' תחת מתקפה. העיתונות החרדית לסוגיה, מאשימה את החברה לאספקת גז, בשורה של מחדלים, ובכך שהיא מצרה את צעדיהם של לקוחות המבקשים לעבור לחברת גז אחרת.

את ראשי 'פז גז' זה קומם. הם חשים כמי שמשרתים את ציבור הלקוחות בנאמונות ועוברים מסע הכפשה.

הנה ציטוטים מתוך העיתונות:

"חבלה חמורה במערכת הגז של שכונת גרין פארק במודיעין עילית לאחר שהתושבים ביקשו לעבור לחברה מוזלת יותר"

"התושבים ניסו לבשל לכבוד שבת קודש, אך גילו לתדהמתם כי הם נותקו מהחיבור לגז. הבדיקה בארון הבלונים גילתה לתדהמתם כי כבלי הגז נותקו במתכוון. בתוך דקות ספורות פשטה באזור שמועה כי למעשה החבלה אחראית חברת 'פז גז' שניתקה את הגז לפנות בוקר מבנייני השכונה".

התושבים חוששים כי החבלה התרחשה בעקבות בדיקה שערכו תושבים בשכונה בין חברות הגז השונות בניסיון לזכות בחברת הגז הממעיטה במחיר"

"ב'פז גז' הודיעו לתושבים כי הם ינתקו אותם בקרוב, אלא שזה קרה מהר מהצפוי, ובעיתוי עמוס וקשהבערב שבת של ימות החורף הקצרים"

"הרב יעקב ולנשטיין אמר...כי בבירור מהיר מול חברת הגז 'פז גז' טענה החברה שהיא לא חיבלה בצנרת הגז מעבר למה שמותר לה בחוק...אלא שבפועל המציאות הראתה שנותקו וחובלו כאמור גם חלקים מצנרת הגז"

"תושבי המקום מסרבים להירגע... ה לא הדרך שצריכה לנהוג חברה תהיה מי שתהיה...להשאיר משפחות עם ילדים קטנים כך לפתע פתאום ללא גז, רק בגלל שעברנו לחברה אחת זה ממש עוול"
(יתד נאמן יום ב' ו' כסלו 23/11)

"היו בין התושבים שטענו כי למרות שתואם מראש כי ההתקנה תתבצע ביום חמישי או ראשון, הגיעו ביום שישי אנשי חברת 'פז גז' לבניין המגורים, שברו את צינורות הגז ולקחו את הסעפות של הבניין . כך נשארו התושבים ללא גז ביום שיש כי לא הייתה אפשרות לתקן את הליקויים באופן מיידי"

"פרל שהיה ממובילי הרפורמה בגז טוען, כי חברת 'פז גז' מנסה באיומים לא לתת לצרכנים לעבור חברה"

"מה שצריך לעשות מסביר הרב וולנשטיין, זה לפרק את השעון ואת הווסת, לא יותר. בשטח התגלה שמישהו פרק הרבה יותר ממה שיש לפרק. מה שהתרחש שם הייתה, בעצם, חבלה"
(יתד נאמן יום ג' ז' כסלו 24/11)

סילוף מחריד

בחברת 'פזגז' שפשפו את עיניהם בתימהון, ועמדו חסרי אונים מול הכחשת עובדות וסילוף מחריד, תוך רכיבה על סיפור בדיוני, להצרת פעילותה במגזר החרדי. בצעד אצילי פרסמה היום חברת 'פזגז' תסקיר מלא ומפורט של האירועים כולם, המגובים במסמכים ובתאריכים מדויקים. 'בחדרי חרדים' מביא את המסמך המלא והמפורט לעיונכם. מסתבר כי אכן, יצא המרצע מהגז...

להלן העובדות, כפי שהן מוצגות על ידי החברה המותקפת:

1. לפני כ-4 שנים פנו יוזמי הפרויקט 'גרין פארק' לחברת 'פזגז', וביקשו שנבצע מערכת אספקת גז מרכזי לפרויקט שיכלול 450 יח"ד בשלב הראשון, ויגיע לאלפי יח"ד. 'פזגז' נענתה להצעה וחתמה על חוזה התקשרות עם חברת 'דניה סיבוס' המבצעת את הפרויקט.

2. כפי תכנונו הראשוני והמקורי של הפרויקט המתוכנן לסדרי גודל של מאות יח"ד, ביצעה 'פזגז' השקעות ענק בשטח שאינה יחסית כלל לכמות הדיור בשלב הבינוי הראשון, תוך התמודדות עם תנאי שטח קשים,פגיעות וכן גניבות ציוד מצד קבלנים אחרים וגורמים עוינים מהכפרים הקרובים.

3. לאחר הנחת התשתיות, נעצר הפרויקט כולו בהוראת בג"צ למשך 3 שנים תמימות. באותה התקופה, חווינו פגיעות חוזרות ונשנות ופגיעות מכוונות על ידי גורמים עוינים מכפרי הסביבה, כמו השחתת הצנרת, והשחתת בסיסי הצוברים ומכלי האחסון.

4. למרות התחושות האופטימיות שליוו את תחילתו של הפרויקט, הרי שקצב ההתקדמות של הפרויקט היה רחוק מהמדובר בתחילה בשל נתונים שונים והקפאת הבנייה באזור, בפועל, בוצעה תשתית וחוברו 170 יח"ד בלבד לתשתית הגז.

5. לאחר הפשרת הפרויקט השקענו מאות אלפי שקלים בתיקון ושיקום המערכות שנפגעו. התברר, כי יחול עיכוב באפשרות לספק לחלק מהדיירים גז מהמערכת המרכזית עקב הפגיעה החמורה בתשתיות. בכדי למנוע כל עיכוב קל בהליכי האכלוס של אותם תושבים, נטלה 'פזגז' על עצמה וסיפקה את כל תצרוכת הגז לפנים משורת הדין ממיכלים מיטלטלים של 48 ק"ג, כשהיא סופגת את עלויות התפעול הגבוהות לאין ערוך, וכל זאת בכדי למנוע סבל מהמשתכנים המצפים כבר בכליון עיניים 3 שנים להיכנס לדירתם המושלמת, ומתוך אמונה פשוטה שהצעד יתקבל בהערכה אצל הצרכנים.

6. עלות ההתחברות למונה הגז הינו קבוע בכל חלקי הארץ במחיר של 1300 שקלים, למרות זאת החליטה החברה כמחוות שירות, לגבות מהתושבים מחיר של 381 שקלים (+מע"מ) בלבד!!!, מחיר הנמוך משמעותית ביחס לכל תשלום ששולם בכל פרויקט אחר באותו זמן.

7. לצערנו הגדול, מיד עם חשבון הגז הראשון שהגיע לידי התושבים, מיהרה חברת גז מתחרה, ובמניפולציות שונות ומשונות 'שכנעה' את התושבים על עסקאות זולות יותר. נציגי המשתכנים מיהרו להבהיר לנו, כי מיד עם תום שנת האספקה הראשונה המופיעה בחוק, בכוונתם לעבור לחברה אחרת.

8. מתוך אמונה שמחיר טוב ושירות מקצועי ויעיל ישרת בסופו של דבר את הלקוח ויביא לאמון בין הצדדים, החליטה 'פזגז' להוזיל משמעותית את מחירי הגז לתושבים למחיר של 16.40 ₪ לקוב, במקום 29 -30 ₪ שאנו גובים ביתר חלקי הארץ.

9. לצערנו, לקראת תום שנת השירות הראשונה, הופיעו נציגי חברת "מרכז הגז" בהנהלתו של מר אבי פרל, והציעו לתושבים מיצגי מחיר שונים, המציגים 'הפרשים' שונים למראית עין, הנגזרת ישירות מעובדת ההנאה 'חינם' מתשתיות שנבנו בעמל ויזע רב על ידי אחרים, וממי שאינו מחזיק צוות טכנאים באזור, מערכת בקרה קבועה וכיסוי ביטוחי מושלם.

10. בתאריך 9/11/09 קיבלה 'פזגז' לידיה מסמך מטעם חברת 'מרכז הגז' בו היא מציינת את בקשת מעבר השירות לשירותיה, תוך צירוף חתימות של רוב דיירי הבניינים.

ונדליזם מחפיר

11. על פי חוק (תקנות הסדרים במשק המדינה- תיקוני חקיקה משק הגז התשנ"א 1991 סעיף 3 א'), מרגע קבלת הוראה זו של הדיירים, מחויבת חברת הגז לסיים את מתן שירותיה, ופירוק של כל מוני הגז והווסתים תוך 15 יום בלבד, בכדי לאפשר כניסה חלקה של הספק החדש.

12. על פי הוראת החוק (חוק משק הגז תיקוני חקיקה התשס"ח -2008 סעיף 1 א' ס"מ 1-5) חובת ספק הגז היוצא לאפשר את מכירת צוברי הגז לספק הגז הנכנס במידה ויהיה מעוניין בכך, כשהספק הנכנס את תמורתם תוך 17 יום מיום מסירת ההודעה". בצעד תמוה (ככל הנראה במטרה לקבוע את העובדות בשטח), בתוך 48 שעות מרגע ההודעה מיהרה חברת 'מרכז הגז' והפקידה בחשבון הבנק של 'פזגז' את דמי המיכלים, תוך כדי הודעה למוקד על ביצוע הרכישה.

13. ביום ב' ה16/11 בשעה 10:51, התקבל פקס במשרדי חברת 'פזגז' בו מודיעה עו"ד אווה לוי המודיעה על העברה בנקאית שבוצעה לחשבון הבנק של 'פזגז' בתמורה למחירם של הצוברים, מה שמעביר את הצוברים לרשות 'מרכז הגז'.

14. על פי הוראת החוק (שם ס"מ 5) "הספק היוצא יפרק על חשבונו מונה ווסת השייכים לו במועד שייקבע בתיאום עם הספק הנכנס ובעלי הדירות, בתוך שלושה ימים מיום שהועבר אליו מלא התמורה כאמור בסעיף זה". צעד המחייב את 'פזגז' לפרק מיידית את המונים והווסתים בתוך שלושה ימים (להזכירכם- עד יום רביעי לכל המאוחר!).

15. מלבד הוראת החוק הברורה, מרגע העברת צוברי הגז לרשותה של 'מרכז הגז', מובן לכל כי מרגע זה ואילך אין כל כיסוי ביטוחי לפעילותנו בשכונה, כיון שאספקת הגז מתבצעת דרך צוברי גז שאינם שלנו ואינם כלולים בפוליסה לצרכן המחוייבת (שם, תוספת שנייה סעיף 14 א'), וכי על פי חוק הבטיחות בגז, נאסר על 'פזגז' להעניק את שירותיה שאינם כוללים כיסוי ביטוחי כנדרש בחוק (חוק הגז (בטיחות ורישוי) התשמ"ט -1989 סעיף 8 ב'), נתון שאינו מאפשר דחייה נוספת של פירוק והעברת המונים, ו/או העברה מדורגת הנמשכת על פני מספר ימים.

16. בעקבות חוות דעת זו נערכה החברה לסיים את שירותיה בשכונה והעברה מהירה, אחראית ומסודרת של האחריות לידיה של 'מרכז הגז' בהקדם הנדרש על פי חוק.

17. היות ופעולה זו 'נחתה' בהפתעה עקב הצעד החד צדדי ללו"ז השבועי של החברה ולא תאפשר העברת המידע לדיירים כנדרש בחוק, הוחלט בתאריך 16/11 בחוסר ברירה לגייס צוות עובדים מיוחד לביצוע ההעברה במועד הראשון האפשרי, ביום שישי ה20/11 וליידע את התושבים מראש על כך.

18. עוד באותו יום הועבר המידע לנציג חברת 'מרכז הגז' מר שמוליק ב.ח. (האחראי על מעבר הקבוצה מטעם 'מרכז הגז') כמתחייב על פי חוק (שם 5), לצורך תיאום, העברת וחיבור של נותנת השירות החדשה.

19. מר שמוליק ב.ח. (להלן נציג 'מרכז הגז) הביע בפנינו את הקושי של החברה להיערך לחיבור מהיר עקב מצבת כוח האדם הדליל שלה. אך כאמור, בשל אילוצי הוראת החוק והעדר אפשרות ישימה לביצוע מוקדם יותר, הוחלט מחוסר ברירה לבצע את העברה ביום זה.

20. בכדי למנוע הוצאות גיוס עובדים, ניסה נציג 'מרכז הגז' לשכנע בכל דרך כי 'פזגז' תבצע את הניתוק בהדרגה במהלך שבוע שלם, באופן המתאים למידותיה התפעוליות של מרכז הגז. משהובהר לנציגה כי צעד זה אסור בתכלית האיסור על פי חוק, וכי משום בטחון התושבים אין כל אפשרות חוקית לדחות את המועד. כמחווה של רצון טוב, הציעה 'פזגז' כי תתחיל בניתוק בשעה 05:00 לפנות בוקר, בכדי לאפשר לנציגי 'מרכז הגז' לחבר את התשתיות ולסיים את העבודות בשעות הבוקר המוקדמות. לצערנו, גם הצעה זו לא נענתה, ותחתיה הושבנו ע"י הנציג הנ"ל באיום כי "נביא עיתונאים ונדאג לעשות לכם מהומה גדולה בשטח על זה". איום שלצערנו בוצע ובנלוזות מחפירה.

הקוזק הנגזל

21. ביום 18/11/09, הודיע 'פזגז' במכתב אישי מפורט שאף הכיל את כל ההיסטוריה הנ"ל שהונח בכל תיבות הדואר בשכונה, מכתב המודיע על סיום תקופת השירות של 'פזגז' והניתוק הצפוי ביום ה20/11/09. מצורף העתק למכתב. לא בחרנו להודיע זאת כמקובל, בהודעה כוללת בלוח המודעות הציבורי, אלא בהודעה אישית המאפשרת שלושה ימים לפני פעולת הניתוק כמתחייב על פי חוק, מה שכמובן מאפשר התארגנות מושכלת ומתוכננת של הדיירים.

22. כאמור, למרות מצג השווא, הרי שלא נעשתה פעולה זו 'בהפתעה' או 'בניגוד למה שסוכם או 'מוקדם מהצפוי'. פעולה זו נעשתה בתיאום מלא, ובהודעה מקדימה כמתחייב על פי חוק, וכנהוג בחברה מקצועית ואחראית העומדת תחת פיקוח משרד התשתיות הלאומיות.

23. לצערנו, בחרה 'מרכז הגז' לצאת במנשר משלה, המתסיס את התושבים כאילו 'פזגז' מנסה לנקום בהם על המעבר, ודברים נוספים ברוח זו, במטרה להתסיס את האווירה, ולספק עילה עתידית שתחפה אולי על חוסר יכולת להתמודד עם מצב טכני מורכב זה.

24. בבוקר יום שישי ה20/11, הופיע בשעה 06:20 צוות עבודה מורחב של 'פזגז' שכלל 7 טכנאי שירות ועוד 2 פקחי בקרת בטיחות, והחלו בפירוק מסודר הנדרש על פי חוק: פירוק הכולל הוצאת של 139 מוני הגז ווסת הגז (מתוך 148 יח"ד פעילות) . פעולה המחייבת את פירוק צנרת הגז מהסעפת, והוצאת המונים והווסת.

25. במקום לצעוד לצידנו ולהתחיל בחיבור מחודש, בחרו נציגי 'מרכז הגז' שכלל צוות מוקטן של 2 טכנאים בלבד (!), להתחיל ו'לסייע' בפירוק מוני הגז והווסתים של 'פזגז' בקצה האחר של השכונה. מיותר לציין שפעולה זו נעשתה בניגוד לחוק (שם 5), ותוך הפרת כללי האמון הבסיסיים הנהוגים בכל חברה מקצועית מכובדת.

26. לא די בכך שפעולות אלו נעשו כמעשה גנבים בעיצומו של יום, משהוערו על מעשיהם אלו, החלו נציגי 'מרכז הגז' להתעמת מילולית ואף נקטו באלימות פיזית עם צוות 'פזגז', תוך שהם מנסים לפגוע בציוד החברה וברכושה שהיה בניידות השירות.

27. תמוהות ומפתיעות הן 'העובדות' על חבלה במערכת הגז המקומית. כל טכנאי גז מורשה שעבר קורס בסיסי בטכנאות גז מרכזי, יודע אל נכון כי לצורך פירוק ווסתי הגז והמונים, יש צורך בפירוק צנרת הגז והוצאתה מהסעפת המחברת אותה אל המונים ולאחר מכן אל הווסת. פעולה זו הכרחית ואין כל מנוס מלבצעה, כאשר נותן השירות החדש אמור לחבר מחדש את הצנרת אל הסעפת, ומשם למונה ולווסת חדש.

28. בכדי לספק 'תשובה הולמת' על אוזלת יד ביצועית, בחרו ב'מרכז הגז' להתסיס את האווירה כאילו נעשה 'חבלה' במערכות הגז מעבר לפעילות הניתוק ההחלטית. אמירה זו הינה בורות מוחלטת, ונשמח מאוד אם תוצג בפני מכון התקנים שישמח לשמוע על רמת 'החידושים' המקצועית המתגלה על ידי מי שמתיימרת לעמוד תחת פיקוחה.

29. צר לנו שבמעמד צד אחד וב'בליץ' מתוכנן מראש, הוחלט ב'יתד נאמן' להעניש את 'פזגז' על פעולותיה כהוראת החוק, וללא כל מתן זכות תגובה בעניין, צעד שאינו מתיישב בקנה אחד עם כללי האתיקה העיתונאית הנדרשת.

סיכומו של דבר

'פזגז' מצרה על מסע ההכפשה שנערך בתזמון מושלם ויד מכוונת, במטרה לחפות על אזלת יד פושעת של חברה המתיימרת להעניק שירות ל179 לקוחות, אך כורעת תחת נטל ראשוני זה של חיבור הלקוחות הטכני לשירותיה.

אין. לא הייתה בעבר ולא תהיה גם בעתיד כל מחשבה להכביד על לקוח המעוניין לסיים את קבלת שירותנו. התנהגות מעין זו לא יכירנה בלקסיקון המקצועי שלנו, איננה הולמת את ערכי החברה ואת ערכי התרבות הנטועים בה. יעידו רבבות הצרכנים שהביאו את 'פזגז' לעליונותה המוכחת, כחברת הגז הגדולה והאמינה בישראל.

תגובת חברת "פז-גז"

הפוסל – במומו פוסל

ברעש גדול יצאו אנשי "פזגז" לעיתונות כדי להסתיר את קלונם בגין נסיבות החלפת ספק גז שבוצעה בשכונת גרין פארק במודיעין עילית משום שהצרכנים, תוך גילוי צרכנות נבונה, החליטו ביוזמתם לעבור לצרוך גז מחברת מרכז הגז בע"מ.
לאחר שהפרו גם את כללי האתיקה, תוך מגמה אחת ויחידה- ל"העניש" את הצרכנים על ש"העזו" להחליף ספק גז. הם מאנו לתאם את ההחלפה כחוק ובחרו חד צדדית לבצעה ביום ו' כדי לפגוע בהכנות של ערב שבת. תוך הפרת כללי הבטיחות, בברוטליות ובאופן בלתי מקצועי בעליל, חתכו חלקי צנרת במקום לפרק את הנדרש באמצעות ותוך השארת המחברים על פי כללי הבטיחות והמקצוע פרקו וגנבו את חלקי המערכת השייכת ע"פ חוק לדיירים.
ראה תמונה הטובה מאלף מילים
למרות פעילותה החבלנית הנואלת של פזגז ו"פקפוקה" ביכולותתינו, חברת מרכז הגז השלימה את תיקון הנזקים וביצוע החלפת ספק הגז כמעט במלואה טרם כניסת השבת.
כ"הרגלם בקודש", גם הפעם בחרו גורמי "פזגז" להכביר מילים, להשתמש בחצאי אמיתות, לסלף ואפילו להצטדק. הכל כדי ליצור "מסך עשן", לבלבל ולגנוב דעתם של הצרכנים והקוראים ולהסיטם מהעובדות הפשוטות שהן:
"עמך ישראל" משלמים ביתר כל שנה כ 800 מליון ₪ לחברות הגז הגדולות בגין הפער בין המחירים הגבוהים שלהן למחיר ההגון שלנו!
ב"מלחמות הגז" דהיום למרות ששודרגו תקנות החלפת ספק גז (משנת 2008 ), עדיין חברות הגז הגדולות והותיקות (שנאשמו בקרטל), מנהלות במשותף את סיכול הרפורמה במשק הגז הביתי.
- חברות הגז הגדולות מונעות ניידות צרכנים בינן לבין עצמן.
- בשל הנוסח הלא חד משמעי של סעיף 17 א, האוסר עליהן לפנות ולהציע לצרכנים הצעות והטבות, מתחכמות החברות ומפעילות: מעקבים, בילוש, האזנות, הטרדות אישיות, התגרות ובריונות. שולחות לנו "הודעות ביטול חתימות" בתואנה שטרם נמסרה להם ההודעה.
- מצמידות לאנשי מכירות שלנו ליווי "גברתנים" המפריעים לבצע מכירות.
- למרות האיסור (ס' 17 א הנ"ל), פונות לצרכנים, גורמות להם הפרת החתימות לחברתנו בהצעות מחיר טורפניות נקודתית.
- למרות האמור בסעיף 17 ב, אינן מזכות את צרכניהם האחרים במחירים זהים באותו איזור אספקה.
- מפעילות חברות שמירה ומונעות מאיתנו ביצוע החלפת ספק גז במרכזיות בהן הצרכנים הודיעו חד משמעית על רצונן לעבור.
- בעת ביצוע החלפת ספק גז, על מנת להקשות, מחבלות החברות היוצאות במכוון בציוד המרכזייה השייך לצרכנים כחלק מרכוש הבית המשותף, פוגעות בבטיחות הגז ומאלצות אותנו לשקם על חשבוננו המרכזייה וחיבוריה. תלונותינו לגורמי אכיפת הבטיחות במשרד התשתיות הלאומיות נופלות על אזניים ערלות.



למקרא כל אלה ועוד, ממש ברור מי הוא כאן "הקוזק הנגזל" .

חברת "פזגז" טוענת: " ביצעה "פזגז" השקעות ענק...." , "... השקענו מאות אלפי שקלים..."

ממש לא!

מי שמשקיע הוא הקבלן המבצע את הבינוי וכולל זאת במחירי הדירות הנמכרות לדיירים. משעשה כן, הופכת גם תשתית הגז בבניינים ע"פ החוק לרכושם הבלעדי של הדיירים.

חברת גז (ולא חשוב איזה) "משקיעה" את עלות קיבולת הגז, המונים והווסתים.
בעת החלפת ספק גז "מקבלת" החברה המוחלפת את ציודה בחזרה ו"השקעתה" מוחזרת.

חברת מרכז הגז הנושאת בגאון את "דגל הרפורמה" תמשיך ותפעל ליישום הרפורמה במשק הגז הביתי לרווחת כלל הצרכנים במדינת ישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד