י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"חוששים מבעיות צניעות"

מנהיג הקהילה על הדיווחים מתימן: "הרבה מהם לא נכונים"

גורם בכיר בקהילה התימנית בארה"ב מכחיש את הטענות לפיהן המורדים החות'ים רדפו את מעט היהודים שעוד נותרו בתימן על ידי ניתוקם מצרכי בסיס כמים חשמל ומוצרי מזון • "כל השנים שארית הפליטה סירבה לעלות לארץ ישראל, הם חוששים מהחינוך ומבעיות צניעות"

מנהיג הקהילה על הדיווחים מתימן: "הרבה מהם לא נכונים"
ילד יהודי בתימן צילום: מתוך הטוויטר של @Alsakaniali

לאחר הדיווח בתקשורת המצרית, כי המורדים החות'ים רדפו את מעט היהודים שעוד נותרו בתימן על ידי ניתוקם מצרכי בסיס כמים חשמל ואף מנעו מהם לרכוש מזון. גורם בכיר בקהילה התימנית בארה"ב ששוחח עם עיתון "יתד נאמן" גיחך על הדיווח וסיפר על תשתיות לקויות שמעולם לא סיפקו חשמל בצורה סדורה גם כך "חשמל לא מגיע למוסלמים בדיוק כמו ליהודים, המדינה במצב קשה והתשתיות לא מספקות חשמל זה כמה וכמה שנים".

אחד מרבני ומנהיגי הקהילה בתימן בעשור האחרון שהיגר לפני כעשור למונסי סיפר על התלמוד תורה שהשאיר אחריו בתימן וביתו הפרטי שסירב למכור משום שהמקווה הפרטי בביתו המשיך לעמוד לימין הקהילה שנותרה מאחור.

"יש לי שכן מוסלמי ששמר על הבית שלי, לפני תקופה התקשר אליי 'הם לוחצים עלי למכור להם את הבית, החיים שלי חשובים יותר בבקשה תשחרר אותי מההתחייבות', אני קיבלתי כה וכמה הצעות לרכוש את ביתי. הבית שווה בסביבות 250 אלף דולר, אך החות'ים הכריחו את האפוטרופוס למכור להם ב-15 אלף דולר בלבד. לא מכרתי קודם כשיכולתי לקבל מחיר טוב משום שיש לי מקווה בבית והקהילה שנשארה במקום השתמשה בו, לא יכולתי לנתק אותם מצרכי היהדות הבסיסיים", סיפר.

לדברי הרב: "חלק מהמשפחות שעלו לישראל לאחרונה, השאירו אחריהם רכוש רב ומינו אפוטרופסים מוסלמים שסמכו עליהם, אחד מהם ריכז את רוב הנכסים אך הוא מתחמק לאחרונה ולא עונה לטלפונים. ידוע שהוא עשה עיסקה עם החות'ים שלחוצים כלכלית".

הרב מעדיף שלא להרחיב אודות הקהילה היהודית ומצב המשפחות שברחו, אך בדבריו רמז כי שדות התעופה במדינה נצורים והמטוסים היחידים שנוחתים בנמל התעופה בעיר צנעה הם מטוסי סיוע אמריקאים ושל האו"ם "מרטין גריפיתס שליח האו"ם בתימן, עומד לימין הקהילה היהודית ומסייע להם",

לדבריו "כל השנים שארית הפליטה סירבה לעלות לארץ ישראל, הם חוששים מהחינוך ומבעיות צניעות. הם שומעים מאחיהם שעלו לפניהם ומבינים שישראל היא לא עבורם. גם ארה"ב לא מתאימה לאורח חייהם. הם חיפשו מדינה ערבית שתסכים לקבל אותם. ישנם מספר מדינות שבסיוע אמריקאי ייתכן ויארחו את שארית הפליטה מתימן. אולי נזכה לראות בקרוב קהילה תימנית חדשה מאירה מחדש את מסורתה במדינה בעלת מאפיינים ערביים דומים אך ללא חשש לביטחונה ויהדותה". סיים כשהוא מגלה טפח וכיסה טפחיים.

יוזכר כי לפני כשנה נחשף ההיקף האדיר של אומדן הרכוש שהשאירו אחריהם יהודי ערב ואיראן לאחר שגורשו ממדינותיהם ועלו ארצה עם קום המדינה, כ- 150 מיליארד דולר, בהערכה שמרנית ללא היוון (כלומר ללא התאמה לערכים של היום).

מבין הנתונים שניתן לחשוף במסגרת זו נציין, כי בחלוקה לפי מדינה עולה כי שווי הנכסים שהותירו אחריהם היהודים בתימן נאמד בכ־2.6 מיליארד דולר ובעדן כ-700 מיליון דולר

תימן המורדים החותים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד