י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מחזיק מזומנים?

היכן ההיגיון? עושים סדר בתוכנית החדשה של רשות המיסים

לקראת הפעלתה של תכנית רשות המסים לגילוי הון מרצון, רואה חשבון קובי קרטה מעלה לא מעט שאלות | אתם מחפשים היגיון? אז זהו שאין כאן!

היכן ההיגיון? עושים סדר בתוכנית החדשה של רשות המיסים
רו"ח קובי קרטה צילום: באדיבות המצלם

רשות המסים תצא בימים הקרובים בקול קורא לכל מי שמחזיק בידיו מזומנים, מטילי זהב, יהלומים וכל חפץ שווה ערך למזומן, לבוא ולהצהיר על ההון ולשלם מס שינוע בין 10%-15%.

עד כה, לרשות המסים הפעילה תכניות גילוי מרצון רק על הון שמקורו היה בחשבונות בנקים או בגופים פיננסיים אחרים, אך מעולם לא יצאה תכנית לגילוי הון במזומן.

למי מיועד הנוהל החדש?

כיוון שטרם פורסם הנוהל וכרגע לא ידועים התנאים שיהיו בו, ההערכות הינם שהנוהל יתייחס לאותם ישראלים שמחזיקים מזומנים או שווה מזומנים וטרם הסדירו את חובות המס לגבם.

סביר מאוד להניח שמי שמחזיק מזומנים כאלו מקורם נובע מפעילות עסקית שלהם שלא דווחה או לא דווחה כראוי לרשויות המס. לפיכך, נוהל זה יבוא ויסדיר את הפרוצדורות איך ניתן לדווח על אותם מזומנים, מה תהיה חבות המס עליהם וכיצד ניתן יהיה להשתמש ביתרת המזומנים בהמשך ללא חשש.

נראה כי נוהל זה יהיה דומה בתנאים שלו לנוהל גילוי מרצון שפעל בשנים האחרונות בארץ והסתיים בדצמבר האחרון.

מצד אחד מדובר בבשורה חדשה שברור שתעניין לא מעט אנשים, אך מהצד השני יש במהלך הזה גם לא מעט "שאלות" שנדרש להסדיר אותן בטרם תיקבע הרשות את הוראות הנוהל.

השאלות שחשוב לשאול בתכנית זו:

  1. כל תכניות הגילוי מרצון הקודמים עסקו בהסדרת המס בבקשות אך לא קבעו הסדרים לגבי הפקדות הכספים בחשבונות הבנקים. ראוי כי מסלול המזומן יכלול גם הסדרה של הפקדה לחשבון הבנק שהרי ברור שהמטרה של התכנית אינה רק גביית מס מהאזרחים אלא הטמעה של הכספים במערכת הבנקאית והגדלת תנועות ההון במשק.

 

  1. מכיוון שברור שהשימוש במזומן קשור בקשר ישיר לעבירות הלבנת הון, רשות המסים תצטרך להעניק חסינות פלילית גם מעבירות הלבנת הון. במקרה זה אני מניח שהחסינות תכלול רק עבירות הלבנת הון שמקורן בעבירות פיסקאליות-כלכליות ולא עבירות הון שמקורן בטרור, נשק, וכדו'.

 

  1. כיוון שידוע כי "לכסף אין ריח", הרי שנדרש לבנות מסלול להפקדת הכספים בבנקים בלוחות זמנים קצרים. כלומר, נניח ואדם מקבל אישור מפקיד השומה להפקיד את המזומנים שלו אחרי שהסדיר עם רשות המסים את חובות המס שלו. אם לא יגדירו בנוהל לוחות זמנים ברורים וקצרים (למשל – הפקדת המזומן בתוך 15 ימים מהמועד בו אושר התיק במס הכנסה), אזי כל האפקט של הסדרת ההון יתפוגג וזאת מהסיבה שמהירות השימוש בכסף מזומן כה גבוה שלאחר תקופה קצרה ייתכן שכבר יהיה מדובר "בכסף חדש" שלא עבר הסדרת מס.

 

  1. נקודה נוספת היא האם התכנית החדשה הזו תתייחס רק למזומנים שנמצאים פיזית בארץ? או שהיא תכלול גם אנשים שצברו מזומנים בחו''ל ורוצים להביאם לארץ? זו שאלה חשובה כי ידוע שחוק איסור הלבנת הון הוא חוק אוניברסלי ולכן אם פותרים מעבירת הלבנת הון בישראל מדוע שלא לפתור עבירה זהה גם בחו''ל.

 

  1. כיצד הנוהל החדש יסתנכרן עם החוק לצמצום המזומן במשק? נכון להיום התקרה לשימוש במזומן הינה – 11,000 ₪ והיא צפויה לרדת עד לרמה של – 6,000 ₪. ראוי שהנוהל יתייחס לנקודה זו ויאפשר מסלול לשימוש במזומנים באופן שלא יתנגש עם חוק המזומן.

כיוון שמדובר בנוהל חדש וייחודי, סביר להניח שיתעוררו לא מעט שאלות לגבי התפעול שלו, מי רשאי להיכנס לנוהל, מי לא? למי זה באמת מתאים ולמי לא?

נראה שלאור סימני השאלה הרבים שיכולים להיות בנוהל חדש זה, היישום של נוהל זה ידרוש פניה לאנשי מקצוע שמעורים בתחום.

הכותב הינו בכיר לשעבר ברשות המסים ומי שכתב בעצמו את נוהל גילוי מרצון והיה הפרויקטור של התכנית.

 

 

רשות המסים הלבנת הון עבירות הון הצהרת הון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד