ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
תוך מספר שבועות

במשרד הבריאות דורשים סגר ומתריעים: "נתמודד עם 1,000 חולים קשים"

בישיבת השרים שנערכה השבוע הציג משרד הבריאות את דו"ח מרכז המידע הלאומי הצופה החמרה במספר החולים הקשים. "חייבים להיכנס לסגר ולקטוע את שרשרת ההדבקה"

במשרד הבריאות דורשים סגר ומתריעים: "נתמודד עם 1,000 חולים קשים"
המשטרה מטילה סגר צילום: פלאש 90

תרחיש האימים בדרך: במשרד הבריאות נערכים להחמרה, ושם מזהירים כי "אם לא ינקטו צעדים – אנו עשויים להגיע למצב שבו מצאו את עצמן מדינות באירופה בימי הגל הראשון". עמדת המשרד היא כי יש לנקוט בצעדים מהירים, ובהם סגר כללי, לפני שנתמודד עם מצב שבו יהיו בישראל 1,000 חולים קשים.

המשרד הציג השבוע בישיבת שרים אצל ראש הממשלה תחזית לפיה "בתוך 20 יום עד שלושה שבועות ייתכן שיהיו כאלף חולי קורונה במצב קשה". מחר (חמישי) אמורה להתכנס ישיבה נוספת בהרכב הזה ושוב תעלה לדיון האפשרות להטלת סגר כללי, אם כי לפי התנהלות וועדת הקורונה בכנסת, שעד כה שמה ללעג ולקלס את החלטות הממשלה, לא ברור כיצד יהיה ניתן לנקוט וליישם את הצעדים עליהם יוחלט.

לפי הדיווח בחדשות ערוץ 12, הציג המשרד תחזית אימים שמבוססת על הערכת מצב של מרכז המידע הלאומי, גוף שפועל במסגרת אמ"ן ובשיתוף המל"ל. לפי הדיווח, העמדה שהציג משרד הבריאות אומרת כי "מערכת הבריאות בנויה לעבודה נוחה במחלקות הקורונה רק עד 750 חולים במצב קשה, תוך התחשבות בציוד המתאים לטיפול, רובוטיקה, חליפות המיגון לצוות הרפואי, אמצעי הצפייה מרחוק במאושפזים, הטיפולים המיוחדים – וכל זאת מבלי שהמערכת נכנסת לאי ספיקה". לדברי המשרד, כאשר מספר החולים יזנק ויגיע ל1,000, אנו צפויים לראות קריסה של מערך הבריאות.

אך גם אם לא נגיע למספר הזה, במשרד לא אופטימיים. "גם אם תהיה התמתנות מסוימת במספר הנדבקים החדשים, מספר החולים קשה בעוד כשלושה שבועות צפוי להיות הרבה מעבר למה שמשרד הבריאות הציב כקו אדום".

עמדת המשרד מבוססת על הדו"ח היומי של המרכז הלאומי למידע וידע במאבק בקורונה, שבו נאמר, בין השאר, כי "ללא שינוי במגמת התחלואה צפויים בישראל מאות רבות של מתים מהנגיף. ישראל נמצאת במהלכו של גל התחלואה השני ולפי קצב העלייה היומי הנוכחי בתחלואה, יתווספו מדי יום עשרות חולים נוספים במצב קשה".

לפי הדו"ח שפורסם אתמול "גם אם העלייה בהיקף הבדיקות הביאה לעלייה משמעותית במספר הנדבקים המאובחנים – ולכאורה זו עלייה מלאכותית - הרי שבמקביל נרשמה עלייה במספר החולים החדשים שמצבם קשה. עלייה זו איננה קשורה בהיקף הבדיקות אלא להתפתחות המחלה אצל הנדבקים, לכן היא משקפת בעיקר את עוצמת התחלואה המוחלטת באוכלוסיה".

עוד נמסר בדו"ח כי התחלואה מפוזרת עתה במאות ישובים. ריכוזי התחלואה הגדולים הם בירושלים, תל אביב, בני ברק, באר שבע, אשדוד ופתח תקווה - קרוב ל-40% מהחולים הפעילים נמצאים במוקדים אלה. שאר החולים מפוזרים במאות ישובים נוספים. "מצב התחלואה הכלל ארצי, עם הפיזור הנרחב של החולים, הופך את ההשתלטות על המגיפה לקשה עוד יותר".

במשרד דורשים אם כן להחיל צעדים מיידים שיביאו להורדת התחלואה, ובהם סגר כללי – על אף משמעותו הכוללת פגיעה קשה במשק. כזכור, עמדתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, עליה חזר בימים האחרונים כמה פעמים, היא ש"קיימת אפשרות לסגר, והיא לא תיאורטית - היא הרבה יותר מעשית ממה שחשבנו". גם מינויו הצפוי של הפרופ' גבי ברבש ל'פרוייקטור הקורונה' צפוי לקדם את הסגר, שכן ברבש כבר הביע לא אחת את דעתו לפיה יש לנקוט בצעדים דרסטיים במטרה לרסן את התחלואה, גם אם הם כוללים צעדים לא נעימים.

ואכן, אחד השרים הבכירים כבר הדליף היום כי "מחר צפויה להתקיים ישבה מכרעת, בה צפויים ככל הנראה להתקבל החלטות משמעויות עם אפשרות לסגר כללי כבר בקרוב, וזאת בעקבות נתוני התחלואה הגבוהים". כך שלפי המסתמן, נראה שעלינו להיערך בהחלט לאפשרות של סגר, יתכן כבר בסוף השבוע הקרוב.  

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד