י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הקרב עולה שלב

אב סרבן הגט מבקש לפסול את האב"ד: "חורץ דין במעמד צד אחד"

הקרב על הגט עולה שלב: אביו של סרבן הגט שמואשם בעיכוב הגט לכלתו מספר שנים, פנה לביה"ד הגדול כדי לפסול את האב"ד הרב שלמה שטסמן בטענה כי "נוהג במשוא פנים ובאופן מוטה". מקורבי האב: "עדיף שהדיין ישקיע במאמץ להוציא גט מהסרבן ולא מאביו שאין לו כל קשר"

אב סרבן הגט מבקש לפסול את האב"ד: "חורץ דין במעמד צד אחד"
האב"ד הרב שלמה שטסמן צילום: הנהלת בתי הדין הרבניים

הקרב על הגט עולה שלב: אביו של סרבן גט שהואשם על ידי בית הדין בסירוב של בנו לתת גט מבקש כעת לפסול את אב בית הדין הרב שלמה שטסמן שדן בעניינו. הסיבה: אב"ד לטענתו "נוהג במשוא פנים ובאופן מוטה, בהגיעו עם דעה מוקדמת ומטען כבד של איבה המונעת ממנו לשמוע את טענות האב בלב פתוח ובנפש חפצה, ותוך שהוא חורץ דין במעמד צד אחד ועוד בטרם נשמעו טענותיו של האב", כלשונו. הבקשה נפסלה על ידי הדיין הרב שטסמן, אך כעת האב מערער על החלטתו לבית הדין הרבני הגדול. 

בבקשה שנפרשת על פני 10 עמודים, העלו עורכי דינו של האב, בעז בן צור, יעל נגר וטו"ר משה מיטלמן, טענות על אמירות חריפות וקשות שנאמרו נגדם במהלך הדיונים, החלטות קיצוניות שהתקבלו ללא שהדיין שטסמן שמע את תגובת האב ועוד.

באחת הטענות שהעלה האב הוא ציין את אחד המקרים בהם אמר הדיין שטסמן לטוען הרבני מיטלמן המייצג אותו כי הוא "בשביל כסף ייקח כל תיק" והוסיף כי הוא "לא מאמין לאף מילה" שלו. לדבריו, אחר דברים כאלה, לא יכול הדיין לנהל את הדיונים ללא משוא פנים. הציטוטים האלה אינם רק טענתו של האב אלא קיבלו לאחרונה גם גיבוי בהחלטה של בית הדין הרבני הגדול בו הואשם הדיין שטסמן בכך שדיבר בצורה לא ראויה באולם בית הדין, והטיל על באי הכוח "האשמה שלא היתה לה מקום".

באי כוחו של האב טוענים כי לפי פסיקת בית הדין הרבני הגדול באותו תיק, "חלק אינטגרלי מחובותיו של הדיין הוא שלא להתנהל בשררה או בגסות, וכבר קבע בית הדין הגדול שהתנהלותו של אב בית הדין לא הייתה נדרשת, ואף עמדה בניגוד למצופה ממנו כדיין".

בנוסף, טענו כי הטוען הרבני שמייצג כיום את האב מונה לתפקיד "בעצתו ובהמלצתו של אב בית הדין ,באמצעות צד שלישי כשליח, וזאת בתקופה בה היו מצויים השניים בקשרים טובים". המינוי נעשה לטענתם "מתוך ציפייה כי טו"ר מיטלמן יעשה ככל אשר יורה לו, גם כשהדבר אינו עומד בקנה אחד עם מחוייבותו כבא כוח בהליך". אך כשהתברר, לדבריהם, ש"האמת יקרה לו יותר, החל כנגדו מסע התנכלות של ממש".

במסמך הבקשה שהגיש אביו של סרבן הגט הם טענו עוד כי "אין ספק, שהדעה הקדומה מקלקלת את השורה ובכלל זה גם את שורת הדין, ואין ספק שכל אשר יעשה הנתבע לא יצליח להוכיח את חפותו וכי ידיו לא במעל, יהיה אשר יהיה".

מקורבי האב טוענים כי "אם בית הדין יבחן את הפרשה בצורה נקייה, יבין שהוא צריך להשקיע את המאמצים להשגת גט באמצעות הבן, ולא האב - הרי שהגט יושג בקלות". לדבריהם, "למעלה מחמש שנים יושב אזרח ארה"ב חף מפשע בישראל כשהוא חווה התעללות אכזרית מצד בית הדין על לא עוול בכפו. הוא מעולם לא היה מעורב באי מתן הגט, לא שוחח עם בנו במשך שנים ארוכות והוא משלם מחיר יקר כדי להצדיק את הכשלים של המערכת".

לאחרונה, האב אולץ לשלם קנס בסך כמיליון וחצי שקלים על כך שבנו אינו נותן גט לאשתו, זאת למרות שלטענת האב אין לו כל קשר לכך. בבית הדין איימו לפנות אותו ואת אשתו מבתיהם זאת בטענה כי האב לא שילם את הקנס. האב מצדו טען כי הוא נאלץ להשיג הלוואה מארה"ב, והדיין שטסמן לא נעתר להמתין זמן קצר, וקיבל החלטה על הפינוי מהדירה מבלי לשמוע את גרסתו.

מדובר באחת מפרשות העגינות הקשות שהיו בבתי הדין הרבניים. בני הזוג נישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית שם נולדו להם שני ילדים. לפני למעלה מעשור הם הגיעו לביקור בישראל, ובמהלכו לקתה האישה באירוע מוחי ונשארה נכה עד היום. בית הדין קבע כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, אך הבעל שכבר חזר לארה"ב התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו.

בניסיון לחקור את מניעיו, ביצע אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים חקירה בישראל ובארצות הברית, שכתוצאה ממנה קבעו הדיינים כי אביו של הגבר הוא שעומד מאחורי העיגון, זאת ללא כל ראיה מפורשת שהוצגה לכך עד כה. מאז ועד היום, במשך כ-5 שנים, נמצא האב בישראל תחת צו עיכוב יציאה מהארץ, כאשר רק לפני כשנה וחצי הותרה יציאתו בכפוף להפקדת ערובה בשווי מיליון דולר. מצבו הרפואי קשה ביותר, הוא לקה במספר אירועים מוחיים והתקפי לב ואף אושפז מספר פעמים בישראל, כאשר באחת אף הורדם והונשם במשך כשבועיים.

להלן תגובת בתי הדין הרבניים כפי שנמסרה ל'בחדרי חרדים':  מודבר באדם אשר לפי קביעת בית הדין הרבני, הוא העומד מאחורי עיגונה של כלתו מזה 15 שנה. קביעה זו של בית הדין הרבני האזורי והגדול אושרה לאחרונה בפסק דינו של בית המשפט העליון, אשר ביקר באופן חריף את התנהגותו של אביו של סרבן הגט.

הנהלת בתי הדין הרבניים דוחה בשאט נפש את הניסיון המתמשך לשבש הליכי משפט באמצעות פרסומים מגמתיים והתקפות אישיות על אב בית הדין, הרה"ג שלמה שטסמן, אשר מוסר נפשו יומם ולילה למען הצלתן והושעתן של עגונות בישראל. רק אתמול הגיש אבי סרבן הגט ערעור אל בית הדין הרבני הגדול בעניין פסילת דיין והנה זמן קצר לאחר מכן, טרם הספיק בית הדין לתת את החלטתו בנדון, מגיעה 'באורך פלא' אל אתר האינטרנט הידיעה על הגשת הבקשה. התנהלות זו מעלה חשד חמור לניסיון להטיית משפט והשפעה על הליך משפטי שלא כדין.

נציין כי אף בית המשפט העליון התייחס בפסק דינו להתקפות התקשורתיות המגמתיות והמתוזמנות כלפי האב"ד הרה"ג שלמה שטסמן, וכתב: "כפי שעולה מהחלטות בית הדין האזורי, על הדיינים הופעלו לחצים קשים, בדרכים ובאופנים ששופטים במערכת האזרחית אינם מורגלים בהם... אין צורך להאריך בדברים על חשיבות עצמאות ואי תלות הדיינים, ופסקי הדין שבפנינו ממחישים כי הדיין לא ירא ולא ייחת מלשפוט דין אמת וצדק בהתעלם מלחצים ורעשי רקע כאלה ואחרים".

בתי הדין הרבניים הרב שטסמן סרבן גט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד