י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חשש מהסלמה

צה"ל תקף בסוריה; מתיחות שיא בגבול הצפון

סמוך לכניסת השבת הודיע צה"ל על חסימת צירים סמוך לגבול עם לבנון ועל העלאת רמת הכוננות מחשש לתגובת חיזבאללה על הריגתו של פעיל הארגון. במקביל, מסוקי קרב של צה"ל תקפו מטרות של צבא סוריה בתגובה לירי לגולן ביום שישי

צה"ל תקף בסוריה; מתיחות שיא בגבול הצפון
ההתחממות בגבול הצפון צילום: עלי שוהיב - טוויטר

לאחר הירי שבוצע ביום שישי לעבר רמת הגולן, הודיע היום (שבת) צה"ל כי מסוקי קרב של חיל האוויר תקפו מטרות של צבא סוריה בדרום המדינה, בתגובה לירי שממנו נפגעו רכב ישראלי ומבנה בשכונה בעיירה הישראלית מג'דל שמס סמוך לגדר הגבול. במסגרת התקיפה, הותקפו מספר מטרות הכוללות עמדות תצפית ואמצעי איסוף מודיעין הנמצאים במוצבים סורים.

"צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לירי היום, ימשיך לפעול בנחישות ויגיב בעוצמה לכל פגיעה בריבונות של מדינת ישראל", מסר דובר צה"ל.

בתוך כך, ביום שישי סמוך לכניסת השבת, הודיע צה"ל כי הוחלט להעלות את הכוננות בגבול הצפוני, מחשש לתגובת חיזבאללה לאחר מותו של פיח הארגון, שעל פי הדיווחים בתקשורת הערבית נהרג בתקיפה ישראלית בסוריה.

בעקבות כך, הוחלט בצה"ל בהתאם להערכות המצב של פיקוד הצפון, לחסום בערב שבת מספר צירים לנסיעת רכבים צבאיים מהים עד הר דב הסמוך לגבול, וכן בצירים אחרים תמנע תנועה רגילה. לרכבים אזרחיים התנועה תימשך כרגיל. בצה"ל הדגישו שלא תהיה פגיעה באף אחד מן האתרים והם ישארו פתוחים. בנוסף, הוחלט תגבור הכוחות והעצמת הפעילות במרחב ובוצעו מספר שינויים בפריסת הכוחות בסמוך לגבול לבנון.

לאור המצב המתוח בגבול, שר הביטחון גנץ סיים לפני זמן קצר הערכת מצב לקראת המשך ההיערכות בגזרה הצפונית בהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, וראש אמ"ץ אלוף אהרון חליווה.

גנץ הנחה את צה"ל להמשיך את הדריכות המוגברת בגזרה והפעלת האמצעים הנדרשים, והדגיש כי "מדינת ישראל לא תסבול כל פגיעה בריבונותה". לדבריו, "צה"ל ומערכת הביטחון כולה יפעלו מול כל איום על אזרחי ישראל.
עוד הדגיש שר הביטחון גנץ, כי מדינת לבנון ומדינת סוריה, ישאו באחריות הישירה לכל פעולה הנעשית משטחן".

"צה"ל מרכז מאמץ במשימת ההגנה על תושבי הצפון ונמצא במוכנות גבוהה לכלל התרחישים אל מול פעולות האויב וזאת תוך פגיעה מינימאלית בשגרת החיים האזרחית. צה"ל רואה במדינת לבנון אחראית לנעשה בשטחה", נמסר

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם שנפגש ביום שישי עם ראשי רשויות בצפון אמר: "המשימה המרכזית שלנו גם בימים אלו היא שמירה על ביטחונם של תושבי הצפון. אנחנו נערכים למגוון רחב של תרחישים ומקיימים הערכות מצב שוטפות, נמשיך וניערך על פי צורך להגנה ולפעולות מבצעיות ככל שידרשו. לצד ההיערכות המבצעית בגבולות, אנו עושים כל מאמץ לפגיעה מינימלית בשגרת החיים של תושבי הצפון ומתכוונים לאפשר לתיירות ולחקלאות שפורחות בעונה זו להמשיך ולהתקיים כסדרה".

האירועים החריג מגיע ברקע המתיחות בגבול הצפוני, בעקבות החשש במערכת הביטחון מתגובה ישראלית, בעקבות חיסולו של פעיל ארגון חיזבאללה בסוריה בתחילת השבוע, בתקיפה המיוחסת לישראל.

כזכור, לאחר הערכת מצב בצה"ל, הוחלט ביום חמישי על תגבור נקודתי של כוחות  בפיקוד הצפון, וזאת לאחר חיסולו איש הארגון, עלי כאמל מוחסן ג'וואד, שנהרג על פי דיווחים זרים בתקיפה הישראלית בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק.

דיפלומט בביירות העריך בשיחה עם 'כאן חדשות', שארגון חיזבאללה יגיב בוודאות על מותו של אחד מפעיליו בתקיפה שמיוחסת לישראל בדמשק. לדבריו, "התגובה תהיה מוגבלת כיוון שבארגון לא מעוניינים בעימות נרחב עם ישראל".

הוא אומר כי הוא אינו סבור שחיזבאללה ינסה להשתמש בתקרית הזו ובתגובה הצפויה שלו כדי להסיט את תשומת הלב מהמשבר הפוליטי והכלכלי החמור במדינה. לדבריו, חיזבאללה מעוניין שהמצב בדרום לבנון יישאר כמו שהוא והחברה בלבנון לא מאוחדת סביב חיזבאללה בכל מה שקשור לעימות עם ישראל בעת הזו.

בעיתון א-שרק אל-אווסט הפרו סעודי, ציטטו השבוע גורמים לבנוניים שטענו כי הארגון החליט להגיב בהתאם למשוואה שנסראללה הציב בשנה שעברה – תגובה של חיזבאללה מלבנון על כל פגיעה של ישראל באנשי הארגון בסוריה. ביום רביעי נערכה אחר הצהריים הלווייתו של פעיל הארגון, עלי מוחסן, בדרום לבנון.

חיזבאללה מתיחות בצפון תקיפת צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד