י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גרונטולוגיה - העולם שייך גם למבוגרים

תוחלת החיים בעולם המערבי הולכת ועולה, ופלח האוכלוסייה המשתייך לגיל השלישי הולך וגדל. התארכות תוחלת החיים הממוצעת היא מצד אחד חדשות טובות עבור כולנו, אך היא גם מביאה עמה לא מעט בעיות עבור העוסקים במנהל מערכות בריאות, שכן ככל שתוחלת החיים עולה גם כמות הבעיות הרפואיות והמחלות שקשורות לגיל הזקנה עולה. גרונטולוגיה, תחום במדעי הרפואה שעוסק בהזדקנות, הוא תחום חדש יחסית שבא להרחיב את הידע שלנו בכל מה שקשור בזקנה

גרונטולוגיה - העולם שייך גם למבוגרים
חקר מדעי הרפואה צילום: unsplash

גיל הזקנה הוא שלב ייחודי

לגיל הזקנה יש מאפיינים ייחודיים: רוב המשתייכים לגילים אלו כבר פרשו משוק העבודה, והם חווים פעמים רבות קשיים הקשורים בהתדרדרות הבריאות הפיזית והמנטלית שלהם. בנוסף, בגיל הזה מתחילים רבים לחוות אובדן של חברים, בני משפחה ובני זוג. קשיים אלו הופכים את אוכלוסיית הגיל השלישי לפגיעה במיוחד, ויש צורך בהבנה מעמיקה של הקשיים כדי לתת להם מענה הולם במסגרות הרווחה והבריאות. 

המדע שמאחורי ההזדקנות

הגרונטולוגיה היא חקר ההזדקנות בשני מישורים עיקריים: הראשון הוא המישור הביולוגי, תחום שנקרא גם ביוגרונטולוגיה. החוקרים בתחום הזה מנסים להבין את הגורמים הביולוגיים להזדקנות, הקשורים ביכולת של התאים בגופנו לשקם את עצמם. לאורך כל החיים שלנו מתרחשות מוטציות בתאי הגוף, אך כל עוד הגוף מצליח להתגבר על המוטציות ולשקם את התאים, הם ממשיכים להתחדש. כאשר התאים מאבדים את היכולת להשתקם, מתחיל תהליך ההזדקנות.

המישור השני הוא המישור הפסיכולוגי והסוציולוגי. התחום הזה במדע הגרונטולוגיה חוקר את השפעת ההזדקנות על הפרט ברמה הפסיכולוגית, מתוך נקודת מבט חברתית ותרבותית.

שני המישורים המתוארים לעיל מתאחדים בתחום הגרונטולוגיה הטיפולית, המיושמת במסגרת ענף מנהל מערכות בריאות. גרונטולוגיה טיפולית היא תחום שמתמקד ביישום המלצות שעולות מתוך מחקרים בנוגע לזקנה, במטרה לסייע בשימור איכות החיים של קשישים: לדוגמה, בהתאמת בתי אבות ודיור מוגן לצרכים המיוחדים של אוכלוסיית הגיל השלישי, ובשיפור הטיפול שקשישים מקבלים בבתי חולים ובקופות חולים.

איפה לומדים גרונטולוגיה?

ככל שאוכלוסיית הגיל השלישי ממשיכה לגדול, הביקוש לבעלי מקצוע שמתמחים בעבודה עם קשישים עולה. גם העלייה במודעות לצרכים הייחודיים של הקשישים הביאה ליצירת מקצועות ושירותים חדשים שכל מטרתם היא לתמוך באוכלוסיית הגיל השלישי ולסייע לשמר את רמת החיים שלה.

מאחר ומדובר בתחום שיש לו חשיבות רבה עבור העוסקים במתן שירותי רפואה, קיימת התייחסות לגרונטולוגיה בלימודי מנהל מערכות בריאות. קשישים הם פלח האוכלוסייה שמשתמש בשירותי מערכות הבריאות בתדירות הגבוהה ביותר, ויש חשיבות לכך שמערכות אלו יהיו מותאמות לצרכים המיוחדים של הגיל השלישי.

בנוסף, כיום ניתן ללמוד תואר שני בגרונטולוגיה. זה תואר שמתאים לבוגרי תארים במדעי בחיים, בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, וניהול מערכות בריאות. בוגרי תואר שני בגרונטולוגיה יכולים להשתלב בעבודה בבתי אבות, בתי חולים, מרכזי יום ומרכזים סיעודיים. בנוסף, לאחר לימודי תואר שני בגרונטולוגיה ניתן להמשיך לקבל הסמכה בפסיכותרפיה, ולהפוך למטפלים מומחים לגיל השלישי.

 

 

 

עולם הרפואה זקנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד