י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בדוק ומנוסה: כך תעברו בקלות את צום תשעה באב

ערב תשעה באב מלווה אצל אנשים רבים בלחץ ובחששות.קבלו מספר עצות בדוקות ויעילות שיעזרו לכם לעבור את הצום בצורה קלה ובטוחה

בדוק ומנוסה: כך תעברו בקלות את צום תשעה באב
מזון בריא צילום: פיקסביי

צום תשעה באב, נחשב לצום הקשה ביותר מבין השישה המשובצים בלוח השנה העברי. החום הכבד שלרוב מלווה אותו וכן השעה המאוחרת בה מסתיים, גורמים ללא מעט חששות בקרב אנשים רבים. כמובן שאין לזלזל בפחד הטבעי הזה. המתחכמים יגידו "הרי בין כה וכה מחר בבוקר תהיה רעב שוב", אולם מניעת מזון ושתייה מהגוף יכולים להביא לחולשה ובמקרי קיצון אף להתעלפות במהלך הצום. מאידך, אין צורך לחסל את כל מלאי המזון של הבית ללא תועלת. חשוב "לצייד" את הגוף בכל אבות המזון והויטמנים להם הוא זקוק ולהקפיד על כללים מסודרים.
קבלו חמישה טיפים מועילים, על מנת שתעברו את הצום בשלום.

1. אוכל שמקל על הגוף
הימנעו ממאכלים המכבידים על הקיבה או גורמים לתחושה לא טובה במהלך הצום. בניגוד לתפיסה המקובלת, ענבים ואבטיח עלולים לגרום לצמא, כמו כן אכילת חטיפים מלוחים.
כדאי גם להפחית בצריכת קפאין, אלכוהול ומשקאות מוגזים, שיכולים לגרום לכאבי ראש, מיגרנות, סחרחורות וחולשה. וכן להפחית באכילת עוגות ושוקולדים ושאר מתוקים כדי למנוע כאבי בטן.
העדיפו אכילת ירקות עם הקליפה (אפשר גם מרק ירקות), עלים ירוקים וכן סלטים בתיבול שמן זית, לימון וטחינה. דגנים, קטניות ואורז מלא.

2. איזון ארוחות
אם נקפיד במהלך היום על ארוחות תכופות, אך יחד עם זאת קצרות וקלות, נגיע לסעודה הסמוכה לצום כשהבטן לא עמוסה בכל טוב מזווה הבית וכך נוכל להכניס לגוף את הערכים התזונתיים שהוא באמת זקוק להם, בשלב הכי חשוב טרום הצום.

3. לחוש שובע
ידוע כי אכילת פחמימות תורמת לתחושת השובע. אולם מומלץ להעדיף פחמימות מלאות. דהיינו, פחמימה שלא עברה עיבוד וקרובה כמה שיותר לצורתה המקורית. אם בוחרים בלחם שיהיה עשוי מכוסמין, שיפון או חיטה מלאה הכוללים סיבים. כך הגוף מפרק את הפחמימה בצורה טובה יותר וכך גם נחוש בתחושת שובע לטווח ארוך יותר. מנגד, דברים המכילים סוכר, פסטות, אורז ולחם לבן משחררים את האינסולין בגוף, משבשים את איזון הסוכרים וגורמים לתחושת רעב.

4. כוסי רוויה
השתייה היא אולי האלמנט החשוב ביותר לצום קל. יש להקפיד על שתיית 2 ליטר מים לכל הפחות. מומלץ לפזר את השתייה במהלך היום כולו. בכל שעה כוס מים אחת.
משפחה שאין ברשותה בר מים, מומלץ לרכוש את בר המים נעם 1 הפופולרי ביותר בקרב המגזר החרדי. מה שמהווה פתרון גם למשך השנה כולה (כולל שימוש הלכתי מותר בשבתות וחגים) ובמיוחד לערבי צום בהם מים קרים ונקיים הם מצרך חובה בכל בית. המכונה המשוכללת תעשה לכם את העבודה.

5. לכל צום יש מוצאי צום
כל אדם מכיר את גופו ואת צרכיו ומה גורם לו לצרבות או לתחושות לא נעימות. כדאי להיות קשובים לעצמנו גם במוצאי הצום ולא להכביד על הגוף. לעיתים עיקר הקושי מתחיל עם צאת הצום כשאנו הופכים למעבד מזון מהיר ואוכלים ללא חשבון. 

נאחל לכל עם ישראל צום קל ומועיל ושנזכה לבניין בית המקדש במהרה!

 

אין לכם עדיין מכשיר מיניבר למים מסוננים חמים וקרים ואתם רוצים ליהנות מקיץ מושלם ובריא? השאירו פרטים ונחזור אליכם  

 

תשעה באב צום צום קל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד