י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התשובה והפתרון

מדוע אנו קונות בגדים בכמות מופרזת ולא משתמשות? ואיך זה משפיע על הסביבה?

המצב היום של קניית בגדים בכמות מופרזת יוצרת אצלינו מצב שאנו מגיעות לארון מלא בבגדים שאינם נלבשים ונזרקים בכמויות רבות • כיצד זה משפיע על הסביבה? ומה ניתן לעשות בכדי לצמצם בקניית הבגדים?

מדוע אנו קונות בגדים בכמות מופרזת ולא משתמשות? ואיך זה משפיע על הסביבה?
בגדים צילום: pixabay

עולם האופנה של השנים האחרונות מתאפיין בצרכנות אינטנסיבית: תחלופת הקולקציות המהירה ומחירי הבגדים הזולים מובילים את הצרכנים לקנות כמויות אדירות של בגדים שנלבשים פעמים מעטות בלבד. ב-20 השנה האחרונות גדלה כמות הבגדים שנקנית בעולם המערבי בכ-400 אחוז, יותר ממחצית מפריטי האופנה המהירה (פריטים זולים שמיוצרים באופן המוני ונמכרים ברשתות הביגוד הגדולות) נזרקים תוך שנה מרגע הקנייה, וכמות הבגדים שמושלכים לאשפה בשנייה בודדת יכולים למלא משאית.

לתופעה זו יש גם חותם סביבתי משמעותי. תעשיית האופנה משתמשת בכ-2.5 אחוזים מהקרקע המעובדת בעולם, בכ-13 אחוזים מקוטלי החרקים בעולם ובכ-1,540 ליטר מים לכל קילוגרם כותנה. הבדים ואריזותיהם מכילים במקרים רבים פולימרים סינתטיים, ניילון ופלסטיק, והם נצבעים תוך שימוש בצבעים סינטטיים שחלקם מזיקים מאוד לסביבה האקווטית (מיימית). חומרי הגלם והבגדים משונעים למרחקים עצומים, ולאחר השימוש נקברים הפריטים השונים בכמויות גדולות במטמנות.

לקנות פחות, לשמור יותר:

אז איך הופכות את הארון שלנו לסביבתי יותר? ניתן לצמצם משמעותית את כמות הבגדים שאנחנו קונות אם רק תסתכלנה פנימה, ותוכלנה להבין מהו הסגנון האישי שלכן – ומה אנו באמת אוהבות ללבוש. תוצר הלוואי של מציאת הקול הייחודי שלנו הוא אקולוגי,

ברגע שאנחנו מחפשות השראות מתוך מה שנכון לנו, אנחנו לא צריכות לצאת החוצה ולראות מה קורה בחנויות ומה רוצים שנקנה. כך, אנחנו לא סתם קונות שמלת פייטים שראינו אתמול על משהי אהודה, רק בגלל שזה נראה לנו מגניב, לא בטוח שאם השמלה היתה נראת יפה על אותה אחת , עליך היא תראה גם כן יפה. אלא נקנה בגד שתואם לסגנון ולאורח החיים שלנו.

לפני קניית בגד, לעשות לו את "מבחן 30 הלבישות". "אנחנו קונים בגד לאירוע, לובשים אותו פעם אחת, ואחרי זה אין לנו מה לעשות אתו יותר: בדר"כ נשים לובשות חולצה שנקנתה לאירוע בממוצע 1.7 פעמים לפני שהן זורקות אותה, נוכל לבדוק לפני שאנו קונות: האם נלבש את הבגד בשבתות או חגים נוספים? אם כן נקנה אותו ונהנה ממנו כמה שיותר.

הפוטנציאל שטמון בביגוד יד שנייה. שווה לבדוק מה קורה בחנויות יד שנייה, זו מגמה עולמית אקולוגית מאוד שהולכת ומתחזקת", מדובר לא רק בחנויות אלא גם באפליקציות ובקבוצות פייסבוק.

טיפ לשמירה על הבגדים שכבר ברשותנו. כבסו אותם לפי ההוראות שעל תווית הבגד. חלק גדול מהבגדים נהרס והולך לאשפה פשוט כי לא מכבסים אותם כמו שצריך, כשז'קט שעל התווית שלו מצוין שאסור לייבש אותו במייבש מגיע למייבש, הוא נקרע או נהרס במקום להאריך ימים.

חשובנה פעמיים לפני שתפטרו מבגד מסויים. לא צריך לזרוק את הבגד בגלל כל כתם, במקרים רבים ניתן להמשיך ולהשתמש בבגדים עם כתמים נסתרים או לא בולטים. יש בזה משהו קצת משחרר, "בואו נירגע".

מתוך: זווית

ביגוד אופנה נשים הלבשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד