1. עמוד הבית
  2. נשים
  3. בריאות

כך תתכוננו לצום: מה כדאי לאכול לפני הצום ומה פחות

כולנו רוצים לעבור את הצום בצורה הקלה ביותר ולפעמים אנו מעמיסים על הבטן, האם זו הדרך? מה כמות השתיה הנכונה לכל אחד? • יחזקאל אסחייק בטיפים מיוחדים לגולשי 'בחדרי'

חני לוין, ז' אב תש"פ 28/07/2020 09:26

שתיה מוגברת כבר מהיום pixabay pixabay

הנהגות נכונות לפני צום תשעה באב

"אכלו כדי שתחיו, והיתר תחרימו. אל תאמינו שרוב המאכל והמשתה יגדיל הגוף וירבה השכל כשק המתמלא מן המושם לתוכו, כי הוא ההפך, באכול מעט יש כח באיצטומכא לקבלו, ובחום הטבעי לעכלו, אז יגדל ויבריא ודעתו יתיישב, ואם אכל יותר מדאי, שכלו יתבזה וכיסו יתרוקן, והיא סיבת רוב החולאים...". קטע מצוואה המיוחסת להרמב"ם.

והחכם עיניו בראשו לכלכל את הנהגת השתיה והאכילה בדרך הנכונה, וכמאמר החכם: כשאתה אוכל נכון, אתה אוכל את האוכל, וכשאתה אוכל לא נכון, האוכל אוכל אותך!

השתיה בכמות הנכונה ובזמן הנכון, החלבון ולעיסת האוכל היטב, הם שיתנו לך את הכח לצום, ולא מילוי הכרס.

הרוויה של הגוף צריכה להתחיל מהבוקר של יום שביעי באב, שבו יש לשתות מים 50% יותר מאשר ביום רגיל, וכן בשמיני יש לשתות עד לפני הסעודה המפסקת את הכמות היומית הרגילה. 

אפשר לשתות עד עשרים דקות לפני הסעודה המפסקת כוס מים או שתי כוסות כמה שאדם רוצה אבל הרוויה של הגוף צריכה להיות קודם.

כמות השתיה הרצויה לאדם היא בין 40-30 מ"ל (גרם) מים ליממה לכל ק"ג משקל גוף. הזמן הנכון הוא, שאת השתיה שלפני ארוחת בוקר יש לסיים עשר דקות לפני תחילת הארוחה, ובהמשך היום יש לסיים את השתיה, לכל המאוחר עד עשרים דקות לפני תחילת הארוחה. אין לשתות עד שיעברו שעתיים מסיום הארוחה, תמיד רצוי להשתמש בכוסות גדולות בכדי שלא לאבד את החשבון.

לאכול אוכל מגוון, חלבון כגון גבינה וקטניות, פירות וירקות, ללעוס היטב את האוכל, לא לדבר בזמן האכילה, והדברים אמורים גם לגבי הסעודה המפסקת שלא לשתות אחריה.

כל השנה יש למעט את השימוש במלח, ובפרט בערב הצום, כמו כן לא להרבות בתבלינים שגוררים את השתיה למרות שאינם מלוחים, גם מילוי הכרס גורם לצימאון. יש למעט בעמילן כגון תפוח אדמה, שדורש אינסולין לפרקו, וכמובן להימנע מאוכל שמן או מטוגן. רצוי לזכור לצחצח שיניים לפני התענית.

אחרי הצום, לשתות, לא קר, ולאחר עשר דקות אפשר להתחיל לאכול. לא לאכול מהר, ללעוס היטב, לא לאכול הרבה בפעם אחת, להתחיל במאכלים הקלים, פירות וירקות, ולאכול חלבון כגון גבינה או ביצה או חומוס. וכמובן לא לשתות ולא לישון עד שיעברו שעתיים מסיום הארוחה.

ויהי רצון שיקויים במהרה "...וצום החמישי... יהיה... לששון ולשמחה וגו'..".

מאת: יחזקאל אסחייק מחבר הספר "חיים בריאים כהלכה".

 

 

מעוניינת לשתף אותנו בתוכן מעניין? שלחי לנו הודעה בוואטסאפ - 0583288642




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. כמה לשתות לא הבנתי.  (ל”ת)

    חיה

  2. תאכלו ענבים  

    השקופה

;