י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024
לאחר שהחלימו

מחקר נוסף: הקורונה עשויה לגרום לפגיעה בלב

מחקר גרמני קובע כי מטופלים רבים שהחלימו מהקורונה נשארו עם נזקים בלב, "כמו אחרי התקפי לב". הוא מצטרף לעדויות רפואיות רבות שטוענות לסיבוכים לבביים בעקבות הקורונה

מחקר נוסף: הקורונה עשויה לגרום לפגיעה בלב
מד בריאות צילום: pixabay

הקורונה משפיעה לא רק על מערכת הנשימה, אלא פוגעת גם בלב: מחקר חדש שבוצע בגרמניה מגלה כי מטופלים רבים שהחלימו מנגיף הקורונה נשארו עם נזקים בלב, בדומה לנזקים הנגרמים כתוצאה מהתקף לב. מדובר במחקר שני שנערך בגרמניה, כשגם הוא מצביע על נזקים קרדיולוגיים שקשורים לפעילותו של הנגיף.

המחקר הנוכחי נעשה על ידי צוות חוקרים בהובלתה של ד"ר ולנטינה פונטמן מבית החולים האוניברסיטאי בפרנקפורט ופורסם בכתב העת JAMA Cardiology. מהמחקר עולה כי מבדיקות דימות שנעשו על 100 אנשים שהחלימו מקורונה, נמצא כי אצל לא פחות מ-78 אחוז מהם נמצא כי הנגיף הגיע ללב. אצל 60 אחוז מהם נמצאה דלקת בשריר הלב – בדומה לנזק שנראה אצל אנשים שחוו התקף לב.

מה שחמור יותר, הוא ש50 מהם הוגדרו כבריאים לפני שנדבקו בנגיף, והשאר היו בקבוצות סיכון בשל מחלות רקע במערכת הלב וכלי הדם. מה שמגלה כי הנגיף עשוי לפגוע פגיעה קשה גם באלו שנחשבים כבריאים ואינם משויכים לאוכלוסיות סיכון.

"ממצאים אלה מצביעים על צורך בחקירה מתמשכת של ההשלכות הקרדיווסקולריות ארוכות-הטווח של Covid-19", כתבו החוקרים, אם כי הם ציינו כי לא ידוע כמה זמן הנזקים הללו יכולים להימשך, או אם נזקים אלו בלב עשויים להגביר את הסיכון להתקף לב, שבץ או מצבים אחרים מסכני חיים הקשורים במערכת הלב וכלי הדם.

נזכיר, כי לפחות בשני מקרים שאירעו בארץ (בהם ילדה כבת 10 ונער בן 17) התגלתה פגיעה כתוצאה מהקורונה בשרירי הלב, אם כי ההסבר היה שהדלקת שנגרמה בשל מחלת הקורונה הגיעה ללב. אך כבר אז הצביעו החוקרים על קשר אפשרי בין הקורונה לבין פגיעה בלב.

בכל מקרה, המחקר האחרון, הגם שאינו מסביר את סיבת ההקשר האפשרי בין הקורונה לבין הלב, מעלה את הצורך במעקב אחר החולים שהחלימו, כשמעתה המעקב יכלול גם בדיקות קרדיולוגיות במטרה לבחון האם המחלימים נמצאים תחת סיכון עתידי להתקפי לב.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד