י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעקבות הביקורת בתקשורת

דיון סוער בכנסת על הפעלת המכת"זיות: "המטרה הייתה התעללות"

בועדת הפנים של הכנסת התקיים היום דיון סוער בנוגע לשימוש במכת"זיות המשטרה במהלך ההפגנות. בדיון השתתפו מפגיני שמאל ונציגי המשטרה שהתעמתו בנושא. אברהם מנקיס, דובר הפלג הירושלמי אמר במהלך הדיון: "בהפגנות של החרדים רוב השוטרים לא עונדים תגים. משתמשים במכת"זיות בואש בריסוס אישי"

דיון סוער בכנסת על הפעלת המכת"זיות: "המטרה הייתה התעללות"
מכת"זית המשטרה בפעולה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

לאור הדיון הציבורי סביב התנהלות המשטרה במהלך ההפגנות, והשימוש במכת"זיות כנגד מפגינים, התקיים היום (שלישי) דיון בועדת הפנים של הכסת בו נטלו חלק, נציגי המשטרה, ומפגינים שנפען מזרנוקי המכת"זית באחת ההפגנות האחרונות.

"אחרי הפגיעה הראשונה פתחתי את הראש. היה לי דימום. כל הצד השמאלי שלהפנים שלי היה מלא דם. הייתי זקוק לעזרה רפואית אבל היינו כלואים שם", תיאר יונתן קימל שהשתתף בהגפנהה מול מעון ראש הממשלה. "הזרנוק עשה לי חור בעור התוף. קיבלתי עוד פגיעה בראש, חבלות ושפשופים בידיים, רגליים וצוואר", הוסיף. ח"כ רם בן ברק פנה למפגין בציניות: "ספר לנו על האופי האנרכיסטי שלך". קימל השיב: "אני גר ברמת השרון. הייתי בכנסת לפני שנתיים במסגרת יום ללא עישון".

עדויותיהם בוועדה, של מפגינים שהמשטרה חסמה את יציאתם ממתחם ההפגנה ואז התיזה עליהם סילוני מים ממכת"זיות ממרחק קרוב, רק החריפו את השאלות שהפנתה ועדת הפנים, בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' למשטרה: "על סמך מה מחליטים להפעיל כח בפיזור ההפגנות? מה נהלי השימוש במכת״זיות? מי מתדרך את מפעיל המכת״זית? מי מחליט באיזה שעה נגמרת ההפגנה?", הטיחה חיימוביץ' בנציגי המשטרה.

נגה לביא, מפגינה נוספת אמרה במהלך הדיון: "אני מהנדסת ילידת עמק יזרעאל. שירתתי בסיירת מטכ"ל. החל משעה 23:00 המשטרה חסמה את כל היציאות מהכיכר. בשעה 12 ומשהו הייתי עדיין על המדרכה בין קינג ג'ורג' לרמב"ם, ליד מלון המלכים. המכת"זית היא כלי לפיזור הפגנה, אבל לא מאפשרים לי להתפזר. המטרה הייתה התעללות. הפעילו שתיים-שלוש מכתז"יות לאותו כיוון, כשאין לאן לברוח". ח"כ משה ארבל הגיב: "שעה וחצי כליאת שווא זה יותר חמור מהמכת"זיות".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי "זכות ההפגנה היא זכות יסודית, שאנחנו לא רק מחוייבים לכבד ולשמר, אלא גם לקבל בהבנה אמיתית ובעיקר בהקשבה ולכן עלינו לדאוג שתישמר זכות ההפגנה בבלפור, בתל אביב, ובמקומות נוספים ברחבי הארץ, גם אם הן לא נוחות לחלק מוסדות השלטון או עבור תושבי השכונות שבהן הם מפגינים הן".

,אני מלאת הערכה לעבודת השוטרים בשטח", אמרה חיימוביץ', "ומבינה את התנאים המורכבים שבהם הם עובדים. לעמוד מול אלפי מפגינים שבוע אחרי שבוע, ולשמור על הסדר, זה לא פשוט. בחלקים גדולים של ההפגנה והשוטרים מתנהגים בצורה ראויה לציון. אבל עם זאת התחושה שמתקבלת מהאופן שבו מפוזרות ההפגנות בבלפור היא קשה. המשטרה, הפיקוד הבכיר והפיקוד בשטח, צריכים לקחת את תפקיד המבוגר האחראי בסיטואציה הזאת, לא משנה כמה המצב מורכב. במיוחד בימים כאלה, שבהם עצמאים, מפוטרים וצעירים חיים בחוסר וודאות נוראי, המרקם החברתי בישראל עדין כל כך, וחשוב שהלך הרוח בפיקוד המשטרה יפגין הנהגה וסובלנות, ולא יגרור לפרובוקציות מיותרות ושימוש באמצעים אלימים כלפי אזרחים".

אברהם מנקיס, דובר הפלג הירושלמי אמר במהלך הדיון: "עכשיו המכתז"ית על ראש שמחתנו, אבל יותר חשוב שהמשטרה, מהקודקוד ועד השוטר בשטח בכל הפגנה מפרים עשרות נהלים שלה. בהפגנות של החרדים רוב השוטרים לא עונדים תגים. משתמשים במכת"זיות בואש בריסוס אישי. מי החליט לארגן כלי כזה נגד אזרחים? האם זה נכון שיש מדיניות להעניש מפגינים?" נציגת המשטרה תנ"צ סיגל בר צבי, ראש חטיבת שיטור במשטרה אמרה: "מעולם לא עשינו ולא נעשה".

יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' סיכמה את הדיון: "הוועדה רשמה לפניה את הודעת היועץ המשפטי לממשלה כפי שנמסרה על ידי נציגת משרד המשפטים לפיה זכות ההפגנה היא זכות יסוד בדמוקרטיה הישראלית וכי הוא פועל כדי לשמור עליה ולהחריג אותה גם בתקופת מגבלות הקורונה. הוועדה קוראת למשטרה לפעול לגבש נוהל חדש שקוף וגלוי אודות הכלים שעומדים לרשות השוטרים לשם שמירה על הסדר ולשם טיפול בהפרות סדר".

הפגנות הפלג הירושלמי מכתזית משטרה ועדת הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד