י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חשיפת 'בחדרי'

תיעוד: הקראוון של הגרי"ש הועבר לרמת שלמה

חשיפת 'בחדרי חרדים' לפני שנה על פינוי ה'קראוון' המיתולוגי של מרן הרב אלישיב זצ"ל הגיע לסיומו. לאחר שהוכר כאתר מורשת לשימור בעיריית ירושלים הועבר הבוקר ה'קראוון' לשכונת רמת שלמה • תיעוד נרחב

תיעוד: הקראוון של הגרי"ש הועבר לרמת שלמה
הקראוון של הגרי"ש מועבר לרמת שלמה צילום: באדיבות המצלם

 ה"קראוון" המיתולוגי ששימש את מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל במשך שנים רבות ושדבר התוכנית לפנותו נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', הוכרז כאתר מורשת לשימור - לאחר שאושר בוועדה בעיריית ירושלים והועבר הבוקר (שישי) ממאה שערים בירושלים לשכונת רמת שלמה. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראש העיר משה ליאון החליט לשמר את מורשת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל והעביר את הקראוון בשלמותו לשכונת רמת שלמה שם ימשכו סדרי התפילה והלימוד בבית מדרשו לעילוי נשמתו. 

הבוקר (שישי) הגיע הנכד הרב אריה אלישיב יחד עם כמה מהתלמידים להתפלל בפעם האחרונה וללוות את כל הפינוי בפרקי תהילים במקום שממנו יצאה הוראה לעם ישראל. גם אלו שעסקו במלאכת הפינוי היו יהודים יראי שמים כראוי למקדש מעט זה. 

במהלך הפינוי אמר ר' אריה אלישיב כי היום אנו מקיימים את צוואת הרב'ה שחתם על כך שלאחר שהבעלים ידרשו את השטח אנחנו נפנה אותו. 

כזכור, השטח עליו עומד הקראוון הממוקם ברחוב דבורה הנביאה חוצה יבשות, עמים ושפות. במקור הוא השתייך לכנסיה האתיופית, ובהמשך ניצת לגביו ויכוח מר בין בית המלוכה הישן לשלטון החדש באתיופיה. בסופו של תהליך משפטי ארוך רכש אותו יהודי עשיר ממיאמי, שהסכים להעניק את השטח לזמן קצוב עבור בית מדרשו של גדול הדור. התנאי שהציב היה ברור: ברגע שיבקש, יתפנו המתפללים והלומדים מהמקום.

בחודש אלול תשס"ג הוקם המבנה היביל והרב אלישיב ותלמידיו נהנו ממנו במשך שמונה שנים, עד לפטירתו. באותן שנים מסר הרב אלישיב אלפי שיעורים, השיב לרבבות שואלים על מספר בלתי אפשרי של שאלות, ושימש כסנדק בארבעת אלפים בריתות.

לאחר פטירתו המשיך נכדו נאמן ביתו רבי אריה שיבדל לחיים בהחזקת המקום. עד היום, שבע שנים לאחר הסתלקותו של הרב, ממשיך נכדו ונאמן ביתו רבי אריה אלישיב להגיע מדי יום לשכונה, פותח את הדלתות ומיטיב את הכיסאות. 

בחודש תמוז תשע"ט נחשף ב'בחדרי חרדים' כי הבעלים שהחלט לממש את זכותן על השטח לאחר שמדובר בשטח גדול במיקום מבוקש, ושוויו מוערך בעשרות מיליוני שקלים. לבקשתו של יו"ר וועדת שימור יוחנן ויצמן חבר מועצת עיריית ירושלים, נוסף ה"קראוון" המיתולוגי כמבנה לרשימת השימור.

לבקשת בני המשפחה וח"כ יצחק פינדרוס נכנס ראש העיר לעובי הקורה ולאחר מאמצים אותר שטח מכובד בשכונת רמת שלמה שם הונח הקראוון שימשיך לשמש לומדי תורה. 

 

הרב יוסף שלום אלישיב קראוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד