י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
החשש מהחורף כבר כאן

מנהלי בתי החולים מתריעים מפני קריסה: "אנחנו בכאוס"

בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח התריעו מנהלי בתי החולים מפני קריסה שכבר נראית באופק. "העומס כבר מורגש עכשיו. שערי בתי החולים ייסגרו" • בדיון נחשפו הנתונים האמיתיים על מצב התפוסה בבתי החולים, ואלו מלמדים אכן שהמצוקה במיטות כבר מורגשת

מנהלי בתי החולים מתריעים מפני קריסה: "אנחנו בכאוס"
אילוסטרציה צילום: pixabay

החשש מפני 'אי ספיקה' מתממש? למרות שבמשרד הבריאות משדרים שהמערכת איתנה דיה וכי החשש מקריסה עדיין רחוק, למרות מספר החולים הקשים שרק הולך ועולה, נראה שמנהלי בתי החולים דווקא מוטרדים. בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח (יש עתיד) טענו מנהלי בתי החולים כי "אנחנו בכאוס. העומס כבר מורגש עכשיו, עוד לפני החורף".

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, קיימה היום דיון עם מנהלי בתי החולים בעקבות העומס המורגש בבתי החולים הכלליים בשל התחלואה בקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר כי "חמישה חודשים בתוך משבר הקורונה, מערכת הבריאות עדיין מתפקדת בחסר, שמאיים להידרדר לקריסה בחורף הקרוב. כבר עכשיו מנהלי בתי חולים מדברים על כאוס, תקנים שהובטחו אינם מגיעים, והאוצר מבקש לשלוט בעניינים שאינם בתחום עיסוקו. התמונה הכללית היא של חוסר יד מכוונת, ממשלה שעוסקת בתפל וחוסר מוכנות בתחומים קריטיים".

לקראת הדיון, חשף מרכז המחקר והמידע של הכנסת כי נתוני תפוסת מיטות האשפוז לקורונה בבתי החולים שפורסמו בימים האחרונים שגויים, וכי למעשה בתי החולים כבר מתקרבים לנקודת ה'אי ספיקה' שמהווה את תרחיש הבלהות של מערכת הבריאות בישראל.

הנתונים שנאספו לבקשתו של חה״כ עפר שלח יו״ר הוועדה מעלים תמונה עגומה לפיה מינואר 2020 ועד יולי 2020 גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 מיטות ל-16,321, כלומר נוספו רק 20 מיטות אשפוז כללי, וזאת חרף ההבטחות על תוספת של מאות מיטות. באשר לנתוני התפוסה באשפוז הכללי, מהשוואת הנתונים הקיימים עולה כי התפוסה במחצית הראשונה של שנת 2020 אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר, אך למרות זאת המערכת נמצאת כבר 'על הקצה'. במשרד הבריאות השיבו לפניית הממ"מ לגבי תפוסת מיטות הקורונה שמדובר בנתונים שגויים שלא ברור מה מקורם וכיצד חושבו.

מנהלי בתי החולים התריעו בדיון מפני קריסה נוכח העומס במחלקות בתי החולים והם הבהירו כי "העומס כבר כאן, עוד לפני שהחורף הגיע ועוד לפני שהשפעת מכה בנו יחד עם הקורונה. כבר עכשיו המחלקות הגיעו כמעט לתפוסה מליאה ואנו מתקרבים לכאוס".

מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' רוטשטיין, אמר בדיון כי : "הדסה הוא השיאן של אשפוז חולי קורונה וכל זה אנו עושים מבלי שהאוצר והבריאות עוד סיכמו על הסכומים שנקבל – גם חמישה חודשים מפרוץ המשבר. כיוון שגזרו סגר על ישראל ולא הגיעו לבית החולים ובגלל תיירות מרפא – סך הנזק לבית החולים הוא למעלה מ200 מיליון שקל. אנו מנסים להפעיל את בית החולים באופן מלא, אך זה לא מתאפשר כי הסבנו צוות. לצערנו, אנו נכשלים במתן שירות לחולי קורונה ולשאר החולים".

עוד אמר רוטשטיין: "הממשלה הותירה את ההסכם לתת הנחה של 600 מיליון שקל לקופות החולים. זה צריך דבר ראשון להיעצר. כיום, יד ימין לא מדברת עם יד שמאל. אין תקציב ואנחנו לא מקבלים לעבודה אחיות ורופאים. הוצאנו 250 עובדים לחל"ת כי אין תקציב".

מנכ"ל ביה"ח "שערי צדק", פרופ' עופר מרין, חשף אף הוא שבית החולים הגיע לתפוסה מליאה: "המחלקות הפנימיות עמוסות, אין לנו צוותים. אתמול ביטלנו ניתוחים ושלחנו חולים הביתה כי מחלקת הטיפול נמרץ מלאה. זו בושה וחרפה. המחלקות מלאות לחלוטין כולנו היינו חייבים לסגור חלק מהפנימיות כדי שיהיה מקום פיזי וצוותים לחולי הקורונה. זה כאוס מוחלט. אני מתבייש איך נראה חדר המיון של 'שערי צדק' בחודש אוגוסט".

עוד אמר פרופ' מרין: "אני צריך לשלם משכורות - אין לי כסף. לא כי אנחנו לא מתנהלים נכון אלא כיוון שכל בתי החולים בגירעונות אדירים. הממשלה מעבירה כספים לבתי החולים שלה, אז הם יכולים לשלם משכורות לעובדיהם, אבל לבתי החולים העצמאיים אין כסף. בתי חולים לא יכולים לשרוד. במקום לטפל בקורונה אנחנו עסוקים כל הזמן ב'איך לשלם משכורות ולספקים'".

פרופ' רוטשטיין הוסיף: "משרד הבריאות הקצה לנו תקנים שנתנו מענה לקצת פחות ממחלקה אחת. תקנים במספר חד ספרתי של רופאים ועוד אחיות. הכל ביחד ימלא כחצי מהחסר הנוכחי. המסר הוא: חסר כוח אדם. אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב קיצון, אבל אם אני נדרש להפעיל שתי מחלקות קורונה אני רוצה כוח אדם לאותן מחלקות. כרגע מדובר בהסטת כוח אדם קיים. זה יוצר עומס על המחלקות הקיימות. יש לזה מחיר בבריאות השוטפת".

ח"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה, סיכם: "כרגע הדבר העיקרי שברור הוא שלמשרד הבריאות אין מושג מה קורה. במשך חמישה חודשים הוא לא תקנן את מחלקת הקורונה. אם יש תקן רגיל למיטה, כולל מכשור ומרחב, אז הם מאלתרים. זה לא רק עניין של כמות המיטות אלא גם של קבלת החלטות".

ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, התייחסה לנתונים ואמרה כי "כדי לא לפגוע בפעילות בתי החולים צריך להוסיף מיטות חדשות וגם כוח אדם". היא הסבירה שהכוונה אינה למיטות גרידא, אלא "תוספת מיטות שלא בעידן הקורונה, זה מיטה + צוות.

"בקורונה מדברים על מיטה עם מעט כוח אדם. ניתנו 400 אחיות ו-200 רופאים ומתוכננת חלוקה נוספת. מיטות הקורונה שנוספו הן לא מיטות ייעודיות לרישיון, אלא זמני רק לטיפול בקורונה. נוספו עוד מיטות שלא ברישיון והוסבו מחלקות קיימות לטיפול בקורונה". לדבריה, "לקראת החורף אנחנו עושים שיח עם האוצר לתוספת תקנים. יש תכנית לתוספות שעדיין לא אושרה כי מתקיים ויכוח עם האוצר על כמה ואיפה - האוצר חושב שהוא מנהל את משרד הבריאות".

עם זאת, באוצר דחו כרגיל את ההאשמות הקשות ("האוצר חושב שהוא מנהל את משרד הבריאות") ונציגי משרד האוצר הבהירו בדיון כי מערכת הבריאות זוכה לסיוע נדיב, מהגדולים בתולדותיה: "אנחנו בלי תקציב עדיין, ובכל זאת הוקצו כבר כעת 10.6 מיליארד ₪ בוועדת חריגים עבור התמודדות מערכת הבריאות במשבר". לטענת האוצר, הסכום אמור לענות על דרישות מערכת הבריאות ולאפשר לה לצלוח את המשבר הנוכחי כמו גם את המשבר שצפוי להתרחש בחורף.

קורונה זאב רוטשטיין עפר שלח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד