י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תיעוד בלעדי מכנס החירום

עולם התורה החסידי התכנס: מה עושים עם הבחורים שנפלטו מהישיבות

זעקת בחורי הישיבות שנגיף הקורונה גרם להם להיפלט מעולם התורה, הגיעה הערב לאספת ראשי הישיבות ומשפיעי הישיבות החסידיות בירושלים, בראשות האדמו"ר מויז'ניץ, שכינס ישיבת חירום בסמינר בירושלים. על הפרק: מה עושים עם הבחורים שקשה להם. הצצה לכינוס

עולם התורה החסידי התכנס: מה עושים עם הבחורים שנפלטו מהישיבות
כינוס עולם התורה החסידי צילום: שלומי טריכטר

כינוס חירום נערך הערב (רביעי) בסמינר ויז'ניץ בירושלים בראשות האדמו"ר מויז'ניץ לנוכח המצב הקשה בעולם הישיבות החסידי בעקבות מגפת הקורונה.

מתברר כי לא רק בעולם התורה הליטאי והספרדי יש נפלטים רבים, כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', לאורך כל תקופת זמן קיץ אלא גם עולם התורה החסידי ספג מכה קשה שסופה מי ישורנה.  

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בכנס השתתפו ראשי הישיבות החסידיות מכל החוגים, הן מאגודת ישראל והן מהעדה החרדית, כשאת הכנס יזם האדמו"ר מויז'ניץ. 

בראש סדר היום, מאות בחורים שלא חזרו לישיבה, או אלו שכן חזרו אך לא באותה רמת רצינות כפי שהיו לפני מגיפת הקורונה, למד רבים שנפלו בכלי הטכנולוגיה המתקדמת. 

בהחלטות הכינוס הוחלט להשקיע יותר, כדי שהבחורים יהיו במסגרות ולעשות מיפוי לבחורים שצריכים עזרה, לגייס יותר מחנכים שישקיעו בישיבות ובבחורים, הרבי מויז'ניץ אף לקח על עצמו לגייס כספים לצורך כך. 

בין המשתתפים היו גם האדמו"ר מדושינסקיא, ראשי ישיבות ומשגיחים של חצרות גור, בעלזא, ויז'ניץ, צאנז, קרלין, באיאן, סלונים, באבוב, רחמסטריווקא, ועוד עשרות ישיבות חסידיות. ביניהם: הגר"מ ארנסטר ר"י ויז'ניץ, הגר"מ ברזובסקי ר"י סלונים, הגרי"י טווערסקי מנהל רוחני ישיבת 'חיי תורה', הגרש"ד שניארסון משגיח ישיבת טשעבין ועוד.

אחד הנוכחים זעק ואמר ישנם בחורים שהם במצב של 'מונשמים ומורדמים', צריכים להציל אותם ולעזור להם. 

האדמו"ר מויז'ניץ אמר: "אין לי מנוח מכך שבחורים הסתובבו ללא ישיבות במשך כל התקופה, זו הצרה הגדולה ביותר שניחתה עלינו, לא יתכן שכל אחד ידאג רק לחצר שלו ולבחורים שלו, יש לנו אחריות על כלל ישראל. בכיות ההורים וזעקותיהם שמגיעות לשולחני על בניהם, קורעים את לבבי לגזרים".

כמו כן נשאו דברים בכנס, המחנך הרב משה בלוי והגאון הרב יהושע פינק, דומ"צ בעלזא בבני ברק, שנשא דברים בפני ראשי הישיבות והמשגיחים. את הכינוס ארגנו הרב אברהם מרדכי וייס מחסידות ויז'ניץ והרב יוסף גרליץ מארגון 'הקשיבה', שמונו על ידי הרבי מויז'ניץ לארגן את האסיפה ולהיות אחראים מכאן ולהבא על כל הנושא. 

כזכור, וכפי שדווח השבוע ב'בחדרי חרדים', עולם התורה הליטאי והספרדי, בחודשים האחרונים סגרו כמה ישיבות את שעריהם והשאירו מאות בחורים ללא מסגרת. ישנן ישיבות שבשל המצב הכספי ועוד סיבות הוציאו את התלמידים מהישיבות. הורים רבים שהגיעו לראשות הישיבות עם סיפורים מסמרי שיער, הביאו להחלטה הדרמטית שצריכים להרים את הכפפה. 

'ועד הישיבות' הפועל בימים כתיקונם למען שמירת מעמדם של תלמידי הישיבות ומטה את שכמו להתאמת מקומות לימוד לכלל התלמידים נטל על עצמו את המשימה ופועל לסייע לתלמידים שמקומות התורה בהם למדו, צומצמו. המוקד החדש שישא את השם 'לנחותם' יעניק תמיכה לתלמידים שבשל רפיון הקשר עם הישיבה בה למדו זקוקים לעידוד וסיוע.

'בחדרי חרדים' עם תיעוד בלעדי מהכינוס

 

ראשי הישיבות עולם התורה הרבי מויז'ניץ הרבי מדושינסקיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד