ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
תקלה או התקלה?

ביקורת קשה על הפרקליטות: תובעת הסתירה מנאשם חומרי חקירה

בתלונה שהגיש עורך דין לנציב תלונות הציבור נטען כי פרקליטה הסתירה מההגנה ראיה מרכזית וחיונית •השופט בדימוס דוד רוזן מתח ביקורת חריפה על התנהלות התובעת בפרקליטות בעקבות המקרה

ביקורת קשה על הפרקליטות: תובעת הסתירה מנאשם חומרי חקירה
השופט בדימוס דוד רוזן צילום: מוטי קמחי, פלאש 90

נציב תלונות הציבור על מייצגי התביעה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, מותח הבוקר (שני) ביקורת על התנהלות תובעת בפרקליטות אשר לא גילתה חומר חקירה חיוניים לצוות ההגנה של נאשם, באופן שעלול היה להכשיל את ההגנה ואף הוביל להצגת תמונה עובדתית בלתי שלמה בפני בית המשפט העליון.

בתלונה שהגיש עורך דין לנציבות נטען, כי הפרקליטה הסתירה מההגנה ראייה מרכזית וחיונית, במהלך דיוני המעצר בבית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון. הפרקליטות בהתייחסותה גרסה, כי אי העברת הראיה המדוברת הינה תקלה מצערת, שנעשתה בתום לב של החוקרת, ונבעה, כפי הנראה, מן העובדה כי מדובר בתיק רחב היקף עמוס בחומרי חקירה.

אלא, שהשופט בדימוס דוד רוזן קבע בהחלטתו, כי "אין מחלוקת, שבמשך תקופה של למעלה מעשרה חודשים, במהלכם התנהל תיק פלילי נגד הנאשם, לא נמסר לידי עורך דינו חומר חקירה חיוני, והוא אף לא היה מודע לקיומו". נציב תלונות הציבור על מייצגי התביעה בערכאות הוסיף, כי "התמיהה באשר לחסרונה של הראיה התעצמה והגיעה לשיאה בערר שהגיש הנאשם לבית המשפט העליון ובדיון שנערך בו. הפרקליטה, שנכחה בדיון, נמנעה מלהסב את תשומת ליבה של פרקליטת המדינה כי הראייה קיימת".

מטעמו של השופט בדימוס דוד רוזן נמסר כי בנסיבות שלפניו מצא הנציב כי הראיה פועלת לטובת התביעה, ובכל מקרה לא לרעתה ולפיכך אין בהתנהלות הפרקליטה זדון. עם זאת, הוסיף, כי "חומרת התנהלות הפרקליטה מוטעמת במיוחד, באם ננסה לשער ולו לרגע מה היה קורה לו אותה ראיה הייתה פועלת לרעת התביעה ולא לטובתה. במצב דברים זה כל בר דעת היה סמוך ובטוח כי הפרקליטה הסתירה במזיד חומר חקירה דרמטי המיטיב עם ההגנה".

על רקע דברים אלו, המליץ הנציב להעביר את העניין לטיפול אישי של המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.

דוד רוזן נציב תלונות הציבור שיבוש חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד