י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המנהיגים נפלו במגפה

פרויקט מיוחד: כשרות בינ"ל בעידן של קורונה

ה'קורונה' שמשגעת את העולם כבר חצי שנה, סגרה את המעבר בין המדינות והנחיתה מכה קשה גם על תעשיית המזון הכשר ברחבי העולם. סיפור אחד שמלמד על הכלל - סיפורה של מערכת כשרות בינ"ל "בד"ץ איגוד רבנים (B.I.R.) -  מענשסטר" שאיבדה ב'קורנה' את מנהיגה, הגאון הגדול רבי אשר יעקב וועסטהיים זצ"ל ובנתה את עצמה מחדש במינוי אב"ד חדש שאותו הכין כבר בחייו לממלא מקומו. פרויקט מיוחד של יהושע הלוי 

פרויקט מיוחד: כשרות בינ"ל בעידן של קורונה
הרב ווסטהיים זצ"ל עם חתנו הגאב"ד החדש צילום: באדיבות המצלם

"ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך, גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד..."

מילות האמונה המיוחסות לרבי נחמן מברסלב שהפכו לשיר מפורסם ואהוב, מלוות אותי בהכנת הכתבה המרתקת הזו – פשוט אין מילים אחרות!

בעידן שבו העולם הפך זה מכבר לכפר גלובלי קטן, גם תעשית המזון הכשר פרסה כנפיים לחדשנות תעשייתית מסביב לגלובוס. ממילא, כשסדרי העולם משובשים כבר כמה חודשים בעקבות מגיפת הקורונה, גם ייצור מוצרי מזון ופיקוח הכשרות מתמודד עם קשיים ומצבים שלא ניראו מעולם.

כדי להבין את היקף הבעיה של תעשית המזון בעידן ה'קורנה', החלטתי ללמוד את הסוגיא מזווית מעניינת – מהצצה לאחד מארגוני הכשרות המובילים בעולם שבנוסף לכל, איבד במגיפה גם את המנהיג.

ללא ספק, הסיפור של הבד"ץ מאיר את הנעשה בתחום בתקופה האחרונה.

"בד"ץ איגוד רבנים (B.I.R.) - מענשסטר" הוקם בשנת תשס"ד (2004) ע"י הגאון הרב אשר יעקב וועסטהיים זצ"ל. מדובר בארגון כשרות בינ"ל שמתנהל במשרדים משותפים באנגליה ובישראל, עם צוות משגיחים קבוע בכל רחבי אירופה וגם במזרח הרחוק.

הרב וועסטהיים זצ"ל נחשב ללא ספק לאחד מגדולי דורינו בענייני כשרות. בספרי השו"ת של פוסקי זמנינו – מרן הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר זיע"א ופוסקי הלכה נוספים, שזורים נידונים הלכתיים אודות סוגיות רבות בתחום הכשרות בהם דנו איתו. סוגיות אלה והוראות פוסקי ההלכה שימשו כיסודות לתעשיית הכשרות בעולם התעשייה המודרנית.

האב"ד החדש, הגאון רבי שולם לנדאו

פריסת משגיחים מקומיים באופן קבוע במדינות שונות, ידיעת השפה המקומית והזמינות שלהם היא יתרון גדול וחשוב אצל הלקוחות שלנו. אבל כשגבולות נסגרים ונערמים קשיים, הכל משתנה... מזמן הופעת הקורונה ואילך כאילו התחיל 'עידן חדש'  – כולם נדרשים 'לחשב מסלול מחדש' וק"ו אצל מי שתפקידו ליסוע ולעבור בין מדינות.

"בד"ץ איגוד רבנים (B.I.R.) - מענשסטר" לקה בחודשים האחרונה בכפליים. פרט לקשיי העבודה בעולם הסגור, בתחילת מגיפת ה'קורונה' הסתלק הראש והמנהיג ה"ה הרב וועסטהיים זצ"ל אחרי שלקה בנגיף והותיר את משפחתו ותלמידיו בהלם ובאבל גדול.

הרב דני מור הוא מנהל הכשרות של "בד"ץ איגוד רבנים (BIR) – מענשסטר" והיה במשך שנים איש אמונו של הרב וועסטהיים זצ"ל. אני מנהל איתו שיחת ראיון מרתקת באמצעות ה'זום' ממשרד הכשרות בישראל.

בשיתנו הוא מדגיש שוב ושוב שהוא ורואה את עצמו בראש ובראשונה כ'תלמיד של הרב וועסטהיים זצ"ל' - "בראש ובראשונה הרב וועסטהיים הנחיל לנו דרך הנהגה ושיטה ברורה בניהול כשרות".

 הוא מספר לי על הרב זצ"ל ואני שואל האם הרב וועסטהיים זצ"ל תכנן את הבד"ץ ביום שאחריו?

"כן, בהחלט' הוא עונה ללא היסוס. "במשך שנים רבות הרב וועסטהיים זצ"ל ראה בחתנו הרב שלום לנדאו שליט"א כיד ימינו ואיש סודו בהנהגת הבד"ץ ומערכת הכשרות. בין השאר הוא מינה אותו על השחיטה שבה גם זכה לעזרה ושת"פ ממרן הרב מרדכי גרוס שליט"א - גאב"ד 'חניכי הישיבות' דב"ב שמגיע אליה במיוחד לעיתים קרובות מהארץ".

"היתה לנו בזה היתה לנו סייעתא דשמיא עצומה" אומר הרב מור בסיפוק: "כשהרב וועסטהיים הסתלק בפתאומיות, היינו המומים וכואבים, אך לא נוצר חלל ואי ודאות לגבי 'הממשיך' - היה ברור לנו את מי היה ברצונו לראות כמחליפו וכממשיך דרכו ובברכת הרבנים כך עשינו מיד לאחר השבעה".

בנוסף, "הרב זצ"ל השאיר מערכת מסודרת עם כללי עבודה והנהגות ברורות בתחומי הכשרות שאיתה נמשיך ולאורה נלך ביתר שאת וביתר עוז" אומר הרב מור, - "לרב וועסטהיים זצ"ל היה אופי של ייקה והוא הנהיג והרגיל את כולנו לתהליך מאד מסודר של בדיקות והכנות לפני כל ייצור בהשגחת הבד"ץ, בפרט במפעלים בינ"ל ברחבי העולם שהייצור בהם הוא 'פרוייקט לזמן קצוב' ולא בכל ימות השנה.

סיורים מקדימים, כתיבת דוחו"ת מפורטים, דיונים משותפים, הבנות ברורות של דרישות הכשרות מול היבואנים והמפעלים, קשר ישיר עם מנהלי מפעלים ואחראיים על מחלקות הייצור.

על כל אלה הקפיד מאד כדי למנוע אי הבנות ותקלות שגורמות נזק ועיכובים – הוא תמיד היה אומר שדו"ח צריך להיות מקצועי ומפורט עד כדי שיאפשר לו לראות מול העיניים את קו הייצור ולסייר במפעל שלא ביקר בו..."

התמונה האחרונה בחיי הרב וועסטהיים בביקור במפעל עם יד ימינו מנהל הבד"ץ הרב דני מור

למפרע, ממרחק של כמה חודשים מהאסון הגדול, הרב דני מור אומר בבטחון שא"א שלא לראות את יד ההשגחה העליונה גם 'בהסתרה שבתוך ההסתרה'.

ראשית, דרך ראיית הנולד של הרב וועסטהיים זצ"ל. כבר בינואר, כאשר הדיווחים הראשונים על מגיפה עלו מסין, הרב היה מוטרד מאד מאפשרות שאסון ממשמש ובא. הוא הפציר בצוות המפקחים להזדרז ולקדם תכניות ייצור. בתחילה נתן דגש על ארצות המזרח הרחוק עם דגש על סין שבה התחילה ה'קורונה', אבל מאד מהר הפציר בנו לקדם ולזרז ייצורים בכל מקום אפשרי.

בקשתו היתה נראית לפעמים קצת משונה, בפרט במפעלים בארצות אירופה שאיש לא שיער שהמגיפה עשויה להגיע אליה ובעוצמה כזו.

כמו כל דבר שלקח אישית ועשה ביסודיות, היכן שהיה נדמה לו שאפשר לזרז יותר, לא נמנע מלפנות אישית לבעלי מפעלים ולהפעיל עליהם לחץ.

אין כלל ספק כי בזכות פעילותו בתקופה האחרונה לחייו הצלחנו השנה לסיים את כל הייצורים של פסח מוקדם מהרגיל.

ככה, בהשגחה העליונה, כשהעולם נכנס להסגר והרב זצ"ל חלה והסתלק בחטף, מחסני היבואנים ומדפי החנויות לקראת הפסח כבר היו מלאים בכל טוב של תוצרת בכשרות מהודרת לחג הפסח.

הרב וועסטהיים זצ"ל עוד הנהיג כללי כשרות לזמני סכנה!

עניין נוסף שחשוב לרב דני מור להדגיש: "בזכות ראית הנולד, הרב וועסטהיים זצ"ל עוד זכה והעמיד כללים ברורים על ייצור מוצרי מהדרין בשעת סכנה ומצוקה כמו שאנו נמצאים בה עכשיו עם מגיפת הקורונה וכמו בכל תחומי הכשרות אנו נמשיך את  דרכו גם בתחום זה.

מדיניותו הייתה כי אין קיצור דרך לתקני הכשרות למהדרין ולמרות סגירת שערי המדינות וכל המגבלות האחרות שהוטלו, יש לעמוד על הסטנדרטים הגבוהים כבימים רגילים.

כך למשל, גם בעת הזו הרב זצ"ל לא הסכים לסמוך על משגיחים אקראיים לפיקוח על תהליכי ייצור. פשוט ואצ"ל שלא עלה בדעתו לאשר פיקוח כשרות בוידאו וכדו'.

מסיבה זו סירבנו לאשר ייצור מתוכנן של פיצה מיוחדת ואיכותית המיוצרת באיטליה, אף שהיה ליבואן חשוב מאד להגיע לשוק בלו"ז מהיר עם חמץ שהיה בבעלות הגוי בפסח – אך לא נותרה לנו ברירה כי לא היה דרך למשגיח הקבוע מאנטוורפן להכנס לאזור הזה שהוגדר באותה תקופה כ'אזור אדום'.

באופן דומה הפסקנו בשלב זה לייצר מוצרים מסין. אמנם בתנאים רגילים, פריטי ייצור רבים של מזון מיוצרים במזרח הרחוק, אך איננו מסוגלים לשמור על הסטנדרטים הרגילים שלנו לגבי הכשרות ולכן נאלצנו בשלב ראשון לבטל את הייצורים הללו.

מכתב ברכה של רבני מנצ'סטר למינוי האב"ד החדש

***

כפי שרצה ותכנן בחיי חיותו, עם כלות ימי השבעה על הרב וועסטהיים זצ"ל התמנה לממלא מקומו וממשיך דרכו, חתנו הרה"ג ר' שלום לנדא שליט"א

רבני ודייני מענשסטר עודדהו לקחת ע"ע את התפקיד הרם, למלא אחר רצונו ושאיפתו של חמיו הרב זצ"ל ולהכנס לנעליו הגדולות.

עם כניסתו לתפקיד פירסמו הרבנים שליט"א מכתב הערכה מרגש עם תפילה וברכה להצלחה וסיעתא דשמיא בתפקיד הרם.

הרב וועסטהיים בבית השחיטה עם הגאב"ד הרב גרוס

***

אחרי שמינו לאב"ד וכממשיך דרכו את חתנו ויד ימינו הרה"ג ר' שלום לנדאו שליט"א, "בד"ץ איגוד רבנים (B.I.R.) - מענשסטר"  מנצלים את יתרונם כמערכת בינ"ל ששמעה יצא למרחוק בניהול קפדני וידע תעשייתי לנהל ייצורים של מזון כשר למהדרין גם בעיתות מצוקה.

בשיחה עם האב"ד החדש שמתקיימת גם היא בתכנת ה'זום', הרב לנדא מדגיש לנו שוב ושוב:

מורי חמי זצ"ל היה שילוב נדיר של רב, אב"ד ומורה דרך שהעמיד תלמידים הרבה !

"אם יש לנו נחמה על אובדנו של מו"ח בפתאומיות, זה הדרך הברורה שהשאיר בעולם הכשרות ובהנהגת "בד"ץ איגוד רבנים (B.I.R.) - מענשסטר"  שהיה למפעל חייו".

הרב וועסטהיים היה ידוע כמעורב בכל ענייני ייצור וכשרות של כל יצרן ובכל פרויקט, אבל ידע להפעיל צוות, להאציל סמכויות תוך הקפדה על קבלת תמונת מצב מלאה ודוחו"ת מסודרים.

לרב לנדאו חשוב מאד להדגיש: "מורי חמי ראה את יעודו הרבה מעבר לכך. הוא לא רק העסיק צוות משגיחים ומפקחים, הוא רצה לגדל ולהעמיד תלמידים, בעלי מקצוע והוראה בכשרות. בכל שבוע היה לו 'קביעות' עם כמה 'חבורות' של ת''ח מובהקים שעשו אצלו 'שימוש' בהל' טהרה. חלק מהזמן הוקדש בקביעות עם הת"ח לברור סוגיות בענייני כשרות, הלכה והנהגה למעשה ובמתן פתרונות הלכתיים. ואכן, היה לו סיפוק גדול במפעל חייו שזכה וגידל ובנה דור של בעלי מקצוע שעכשיו ימשיכו בעז"ה את דרכו".

האב"ד הרב שלום לנדאו על מסוע המליחה בבית השחיטה

במשך שעה ארוכה אנו שומעים איך הוא גידל סביבו צוות תלמידים שעבדו איתו שנים והוא 'סמך' על עבודתם ושיקול דעתם. הוא טיפח ולימד אותם איך לנהל כשרות - לשמוע וללמוד, לחשוב על בעיות ופתרונות, לתכנן כיצד נכון לבצע ומה צריך לדרוש כדי שזה יקרה ויצליח וכמובן... לפקח בפועל.  הוא ראה בזה שליחות, הוא ראה בזה את יעודו – לגדל תלמידים בכשרות. הוא היה משקיע ומשתדל שיתלוו אליו לביקורים, ללמוד יחד, ללבן בעיות, לחשוב ולחפש פתרונות וסייגים – איך להעמיד כשרות מהודרת ללא פשרות לבנ"י.

תוך שאנחנו מדברים, הרב לנדאו מראה לי תכניות ייצור ודוחו"ת ייצור מפורטים של הרב זצ"ל בעצמו ושל המפקחים כאשר שאלות, הערות והוראות בכ"י של הרב זצ"ל מעטרות אותם – "הרב היה מסודר מאד והקפיד לנהל דוחו"ת מסודרים על כל פרויקט וייצור. הוא חינך ודרש מהצוות לפנות זמן רגוע בטווח של 24 שעות מסיור או ייצור לכתיבת דו"ח מפורט ביישוב הדעת. הוא תמיד היה אומר שכשרות היא מלאכת קודש ו'דו"ח כשרות' כמו חידושי תורה צריך לכתוב כשהראש פתוח ושקוע בתוך הסוגיא ואז מתבהרים ומתחדשים דברים לאמיתה של כשרות".

גאון בהלכה – 'אור' גם לגויים –

למורי חמי זצ"ל הרב וועסטהיים, היה כשרות מיוחד גם לשפות והוא שלט בהם בדיבור, קריאה וכתיבה.

עם המידות הטובות שלו הוא היה משקיע זמן ומחשבה גם בהסברה והבנה מול בעלי המפעלים ומנהלי העבודה. היה חשוב לו שהם יבינו היטב מה הכשרות דורשת ויכנסו לשת"פ 'בעיניים פקוחות', הוא האמין שככה מצליחים יותר להעמיד כשרות מהודרת. לעיתים שת"פ פורה יותר, לעיתים מצליחים יותר לפתח מוצרים חדשים ויש מקרים שרק בזכות אותה אישיות מקרינה של הרב זצ"ל קם ונהיה פרויקט ומגוון מוצרים חדשים.

חברת 'מונדלז' היא דוג' מצויינת: עוגית הסנדביץ 'אוראו' היא העוגיה הנמכרת ביותר בעולם שמיוצרות במגוון אריזות וטעמים בעשרות מפעלים ברחבי העולם בבעלות חברת 'מונדלז' – החברה הגדולה בעולם לייצור חטיפים.

אומנם, ייצור כשר בכשרות מהדרין עבור יהודים לא עמד שם על הפרק במשך שנים רבות בגלל שימוש בחומרים חלביים ובגלל חומרי גלם ונוסחה סודית.

פריצת הדרך אירעה לפני כמה שנים. חבר של אחד מבעלי החברה בחו"ל סיפר לו על שוק המזון הכשר של היהודים הגדל במהירות ועשה לו הכירות עם הרב ווסטהיים זצ"ל.

בפגישה עם הרב התברר כי למרות שרוב מוצרי החברה חלביים וכך קווי הייצור שלה בכל העולם, אבל יש יוצאי דופן: מפעלי החברה באוקריאנה, צ'כיה ואידונזיה שבהם יש קווי ייצור המשמשים למוצרי פרווה בלבד.

לימים סיפר אותו בעל מפעל כי בתחילה היה ספקן אודות הכדאיות להכנס לייצור תחת מגבלות כשרות מהדרין עבור יהודים בגלל הכמויות הקטנות יחסית לקונצרן ענק. אבל אישיותו של הרב ווסטהיים זצ"ל והבקיאות שלו בתהליכי הייצור וחומ"ג הביאה אותו להחלטה ש'עם האיש הזה חייבים לנסות' – כך הוחלט לבדוק חומ"ג מתאימים לנוסחה הסודית ושיטות הייצור היחודיות של החברה.

בהמשך לאותה שיחה, רבני הבד"ץ הוזמנו לביקור במפעל החברה באינדונזיה ושם התברר כי אכן הדבר אפשרי לייצר בכשרות מהדרין פרווה בקוו יצור נפרד לחלוטין ותחת השגחה צמודה.

אחרי הייצור הראשון וקבלת הפנים החמה, לו זכו העוגיות בשוק העולמי הכשר למהדרין, הוחלט לבדוק ולהרחיב את הייצור בכשרות מהדרים גם לקווי החברה באוקראינה (שם מיוצרים גם את 'אוראו TINS' – עוגיות הביסקויטים הדקות) ובצ'כיה.

כיום, עוגיות 'אוראו' משווקות בכשרות מהדרין של 'בד"ץ איגוד רבנים – מענשסטר' לאורך כל ימות השנה וזוכות לביקוש ולהצלחה גדולה.

האדמו"ר מסאטמר בביקור אצל הרב ווסטהיים זצ"ל

לסיום, אני מהמר ושואל את האב"ד החדש את שאלת ה'מליון דולר' – 'איך נכנסים-'נופלים' בבת אחת לתוך נעליים גדולות כאלה ?' -

הרב לנדאו: "באופן אישי, כבר לפני שנים זכיתי וביקש ממני שאכנס עוד יותר לעובי הקורה, לעמוד לימינו בהובלת מערכת הכשרות וזאת בטענה כי הזדקן קמעא וכי הוא חש שאולי כבר אין כוחו בו כמימים ימימה. שמעתי כמובן לעצתו ומאז זכיתי לעמוד יותר במחיצתו, ללמוד ולשמש ולחזות בנועם עבודתו הקדושה במתן הכשרות.

זכיתי ללמוד ולהשכיל מושגים ב'תורה וגדולה', לצבור עוד נסיון, זכיתי גם לחזק את הקשר האישי ביננו וגם להיכנס במעט למסתרי נפשו ומחשבותיו. בסה"כ, זכיתי לעמוד לימינו, ללמוד ולעבוד במחיצתו ח"י שנים. חשבתי שזה יימשך עוד הרבה שנים ולדאבון לב לא זכיתי....".

לסיכום אומר לנו האב"ד החדש: "יש לנו חסר גדול ואיבדנו אב ומנהיג, אבל יש לנו דרך ברורה להמשיך את דרכו. הדרכתו, התשובות ההלכתיות, תכניות העבודה והפּרוֹטוֹקוֹלים המפורטים של כללים וסדרי עבודה למשגיחים יהיו בעז"ה ל'אבני דרך' שלנו ואנו מתפללים שיהיה מליץ יושר בעדינו".

האבד הרב לנדאו על קבר חמיו הרב וועסטהיים זצל בבית החיים במענצסטר

 

 

 

 

הרב יעקב אשר ווסטהיים הרב ווסטהיים קורונה כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד