ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הסכם השלום עם האמירויות

אולמרט ממשיך: "מה שאמרתי התגשם - אבל לא בניסוח"

בחודש ינואר טען ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ברדיו 103fm כי "שום מדינה ערבית לא תקיים יחסים עם ישראל" • אתמול הודה בראיון לאותה תחנה כי "ההסכם הוא הישג - אין שמח ממני"

אולמרט ממשיך: "מה שאמרתי התגשם - אבל לא בניסוח"
אהוד אולמרט צילום: מתוך שידורי כאן 11

ראש הממשלה לשעבר, העבריין המורשע אהוד אולמרט שוחח עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm על הסכם השלום המתהווה עם איחוד האמירויות - זאת לאור ריאיון שהעניק בתוכניתם בינואר האחרון, ובו טען כי רק פתרון של הבעיה הפלסטינית יוביל לקידום היחסים עם מדינות ערב. כעת, כשפנינו להסכם שלום עם איחוד האמירויות, אולמרט הביע את דעתו על הדברים חרף דעתו הנוקבת על יחסי ישראל עם העולם הערבי.

"שום מדינה ערבית, שום מדינה סונית מתונה, אף לא אחת תקיים יחסים גלויים עם ישראל. זה הכול קשקוש מקושקש. כל עוד לא נפתרת הבעיה הפלסטינית, אין שום סיכוי שהמדינות האלה, שהן יעשו צעד אחד לחשוף את הקשרים הסמויים שיש לנו איתם כל עוד הבעיה הפלסטינית לא תיפתר", אמר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בינואר האחרון. הוא התייחס לדברים אלו לאור ההתקדמות ביחסים עם איחוד האמירויות, ואמר: "אני חושב שאלו היו דברים נכונים שעמדו במבחן ההתרחשויות. מה שאני אמרתי בפועל התגשם, לא בניסוח של הדברים שלי ולא במלוא המתווה שאני ראיתי, אבל במהות".

הוא הסביר כי בהסכם השלום, "בעצם הם הכריחו את נתניהו, מה שלא עשו ההפגנות פה, מה שלא עשתה ההתחייבות שלו לשותפים הקואליציוניים החדשים שלו כשהוא הקים את ממשלת האחדות, הם הכריחו אותו בעצם לוותר על הסיפוח, לוותר על המשך הבנייה בהתנחלויות ולקבל את עיקרון המדינה הפלסטינית. כוח חיצוני אילץ אותנו לעשות את מה שיכולנו לעשות בעצמנו, לטובתנו, לאינטרסים שלנו. נתניהו מבין שזה מה שהוא עשה, אבל הוא מנסה להתחמק מזה כדרכו, לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

לדעתו, קרה דבר מאוד חיובי מבחינת ישראל. "ויכוח שהתנהל במשך עשרות שנים, ובמיוחד בחודשים האחרונים הפך להיות מאוד אינטנסיבי ולוהט וגרם לעימותים קשים שאיימו לזעזע את הארץ, בעצם הסתיים. מדינת ישראל ויתרה על הסיפוח, מדינת ישראל החליטה להקפיא את ההתנחלויות, ובעצם כפי שאמר הנשיא טראמפ - גם לקבל את פתרון 2 המדינות. אמנם זה היה הפתרון המועדף עליי בתקופתי ובתקופת שרון, אבל בשנים האחרונות רה"מ סירב לכך. עכשיו, כפי שהודיע הנשיא וגם אנשי האמירות באבו דאבי – ישראל קיבלה את 3 הכללים הללו".

לכן, מנקודת מבטו, זוהי התפתחות "מאוד חיובית ואני מברך על כך, שמח על כך וחושב שזה הישג. אולי זה לא נראה כזה מנקודת המבט של תומכי נתניהו, ואולי מנקודת המבט של המתנחלים, אבל דעותינו שונות - זה ידוע". על כך שהבעיה הפלסטינית לא הגיעה לפתרונה, ובכל זאת חלה התקדמות ביחסים עם העולם הערבי, אמר: "היא לא נפתרה במובן הזה שלא הגענו להשלמת המשא ומתן איתם אבל וודאי שזה צעד אדיר". ינון מגל טען כי הוא לא שמע שהושגה הסכמה להקפיא את הבניה בהתנחלויות, ואולמרט הסביר: "יש דברים שביבי מעדיף לא לפרסם".

"יש כאן ויתור על הסיפוח והקפאה של ההתנחלויות"

ינון מגל תהה האם ייתכן כי נתניהו הוא אשף במשא ומתן, "בניגוד לקונספציה של לוותר על הכול, כולל הר הבית והכותל, הוא הכניס את הריבונות ואמרו לו 'אז אל תעשה ריבונות וניתן לך יחסים'". על כך השיב ראש הממשלה לשעבר: "ואולי ואולי. שמעתי לא רק את הדברים שאמרת אלא גם 'במקום לוותר על הר הבית', אף אחד לא ויתר אבל תמשיכו להשמיץ. זה יום קשה בשבילכם הרי אני יודע, שמעתי את כל דוברי הימין שאומרים 'מכת מוות לימין', 'מכת מוות לימין', למה? כי יש כאן בעצם צעד ענק לקראת מימוש החזון שלי של ויתור על השטחים, הקמת מדינה פלסטינית והיפרדות מכל אותם אזורים שהימין חושב שהם צריכים להיות חלק ממדינת ישראל".

כמו כן, הוא התייחס למפת חלוקת השטחים והסביר כי היא מהווה את הבסיס למשא ומתן, "זה המקסימום שישראל יכולה לצפות לו, שזה הרבה פחות מהמינימום שמישהו מכם חלם עליו, וזה רק התחלה של משא ומתן. ההתפתחות הזאת ללא ספק היא בכיוון הזה, ולכן נשמעה ונראתה והורגשה כ'נוק אאוט' אדיר לימין. אני מוכרח להגיד שכשיש הישג לישראל אין אדם שמח ממני". כמו כן, הוא ציין כי כאשר יגיעו לשלב של המשא ומתן, נתניהו "שנים לא יהיה רה"מ, כך שבסוף את המשא ומתן הסופי, זה שיגדיר את הגבולות המדויקים לא יעשה ביבי, יעשה מי שיחליף אותו". 

לדבריו, אין ספק שגם מנקודת המבט האמריקנית ומנקודת המבט של האמירות המאוחדת, "ברגע שתהיה סטיה קלה של בניה או ניסיון לעשות מהלך שלא תואם את הציפיות האלה - המכה שהם יכו בנו מבחינה מורלית, מבחינה בינלאומית תהיה איומה, אז ברור שלא נעשה את זה. יש כאן ויתור על הסיפוח ויש כאן הקפאה של ההתנחלויות,. כל זה אומר טראמפ, הוא לא אומר את זה במקרה, במסגרת תוכנית השלום שלו לשתי מדינות לשני עמים". 

ינון מגל: אני לא רואה אותו הולך מהר.

"אני חושב שהוא הולך יותר מהר ממה שהוא חושב ותומכיו חושבים".

"ביבי מאמין רק בדבר אחד - בביבי נתניהו"

אולמרט התייחס להבטחות החוזרות של רה"מ נתניהו להחיל את הריבונות על שטחי יהודה ושומרון, וטען כי למרות ההנחה של אנשי הימין כי נתניהו מעוניין בסיפוח ובבנייה בכול השטחים, "כל זה היה נכון אילו זה לא היה כרוך מבחינתו על הדבר הכי מהותי, שהוא מגדיר את השקפת עולמו, לפי טענתו". לכן, הוא מאמין כי "לביבי אין השקפת עולם, הוא לא מאמין בשום דבר, הוא מאמין רק בדבר אחד - בביבי נתניהו. שום דבר אחר לא מעניין אותו. האדם היחידי שהרוויח מהקורונה זה נתניהו, הרי כולנו יודעים, בואו לא נרמה את עצמנו. אני מפרגן לו, אני שמח. זה הישג לישראל".

הוא הוסיף ואמר כי הוא "מסכים עם מה שאמר שמיר ב-1992 ערב הבחירות – האינטרס של מדינת ישראל מעניין אותו פחות מהאינטרסים של עצמו". אולמרט הדגיש כי הוא "לא חושב שהוא משקר, זה מה שהוא באמת רצה. מאז ועד להגיע למצב שהוא מוותר על הסיפוח ובעצם מקפיא את הבניה בהתנחלויות ומקבל את עקרון 2 המדינות - יש פער אדיר. אני שמח שרה"מ הגיע להחלטה הזאת, מישהו לחץ עליו או לא, זה לא חשוב וזה לא רלוונטי. התוצאה למדינת ישראל על פי תפיסתי והבנתי, על פי עמדתי טובה למדינת ישראל, וכשהתוצאה טובה אני שמח".

ינון מגל השמיע לראש הממשלה לשעבר קטע מריאיון בו הוא אומר בקולו – 'אבו מאזן, אמרתי לו, אנחנו נהיה מוכנים לוותר על הריבונות בעיר העתיקה כולל הכותל'. אולמרט הסביר: "אמרתי אז ואני אומר מאז, אנחנו נוותר על הריבונות האקסקלוסיבית, לאף אחד לא תהיה ריבונות באגן הקדוש. תהיה שליטה מלאה וחופש גישה מלא ולא יהיה שום שינוי במצב בפועל, זה גם המצב כיום - אנחנו לא שולטים בהר הבית. אני עדיין חושב שזו המתכונת שתאפשר לנו להמשיך לממש את הזכויות ההיסטוריות שלנו בכל האזורים החשובים לנו, ומצד שני להניח את היסוד שיאפשר להגיע להסכם שלום שיביא תועלת עצומה למדינת ישראל".

ינון מגל: מגיע לנתניהו שאפו?

"כשהוא יתפטר וילך לביתו ויעסוק בענייניו נגיד לו שאפו, עד אז צריך לעזור לו - זו משפחה מוכה".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM

אהוד אולמרט רדיו 103 FM איחוד האמירויות הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד