י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שפעת החזירים • כל התשובות לשאלות

איך נדבקים? מהם תסמיני המחלה? האם יש מקום לפניקה או דאגה? • ד"ר אבי שכטר, אחראי תחום רפואת ילדים בקופ"ח מאוחדת מחוז ירושלים, עונה על כל השאלות בנוגע לשפעת החזירים המאיימת להתפשט

שפעת החזירים • כל התשובות לשאלות
אילוסטרציה צילום: ארכיון

מהי "השפעת החדשה"?

שפעת זו כונתה בתחילה בשמות שונים: בשם של בעל חיים, בשמה של מדינה, ועתה, באופן רשמי, היא קרויה "שפעת H1N1 החדשה". אנו נכנה אותה בקצרה: "השפעת החדשה".

שפעת זו נתגלתה לראשונה במהלך השנה החולפת ביבשת אמריקה וחיש מהר התפשטה לה ברחבי העולם כולו. ההתפשטות המהירה אירעה ב"זכותם" של המטוסים, המעבירים בני אדם ממקום למקום תוך זמן קצר. בתחילה נדבקו נוסעי המטוסים אלו מאלו, אך במהירות נדבקו גם קרוביהם וידידיהם של אלו, ומכאן נפוצה השפעת ברחבי העולם כולו.

איך נדבקים?

נגיף השפעת עובר מאדם לרעהו באמצעות הפרשות הנשימה (טיפות רוק, נזלת התעטשות או שיעול) ובאמצעות מגע היד. החולה המקנח את אפו או מכסה את פיו "מעביר" את הנגיף מדרכי הנשימה שלו לכף ידו. כאשר החולה לוחץ את ידו של רעהו – הנגיף עובר לכף היד של חברו הבריא. זה שם ידו בפיו, וכעבור מספר ימים, ימי הדגירה - חולה אף הוא.

מהם תסמיני המחלה?

"השפעת החדשה" מתבטאת בחום, כאב ראש, כאב בכל הגוף, כאב גרון, נזלת ושיעול.
בניגוד לשפעת העונתית, בה נעסוק בהמשך, ה"שפעת החדשה" פוגעת לרוב בילדים קטנים ומבוגרים צעירים. החלק הארי של החולים הנם בני 5-50 שנה. מסתבר כי אנשים מבוגרים יותר וקשישים מהווים אחוז קטן יחסית מכלל החולים בשפעת זו. המחלה נמשכת , בדרך כלל, 3-7 ימים וחולפת ללא כל סיבוך.

לצערנו, המחלה עלולה להסתבך אצל חולים להם מחלות כרוניות משמעותיות כגון מחלת ראות כרונית ואסטמה קשה, סוכרת, חולים הנזקקים לתרופות מדכאות חיסון, השמנת יתר משמעותית ומחלות כרוניות אחרות. חולים אלו מוגדרים כשייכים ל "קבוצת סיכון" להופעת סיבוכים במקרה ויחלו בשפעת זו. מסתבר כי, גם נשים בהריון מצויות בקבוצת הסיכון.

מהם דרכי הטיפול במחלה?

כאמור, ילדים ומבוגרים בריאים החולים במחלה זו יחלימו תוך מספר ימים ללא סיבוך. חולים אלו יטופלו בהורדת חום, שתיה ואוכל בלבד. מאידך, נשים הרות המצויות בשליש השני והשלישי להריונן, או חולים השייכים לקבוצת הסיכון להתפתחות סיבוכים ואשר חולים בשפעת החדשה – יטופלו באחת משתי התרופות: טמיפלו או רלנזה. יש לתת תרופות אלו תוך 48 שעות מתחילת המחלה ומכאן החשיבות לפניה מוקדמת לרופא של נשים לפני לידה או חולים במחלות כרוניות החוששים כי חלו בשפעת זו .

האם המחלה מדבקת?

ככל מחלה זיהומית אחרת, גם מחלה השפעת החדשה מדבקת. ההדבקה מתחילה כבר בימי הדגירה (כאשר עדיין לא ידוע כי האדם חלה), גוברת כל תקופת החום, וממשיכה גם בעת שתסמיני המחלה דועכים. כדי למנוע עד כמה שאפשר את ההדבקה של נשים לפני לידה וחולים שבקבוצת הסיכון, יש חשיבות גדולה לשמור על בידוד החל מתחילת המחלה ועד יממה לאחר חלוף החום. בתקופה זו, על החולים להישאר בביתם. אין ללכת למעון, לגן, חדר, סמינר, בית ספר, ישיבה או עבודה. אין ללכת למקום ציבורי, כולל למכולת ובית כנסת. מומלץ לא להזמין אורחים לבית. יש להקפיד שלא להתקרב לאנשים הידועים ככלולים בקבוצת הסיכון.

דרך להתגונןצילום: דרך להתגונן
דרך להתגונן

כיצד ניתן למנוע הדבקה?

מלבד הבידוד בבית, על החולה להקפיד על בידוד הפרשות. יש לקנח את האף ולהשתעל לתוך ממחטת נייר. את הנייר יש להשליך מיד לפח האשפה ואין להשאירו על השולחן. על החולה להקפיד לרחוץ את ידיו במים וסבון לעתים מזומנות במשך היום. נאסר על החולה לבשל או להגיש מזון לבני הבית האחרים. במקביל, בתקופה זו, מומלץ כי גם ציבור האנשים הבריאים יקפיד על רחיצת ידיים תכופה במים וסבון.

האם יש מקום לפניקה או דאגה?

כאנשים מאמינים, מוטלת עלינו החובה לעשות את שמתפקידנו ושביכולתנו, ומעבר לכך – אין הדברים תלויים בנו. כאמור, על האדם החולה המצוי בקבוצת הסיכון לפנות בהקדם לרופא. על החולים האחרים מוטל לשהות בביתם, ניתן ליטול תרופה להורדת חום, יש להקפיד על שתיה ואכילה בכמויות סבירות. על בני המשפחה הבריאים לשמור על היגיינה. מהניסיון שהצטבר עד כה ברחבי העולם למדים כי אצל החלק הארי של החולים מדובר במחלה יחסית קלה שאינה שונה ממחלת השפעת העונתית, ואשר חולפת ללא סיבוכים תוך ימים ספורים.

ומה לגבי ה"שפעת העונתית"?

כבכל שנה, גם בחורף הקרוב צפויה מחלה זו לפרוץ. בניגוד לשפעת החדשה, שפעת זו תוקפת בעיקר את אוכלוסיית המבוגרים והקשישים. כידוע, כל שנה מתקיים מבצע החיסונים נגד השפעת העונתית. ניתן לתת חיסון זה לכל אדם, החל מגיל 6 חדשים ועד מאה ועשרים שנה, ובתנאי ולא קיימת רגישות משמעותית לביצים. יש לדעת כי ילדים שטרם מלאו להם 9 שנים ואשר מתחסנים בפעם הראשונה בחייהם נגד שפעת, זקוקים לקבלת מנת חיסון נוספת כעבור חודש. לפיכך, חשוב ולהקדים במתן מנת החיסון הראשונה, כדי להספיק לתת את מנת החיסון השנייה עוד טרם תפרוף מגיפת השפעת העונתית..

בכלל, מהם כללי ההתנהגות הכלליים הנדרשים בעת מחלות החורף?

מאחר וכל מחלה זיהומית הנה מדבקת, כל ילד או מבוגר חולה צריך להישאר בביתו לפחות עד חלוף יממה אחת ממדידת החום האחרונה. יש להקפיד על מתן שתיה ואוכל בכמויות סבירות. ניתן לתת תרופה להורדת חום ( פראצטמול או איברופן ) על פי ההוראות המופיעות על הקופסה. אין לתת במקביל את שתי התרופות . יש לזכור כי תופעות הלוואי של התרופות עלולות להיות מסוכנות יותר מן המחלה עצמה. לפיכך, אין להגזים במתן תרופת להורדת חום כמו כן, קיים איסור לתת תרופה כלשהיא לטיפול בנזלת, שיעול וכו' עד גיל שנתיים.


יש לזכור כי, אין צורך להיכנס לחרדה מכל עלית חום. זו, כמובן, אינה משמחת, אך לרוב אינה טומנת בחובה סכנה.

• בשלב ראשון יש לתת תרופה להורדת חום ושתיה. לרוב, עם ירידת החום, הילד ירגיש טוב יותר. יש לזכור כי כל מחלת חום "פשוטה" צפויה להמשך 2- 4 יממות. לא ניתן לצפות כי החום יעלם לאחר מנה אחת של תרופה להורדת חום.

• יש לפנות לרופא כאשר החום נמשך מעבר ל- 48-72 שעות, חום מעל 40. תינוק רך פחות מגיל 3 חדשים, כאשר הילד מרגיש מאד לא טוב, וגם אם החום אינו גבוה במיוחד או בכל דאגה יוצאת דופן.

• יש להמשיך ולתת את התרופה בכמות המתאימה למשקל הילד כל זמן שהחום נמשך.

• באשר לפריחה – זו, לרוב, אינה מסוכנת. פריחה הנעלמת בלחיצה עדינה על העור ומיד חוזרת אינה מדאיגה. פריחה אשר אינה נעלמת בלחיצה – מצריכה בדיקה מידית על ידי הרופא ( פריחה מעין זו הינה נדירה, ב"ה ).

• במקביל, חשוב להקפיד על שגרת החיסונים של טיפת חלב הכוללת חיסונים נגד שלל חיידקים אשר חלקם מצויים במהלך כל השנה ואחרים שכיחים יותר בתקופת החורף.

ולבסוף, יש לזכור כי התנהגות אחראית וגם שקולה מבטיחה בדרך כלל החלמה מהירה ללא סיבוכים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד