י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

משכירים דירה? קצת התחשבות

ברור שבעלי דירות צריכים לעשות את המקסימום כדי שדמי השכירות על דירתם יגיעו לידיהם. אבל גלו מעט רכות והתחשבות. אל תסתחררו מהביקוש • חברון גרנביץ מבקש להגן על החלשים

מחסן שהוא בית. גני גאולה. צילום: יצחק לב ארי
מחסן שהוא בית. גני גאולה. צילום: יצחק לב ארי

כמו כל אדם שמתעסק במסחר, וכמו רבים אחרים, גם אני נזקק לשירותי חלפנות ((CHANGE. שלא כמו בעבר, היום עומדים בפני הלקוחות שתי אפשריות: האחת - חנויות 'המרת מטבע' הפזורות בכל חלקי העיר, חנויות שקיבלו בשנים האחרונות אישור חוקי. האפשרות השנייה - להמשיך ללכת לחלפנים הוותיקים, העוסקים במקצוע לפרנסתם, וברוב הפעמים העסקאות מתבצעות בדירותיהם.

התמורה לשער הדולר או היורו בשני המקומות כמעט זהה. אם יש הפרש, הרי שמדובר באגורה או שניים לכאן ולכאן, ואם ביצעת את העסקה אצל החלפן היקר ביותר, סכום 'הנפילה' מסתכם בשקל בודד עבור לכל מאה דולר.

בכל עת שאני נזקק לשירותי חלפנות, צץ ועולה לנגד עיני דמותו של החלפן השכונתי, איש צנוע וחייכן, המנהל את חייו בפשטות עצומה, כשכל רצונו מסתכם במטרה לפרנס בכבוד את משפחתו ואת תשעת ילדיו, הסמוכים על שולחנו, ומצטופפים בדירת שלושה חדרים קטנה ופשוטה.

ואז חוזרת המחשבה ועולה במוחי: אמנם אם אלך לדוכני המרת המטבע או אברר אצל כל מיני חלפנים, יכול להיות מאוד שארוויח עוד כמה עשרות שקלים, אבל כאות תודה כלפי שמיא שזיכני בפרנסה טובה, אתן לעוד יהודי להרוויח לחמו ביושר. חמישים שקלים לכאן ולכאן לא ישנו לי.

הציבור החרדי בארץ הולך וגדל מיום ליום, ברוך ה'. על פי הערכה ראשונית, מידי יום מוקמים מעל 100 בתים בישראל, ומידי יום ביומו מוכנסים לבריתו של אברהם אבינו כ-300 תינוקות בתוך המגזר החרדי.

עם כל השמחה בריבוי וגידול המחנה, עננה של עצב ודאגה מרחפת מעל בניית הבתים הללו. מצוקת הדיור הנוראה שוררת בערים, בפריפריות ובפרויקטים השונים, המקומות שנראו לפני שנים כפתרון מעשי למצוקת הדיור, התמלאו עד אפס מקום, והגיעו עד קצה גבול הקיבולת. הכניעה של ממשלת ישראל וגזירת הקפאת הבניה יצרו מחסור משווע בדירות למגורים, עובדה שיצרה ביקוש לכל חדר פנוי, ועליה מסחררת ובלתי הגיונית בשכר הדירה.

מנגד, תקופה טובה הגיעה לבעלי הדירות בערים החרדיות. שכר הדירה אותו הם מבקשים-מקבלים הוא בלי משא ומתן, גם ההשקעה בתחזוקת הדירה ירדה מעל כתפיהם, כי הלא בלאו הכי דירתם תושכר על-ידי המתחננים לקורת-גג. גם קבלני הבניה החובבניים זכו לפריחה בעסקיהם - מרתפי חניה ומחסני טחב, שהוזנחו במשך עשרות שנים, הפכו בן-לילה לדירות זעירות, נטולות אוויר ואור שמש, הטומנות בחובן סכנות בריאותיות, אך בלית ברירה משפחות רבות נאלצו להעניק לבעלי המחסנים כשמונים אחוז מהכנסתם החודשית, ובלבד שיזכו בקורת-גג.

"שוק" זה "שוק". זו דרך העולם - שכר הדירה נקבע על-פי ההיצע והביקוש, וכל אדם שיש ברשותו דירה נוספת, בוודאי שעמל רבות עד רכישתה בכדי להגיע לעת הזאת, גם אם מדובר בבעליו של מחסן טחוב, שהפכו לדירת מגורים - בוודאי שהוא צריך לקבל תשואה על ההשקעה.

ברור גם שבעל הדירה צריך לגלות קשיחות כלפי דייר שמאחר בתשלום, ושצריך לפעול בדרכים החוקיות בכדי להוציא דייר שאינו משלם את שכר הדירה, מכל סיבה שהיא. בעל הדירה צריך להבטיח לעצמו ולעשות את המקסימום בכדי שדמי השכירות על דירתו יגיעו לידיו.

אך עם כל זאת, מעל גבי הבמה זו אני מפנה קריאה לבעלי הדירות ו'מחסני-דירות' המשתייכים למחנינו: גלו מעט רכות והתחשבות בקביעת גובה שכר הדירה, אל תסתחררו מהביקוש, ובהחלט אל תנצלו את המצוקה. תעצרו רגע ותחשבו - אמנם אני יכול לדרוש עוד כמה גרושים, עוד אך כאות תודה כלפי שמיא שזיכני בנכס נוסף ובהכנסה נוספת, אעניק לעוד בית בישראל הזדמנות להבנות והיה זה שכרי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד