י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
צפו בתיעוד

"זיכרון לעתיד": מטס חיל האוויר מעל מחנה דכאו בגרמניה

חילות האוויר של ישראל וגרמניה, ערכו היום מטס מעל מחנה הריכוז דכאו, כחלק מתרגיל משותף של שתי המדינות • מפקד חיל האוויר הגרמני: "יום מאוד מרגש עבורי - זה  מעביר מסר ברור וחלק כתגובה לשואה - לעולם לא עוד"

"זיכרון לעתיד": מטס חיל האוויר מעל מחנה דכאו בגרמניה
מטס חיל האוויר בגרמניה צילום: דובר צה"ל

כחלק מתרגיל משותף שמקיים חיל האוויר הישראלי בגרמניה, התקיים היום (שלישי) מטס "זיכרון לעתיד"- מטס הצדעה משותף בהובלת מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, בליווי מפקדת טייסת "הנחשון", סגן-אלוף ג', ולצד מפקד חיל האוויר הגרמני, לוטננט גנרל אינגו גרהארץ. במהלך המטס, הטיס מפקד חיל האוויר את מטוס ה"עיטם" ולצידו שני מטוסי הקרב "ברק" 16-F ושני מטוסי "יורו-פייטר" גרמנים. במעבר ליד מחנה הריכוז "דכאו", אמר מפקד חיל האוויר ברשת קשר: "מתוך זיכרון חשכת העבר נושאים בכנפנו מחויבות משותפת לעתיד, עדי עד".
 
בהמשך, עבר המטס מעל שדה התעופה "פירסטנפלדברוק" במינכן לזכר 11 חללי מינכן, שנהרגו בפיגוע המחריד בשנת 1972. במעבר אמרה מפקדת טייסת "הנחשון", סגן-אלוף ג': "אנו נרגשים להוביל היום את מטס ההצדעה לזכרם של 11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן בשנת 1972. אנו מקדישים מטס זה לזכרם, מחזקים את ידי המשפחות ומצדיעים לספורטאים האולימפיים של ישראל לדורותיהם".
 
אנשי חיל האוויר העלו יחד איתם למטס מספר פריטים כסמל לזיכרון ולתקומה, אשר מדגישים את הקשר והחיבור למורשת ולהיסטוריה של העם היהודי. בין הפריטים חגורתו של פסח סמילג ז"ל, שורד "דכאו" שהוענקה למפקד חיל האוויר במפגש עם בתו אסתר, טבעת השייכת לרב-סרן משה תדמור מלצינקי ז"ל, שורד שואה וטיס בחיל האוויר הישראלי שנפל במהלך "מבצע קדש", ספרי שירה השייכים לאברי (אברהם) בני ז"ל, שורד דכאו סבו של סגן מפקד טייסת "העמק", רב-סרן י'. בנוסף הועלו למטס דגל ישראל, דגל חיל האוויר ודגל הוועד האולימפי, שהוענק למפקד חיל האוויר במפגש מיוחד עם נציגי משפחות חללי מינכן.
 
בתום המטס, נערך טקס זיכרון רשמי במחנה "דכאו" בהשתתפות שרת ההגנה הגרמנית, גברת אנגרט קראמפ-קארנבאואר, שגריר ישראל בגרמניה, מר ג'רמי יששכרוף, מפקדי חילות האוויר ונציגים נוספים. בטקס נשא דברים סגן מפקד טייסת "העמק״, רב-סרן י׳, נכד לסב שורד שואה ממחנה הריכוז ״דכאו״. כמו כן, התקיימה קריאת ״יזכור״ מפי הרב מנדל מוראיטי.


 
"אני עומד כאן במחנה דכאו, 72 שנים לאחר הקמת מדינת ישראל, כמפקד חיל האוויר הישראלי, ומרכין את ראשי", אמר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. "אני מרכין את ראשי וזוכר את שארע, את המשפחות שנמחקו, את התרבות היהודית שנכרתה, את זוועות המחנה. אני זוכר ולרגע לא שוכח. אני עומד כאן ומרים את ראשי, ומביט אל עבר העתיד. עתיד שנבנה בזיעה ודם מיום הקמת המדינה, עתיד בו גרמניה היא שותפה אסטרטגית, וחיל האוויר הגרמני הוא שותף אמיתי של חיל האוויר הישראלי.

נורקין הוסיף ואמר: "חיל האוויר שלנו מתארח בפעם הראשונה בהיסטוריה בתרגיל אווירי בשמי גרמניה. אנחנו מתאמנים ולומדים איש מרעהו, חיל מחיל, צבא מצבא. גם בעידן של מגיפה עולמית, בחרנו שלא לוותר על התרגיל המשותף. הקשר הזה - עוצמתי ומשמעותי בעיקר בימים מאתגרים אלו. חיל האוויר הישראלי, הפועל מדי יום ברחבי המזרח התיכון, נושא על כנפו האחת חימוש קטלני המיועד למנוע כל איום, ועל כנפו השנייה אנו נושאים שיתוף פעולה הדוק עם חילות אוויר באזור ובעולם, וחיל האוויר הגרמני הוא אחד המרכזיים שבהם. אני מצדיע לך, מפקד חיל האוויר הגרמני, על עשייתך. אני זוכר ולא שוכח, ואני מודע לאחריות המונחת על כתפנו. אתגרים רבים צפויים לנו- ואני יודע שנדע לעמוד בהם".
 
מפקד חיל האוויר הגרמני, לוטננט גנרל אינגו גרהארץ אמר: "היום הוא יום מאוד מרגש עבורי. סמל המגן דוד שהוצג ע"י מטוסי 16-Fׂ כשהם טסים ליד אתר הזיכרון של מחנה הריכוז 'דכאו', הינו סמל חזק לעוצמה הישראלית. זה גם מעביר מסר ברור וחלק כתגובה לשואה- לעולם לא עוד. היום יצרנו שותפות קרובה בין שני חילות האוויר שלנו. היום אנחנו לא רק מתאמנים ביחד, אנחנו גם הפכנו לחברים קרובים. בעתיד, טייסי ההרון TP  שלנו יקבלו הכשרה בישראל. לאחרונה, מטוסי היורופייטר שלנו נכחו בשני תרגילים גדולים בנגב. אז, אני חש שנפל בחלקי הכבוד, שחיל האוויר הישראלי טס לצד חיל האוויר הגרמני בגרמניה בפעם הראשונה".







צילום: דובר צה"ל



חיל האוויר מטס חיל האוויר מחנה השמדה גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד