י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"ההנחיות לא נאכפות"

ההפגנות בבלפור: בג"ץ דחה את עתירת השכנים

בעתירה שהגישו כ-60 תושבים המתגוררים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, דרשו מבית המשפט העליון להורות למשטרה להגביל את ההפגנות ההמוניות נגד ראש הממשלה בטענה כי הדבר פוגע בהם וגורם להם סבל עצום - היום דחה בית המשפט העליון את העתירה

ההפגנות בבלפור: בג"ץ דחה את עתירת השכנים
המחאה בבלפור צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בית המשפט העליון דחה הבוקר (רביעי) את העתירה שהגישו כ-60 מתושבי שכונות רחביה וטלביה בירושלים, נגד מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד והעמותות המארגנות, בנוגע לקיום ההפגנות השבועיות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. בעתירה דרשו התושבים להעתיק את ההפגנות שמתקיימות מזה מספר שבועות בסמוך למעון ראש הממשלה למקום אחר, או להגבילן במקום, בזמן ובכמות המשתתפים. בנוסף ביקשו התושבים מבית המשפט להורות למשטרה לאכוף את ההנחיות שניתנו בקשר להפגנות.

בעתירה הסבירו התושבים המתגוררים בסמיכות למעון ראש הממשלה, כי ההפגנות גורמות לפגיעה קשה בחופש התנועה שלהם ובבריאות הציבור. לדבריהם, טענותיהם משקפות את סבלם של תושבים רבים נוספים, שלא עלה בידם להצטרף לעתירה.

לטענת העותרים, כתוצאה מההפגנות סובלים תושבי השכונות מהתפרעויות חוזרות ונשנות מצד חלק מהמפגינים, ממעשי השחתת רכוש וממפגעי רעש. עוד נטען כי תופעות אלו, לצד חסימת דרכים ברחבי השכונות, משבשות לחלוטין את חייהם. התנהלותה של המשטרה, כך נטען, נותנת משקל רב מדי לזכות להפגין, על חשבון זכויותיהם שלהם. העותרים הוסיפו וטענו כי המשטרה לא מצליחה לאכוף את התנאים לקיום ההפגנות ובכלל זאת גם את הנחיות משרד הבריאות, וחורגת מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא. 

בתגובת המשטרה לבית המשפט נטען כי בהפגנות שהתקיימו לאחרונה ליד המעון, הגבילה המשטרה את שעות הקמת הרעש באמצעות רמקולים ומכשירי הגברה, לרבות אמצעי שריקה וכריזה. בנוסף, ההפגנות יתקיימו בימי חול בין השעות 21:30-19:30, וביום שישי בין השעות 14:00-13:00 ומהשעה 16:00 עד 45 דקות לפני כניסת השבת.

עוד נקבע, כך על פי תגובת המשטרה, כי על המפגינים להקפיד על הנחיות משרד הבריאות בעניין נגיף הקורונה הכוללות עטיית מסכות ושמירה על מרווחים; וכי חל איסור על כניסה שלא כדין לבתים וחצרות פרטיים ואיסור לחסום צירים ללא אישור.

המשטרה מציינת כי מרבית המפגינים מתפזרים באופן הדרגתי ובצורה מסודרת ונשמעים להוראותיה. יחד עם זאת, לטענתה, במספר הפגנות בחודש יולי מספר לא מבוטל של מפגינים סירב להתפזר מההפגנה ולפנות את הצירים, והדבר הביא לשיבוש התנועה באזור ולעתים לנקיטת אלימות נגד שוטרים.

בפסק הדין שדחה את העתירה כתבו השופטים, כי על המשטרה מוטלת החובה לאפשר את מימושם של חופש הביטוי והזכות להפגין, שעל חשיבותם כאבני היסוד של חברה דמוקרטית אין צורך להרחיב. לצד זאת, נכתב, ולא פחות חשוב מכך, מוטלת על המשטרה גם החובה לשמור על שלום הציבור ולמנוע פגיעה קשה בסדר הציבורי. בתוך כך, על המשטרה לאזן בין חובות אלה, שלעתים מתנגשות האחת בשנייה.

בגץ עתירה הפגנות רחביה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד