י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
היו חולים רבים

'טיסת הקורונה' הוכיחה: הנוסעים כמעט ואינם נדבקים

מחקר שבוצע בגרמניה על טיסה שהגיעה מתל אביב, מצא שעל אף שבמטוס היו חולי קורונה רבים, גם אלו שישבו בסמוך אליהם לא נדבקו – על אף שהיו ללא מסיכות

'טיסת הקורונה' הוכיחה: הנוסעים כמעט ואינם נדבקים
חיטוי מטוס בדרך לאילת צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

טיסות מדבקות? ממש לא: בימים האחרונים החלנו להיחשף להודעות שיוצאות ממשרד הבריאות, לפיהן נודע על חולה קורונה שהתגלה בטיסה (בהודעה שפורסמה היום דווח על נוסע שהגיע מגרמניה בטיסת לופטנהזה), כשבעקבות העדכון נדרשים כל הנוסעים להיכנס לבידוד לפי הנהלים. החשש, כמובן, נובע מכך שרבים מהנוסעים ששהו יחד במטוס במשך כל שעות הטיסה נדבקו.

אך נראה שהחשש הזה מופרך. מחקר גרמני שפורסם במגזין הרפואה האמריקני JAMA Network Open, מגלה כי הסיכוי להעברת הקורונה במטוסים הוא נמוך מאוד. המחקר שניתח מקרה של טיסה שהגיעה מת"א לגרמניה, מעלה ממצאים מפתיעים לפיהם גם שהיה לצידו של חולה קורונה במטוס אינה גורמת להדבקה נרחבת.

החוקרים, רופאים מבית החולים האוניברסיטאי בפרנקפורט שבגרמניה, ניתחו את מקרה הטיסה שיצאה שיצאה מתל אביב לפרנקפורט ב-9 במרץ - ימי תחילת משבר הקורונה וכאשר עטיית המסיכות עוד לא הייתה נפוצה כל כך – כאשר על הטיסה היו 102 נוסעים. ביניהם הייתה קבוצה של 24 תיירים, עליהם ידעו שבאו במגע עם חולה קורונה במלון בישראל.

הרשויות בגרמניה קיבלו התרעה מראש לגבי קבוצת התיירים, שמתוכם שבעה נמצאו מיד חיוביים לקורונה ועוד שבעה בהמשך. אך חודש לאחר מכן, החוקרים יצרו קשר עם 78 הנוסעים האחרים שהיו על אותה טיסה. בסופו של דבר התברר כי רק שני נוסעים נדבקו ככל הנראה במהלך הטיסה, שנמשכה על פני 4 שעות וארבעים דקות.

לדברי החוקרים, השניים שנדבקו ישבו במעבר מול הנשאים, והם גם שוחחו עם כמה מהקבוצה. גל יתר, כולל כאלו שישבו במושבים לפניהם או מאחוריהם, לא נדבקו. "נוסע משורה 44 סיפר לנו שערך שיחה ארוכה עם שני התיירים הנשאים שישבו בשורה 45", אמרה סנדרה צייסק, ראש המכון לווירולוגיה רפואית בפרנקפורט. "הוא הפתיע אותנו שהוא לא נדבק".

לאור הממצאים החדשים, נראה שההיסטריה שאחזה ברשויות הבריאות בעולם ואשר גרמה לכך שנתיבי האוויר שותקו, הייתה מיותרת. בחברות התעופה טענו אמנם כי מערכות סינון האוויר במטוס גורמות לכך שגם אם ישנו חשש להעברת נגיף – הסיכויים לכך שנוסעים ידבקו, נמוכים מאד. מה גם שכיום ההנחיות מחייבות את הנוסעים לחבוש מסיכות במשך כל זמן הטיסה וכן עליהם לשבת בריחוק זה מזה, כך שככל הנראה הסיכויים להידבקות נמוכים מאד.

מאידך, אסור לשכוח שתחילת התפרצות הגל הראשון מקורה בנוסעים שהגיעו מחו"ל, הם הביאו עמם את הנגיף והיו מקרים רבים שבתום החקירה האפידמיולוגית התברר שההדבקה הייתה בעת הטיסה. כך שכרגע, על אף המחקר המפתיע, נראה שמוקדם עדיין מלהסיק מסקנות. הכי בטוח, ככל הנראה, הוא פשוט להישאר בבית.

טיסה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד