י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ההפסד הצורב של שקד

בג"ץ דחה את העתירות נגד הדרת האופוזיציה מהוועדה למינוי שופטים

שלוש עתירות שהוגשו לבית המשפט העליון נגד אי מינוי נציג אופוזיציה בוועדה למינוי שופטים, נדחו היום פה אחד על ידי השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז וענת ברון • העותרים טענו כי קיים מנהג חוקתי למנות נציג אופוזיציה, אך בפסק הדין נקבע כי אין אפשרות לאכוף מנהג כזה מבחינה שיפוטית.

בג"ץ דחה את העתירות נגד הדרת האופוזיציה מהוועדה למינוי שופטים
בג"צ צילום: פלאש 90

בית המשפט העליון דחה  היום (חמישי) שלוש עתירות שהוגשו ובהן בדרישה להכריז על ביטול החלטת הכנסת, בה נבחרו חברי הכנסת צבי האוזר ואסנת מארק כנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. העותרים, התנועה לאיכות השלטון, עורך דין משה שפירא ועמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית, טענו בעתירתם, כי קיים "מנהג חוקתי" המחייב את הכנסת לבחור לוועדה לפחות נציג אחד המשתייך לסיעות האופוזיציה.

שופטי העליון יצחק עמית, דפנה ברק ארז וענת ברון, דחו את שלושת העתירות פה אחד. בפסק הדין ציינו השופטים כי במישור המשפטי ישנה חשיבות לבחירתו של נציג מאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אך אין עילה להורות על כך במישור המשפטי. מכל מקום, מציינים השופטים בפסק הדין, המנהג למנות נציגים מהאופוזציה לכהן בוועדה, אינו מחייב בנסיבות של ממשלת אחדות פריטטית כגון הממשלה הנוכחית.

לבסוף, קבעו השופטים, כי הכרה במנהג חוקתי אינה מיתרגמת לאפשרות לאוכפו באמצעות צו שיפוטי. "הגישה לפיה מנהג חוקתי אינו ניתן לאכיפה באמצעות צווים שיפוטיים, להבדיל מהכרה שיפוטית בו במקרים מתאימים, לצרכים כדוגמת פרשנות, היא הגישה המושלת בכיפה גם בשיטות משפט רבות אחרות. לא כל שכן קיים קושי באכיפת מנהג חוקתי כלפי הכנסת, הן במישור העקרוני נוכח האיפוק והריסון של בית המשפט בהתערבות בהחלטות
הכנסת והן במישור המעשי", נכתב בפסק הדין.

כזכור, בתום מאבק ממושך בכנסת, ניצחו נציגי הקואליציה במאבק על מינוי נציגי הכנסת בוועדות השיפוטיות. על פי התוצאות, בוועדה למינוי שופטים ניצחו חברי הכנסת צבי האוזר והילה אוסנת מארק נציגי הקואליציה, כאשר חברת הכנסת איילת שקד נציגת האופוזיציה הפסידה במירוץ.

גם בוועדה למינוי דיינים שהיה נראה כי מקומה של איילת שקד מובטח, ניצחה המועמדת השנייה,חברת הכנסת מירב מיכאלי מסיעת העבודה. כשלצידה יכהן ח"כ ישראל אייכלר כנציג הקואליציה שזכה ברוב של 83 קולות. קול אחד הפריד בין הניצחון של שקד להפסדה בוועדה זו.

 

בית המשפט העליון עתירה ועדה לבחירת שופטים אסנת הילה מארק איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד