י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הקורונה לא כצעקתה

הפרופ' טוען: "הסגר הכללי טיפשי - מזייפים נתונים"

פרופ' דורון לנצט מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן נוקט בתפיסה של פרופ' לס ואומר כי "זה לא הגיוני שאנשים בריאים נמנים כחולים" לדבריו: "הקורונה לא מצדיקה את ההתרגשות"

הפרופ' טוען: "הסגר הכללי טיפשי - מזייפים נתונים"
שוטרים במחסום. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

האם אזרחי ישראל יחגגו את חגי תשרי בסגר? מסתמן כי יוטל סגר על מדינת ישראל במהלך שלושת השבועות של חגי תשרי, זאת במטרה להוריד את התחלואה ולמנוע התפרצות מחודשת של הנגיף. פרופ' דורון לנצט, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן, שוחח עם יואב לימור ואלון בן דוד ברדיו 103FM סביב השאלה וטען שהגל השני איננו דרמטי או שונה מהגל הראשון, וכי אין סיבה להטלת סגר כללי.

פרופ' דורון לנצט טען כי מהנתונים עליהם מתבססים מקבלי ההחלטות בממשלה נעדר נתון חשוב: "יש עקומה שאף אחד לא מסתכל עליה, את המספר עצמו מדי פעם מספרים לנו וזה מספר החולים הפעילים. זה אומר - כל מי שנכנס לתוך המחלה, פחות כל מי שיצא מהמחלה או להחלמה שזה רוב האנשים, או לאחוז מאוד קטן של מוות. כשמסתכלים על העקומה הזו רואים שהגענו לשיא כבר לפני שלושה שבועות ואנחנו במצב ירידה. אמנם איטית אבל במצב ירידה". לכן לטעמו, הנתונים לא מחייבים את הטלת הסגר.

כזכור, בהתפרצות נגיף קורונה בישראל בגל הראשון ראש הממשלה בנימין נתניהו הטיל סגר כללי על אזרחי המדינה, במטרה למגר את התפשטות הנגיף. פרופ' לנצט טען כי בגל השני, "מי שקובע את זה, זה כנראה המל",. הם לוחשים באוזניו". הוא מתח על כך ביקורת חריפה, ואמר: "הם לא מקצועניים בעניין הזה, אין התייעצות מסודרת עם מדענים ורופאים. לא רופאים שיודעים להגיד איך לטפל ומתי יהיה חיסון, רופאים שמבינים באפידמיולוגיה, שמבינים איך להסתכל על נוסחאות ועקומות, ולחזות מה הולך לקרות. מה שהולך לקרות כרגע זה בפירוש לא קטסטרופה". נדמה כי הנתון האבסולוטי היחיד עליו ניתן להתבסס הוא מספר המתים, ופרופ' לנצט הבהיר כי " אנחנו נמצאים במצב טוב מאוד מבחינת מתים, מה שמראה שהפעילים מוגזמים והמתים לא במיוחד". חברי הקבינט תהו מהם המניעים להטלת סגר אם ככה, והוא הסביר: "הסגר הוא מתוך בהלה על הסתכלות שהמספרים לא יורדים מספיק מהר. סגר מקומי זה דבר חכם, סגר כללי זה דבר טיפשי".

בהמשך, הפרופ' ממכון ויצמן הסביר שבגל הקודם, מספר השיא של החולים הפעילים עמד על 10,000, בעוד בגל השני הוא עומד על 35,000. הוא הודה שזה "נשמע מספר נורא מפחיד, כל ראש ממשלה מתחיל היה נבהל. אבל חצי מהם א-סימפטומטיים ואנחנו מתריעים על זה הרבה זמן - זה לא הגיוני שמונים אנשים בריאים בתור חולים. זה אחוז הרבה יותר גדול של א-סימפטומטיים מהגל הראשון, אם מחסרים מחצית, לפי הערכתנו, אז מקבלים מספר כמו 17,000 - וזה לא הרבה יותר גדול מהגל הקודם. אז אנחנו גם לא בגל ענקי כמו שזה נראה, גם במצב ירידה, גם היומי, שכמסתכלים עליו בזהירות, רואים שאנחנו עברנו מזמן את השיא. הגענו לממוצע יומי של 1,700 ועכשיו 1,400. בגל הראשון זה היה 600, היה גל נחמד".

כמו כן, הוא הדגיש כי למרות הנתונים האופטימיים שהוצגו, "מגפה בטוח יש, גם כל שפעת של חורף היא סוג מסוים של מגפה. אבל זו מגפה שאיננה מצדיקה את ההתרגשות שהיא מעוררת. מצד אחר, מסתכלים בכול העולם ורואים שזה התפשט בכל העולם, זה דבר חשוב כי מגפות אחרות קצת פחות מתפשטות. ביחס לעולם ברמת החולים הפעילים אנחנו במצב די גרוע, אנחנו אחד הכי גבוהים. מבחינתי זה אומר שמישהו מזייף נתונים, לא נעים להגיד". פרופ' לנצט התייחס גם להגדלת מספר הבדיקות לגילוי הנגיף, ואמר: "כשאתה מגדיל את מספר הבדיקות, חלק מזה זה פרופורציה של כמה אנשים נסתרים שמכילים את הווירוס קיימים באוכלוסייה. חלק מאלה שיוצאים חיוביים לווירוס אלה אנשים בריאים לחלוטין שכנראה עברו את המחלה בלי לדעת. התוצאה היא שוב ניפוח מסוים של עיתונים".

 

עריכה: עופרי גליכמן

קורונה סגר רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד