י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נתונים מפתיעים

הסקר בדק: מי הם העיתונאים האמינים בישראל

מה אתם חושבים על רמת הפרשנות והאמינות של העיתונאים הבולטים והמוכרים בישראל בתחום הפוליטי והמשפטי בישראל? וכמה רייטינג מביאות התכניות השונות והמגישים/ות אותן/ם

הסקר בדק: מי הם העיתונאים האמינים בישראל
אילוסטרציה צילום: unsplash

מכון הסקרים 'דיירקט פולס' מלווה את המערכת הפוליטית, הציבורית והתקשורתית כבר קרוב לשנתיים. הם בחרו לעלות לכביש דווקא באחת מהשנים הסוערות ביותר של הפוליטיקה הישראלית מאז קום המדינה.

פעם אחר פעם הם הלכו נגד זרם הסוקרים והפרשנים, פעם אחר פעם הם העמידו את עצמם למבחן האמת, פעם אחר פעם התחזיות שלהם פיצחו בינגו את תוצאות האמת. החל במדגמי הבחירות המוניציפליות, דרך הפריימריס הסוערים במפלגות העבודה והליכוד, ובשיא בשלוש מערכות הבחירות הארציות שישראל ניגשה אליהן בשנה האחרונה.

מלבד הציבור הרחב שעוקב אחריהם, מי שהגישו את התוצאות שלהם ושל אחרים היו המגישים, העיתונאים, הפרשנים ובעלי הטורים. בעולם שבו כל מידע הופך לרצף של 'פושים' מיידים בנייד שלכם, הם לא היו זקוקים לכל אלו כדי להנגיש לכם את המידע - אלא רק כדי לפרשן לכם אותו. וזה בדיוק מה שהם עשו.

עד היום כולם בדקו את אחוזי הצפייה שלכם בהם, כמה רייטינג הם מביאים איתם. אבל איש לא בדק מה אתם חושבים על רמת הפרשנות והאמינות שלהם עצמם, בלי קשר לרייטינג. וכמו שתכירו, אין תמיד הלימה בין שתי הנקודות הללו. לפעמים, אין קשר בכלל.

במקום הראשון מבין הפרשנים הפוליטיים המסקרים את מערכות הבחירות נמצא עמית סגל עם 31% שחושבים שהוא מסקר את התחום בצורה הטובה והאמינה ביותר. אמנון אברמוביץ עם 15%, איילה חסון 13%, דרוקר 12%, ברדוגו 9%, דפנה ליאל 8% ויואב קרקובסקי עם 3%.

בשנתיים האחרונות הפכו כתבי המשפט לפרשנים בכירים שפותחים מהדורות, לא פעם לפני כתבי הכלכלה או הכתבים המדיניים. רוב הפרשנים מציגים עמדה אחידה, אבל תוצאות הסקר מראות כי חלק משמעותי מהציבור מסתייג מפרשנותם.

בהקשר הזה ראוי לציין כי שני פרשנים של כלי תקשורת קטנים יחסית, אבישי גרינצייג מגלובס ויהודה יפרח ממקור ראשון, מגיעים לציון דומה לזה של אביעד גליקמן המופיע מידי ערב על מסך בערוץ מרכזי. חומר למחשבה.

מתוצאות הסקר עולה כי 26% מהציבור חושב כי פרשני המשפט כולם ללא יוצא מן הכלל אינם אמינים. עם זאת, את המקום הראשון במדד האמינות קוטף גיא פלג עם 19% ואחריו ברוך קרא עם 18%. הרחק למטה הנמצאים תמר אלמוג עם 7%, אביעד גליקמן ומוטי גילת עם 5%, יהודה יפרח עם 4%, אבישי גרינצייג עם 3%.

מגישי תוכניות האקטואליה הפכו בשנים האחרונות למעצבי המסרים, הן בנושאים שהם מביאים בתוכניות שלהם ובעיקר באופן השאלות שהם מציגים. באחרונה החליט תאגיד כאן 11 להוריד את תוכניתם של קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בטענה כי איננה מייצרת שיח ציבורי. המספרים במדד מציגים נתונים אחרים מהטענות, כמו גם אצל שרון גל בערוץ 13 שזוכה מהציבור לציון גבוה על אופן הגשתו, כשהוא מקדים מגישים ותיקים ומנוסים ממנו.

שרון גל ועודד בן עמי מקבלים את הדירוג הגבוה ביותר עם 16%, ומיד אחריהם קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל עם 15% כמו גם הילה קורח. רינה מצליח ורפי רשף עם 10%, אמנון לוי עם 5, עופר חדד עם 3 ואלמוג בוקר עם 2 אחוז. 9% אינם צופים באף אחד מהם.

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD, בתאריכים ה-19 וה-20 באוגוסט 2020, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 544 נדגמים בוגרים (18+) מכלל האוכלוסייה בישראל. המדגם לא כלל מגזרים הנחשפים לתקשורת מגזרית בלבד ושאינם צורכים כלל את אמצעי התקשורת הממלכתית והמסחרית בעברית: כ- 4% מהחרדים, 7% מהאוכלוסיה הערבית, ו- 3.5% מעולי ברה"מ דור א'. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.4%+- בהסתברות של 95%.

 

סקר מכון הסקרים דיירקט פולס שלמה פילבר עמית סגל עיתונאים אמון הציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד