י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בשנה האחרונה

בעקבות הפעילות בחיפה: ירידה של 24% בזיהום האוויר

לאור הפעלת 25 אוטובוסים חשמליים להפחתת זיהום האוויר בחיפה, נראתה ירידה של 24% בשנה האחרונה בפיח השחור באוויר • בהמשך צפוי גם פינוי מפעלי בתי הזיקוק לנפט, שייתן אף הוא תרומה משמעותית לאיכות החיים בחיפה

בעקבות הפעילות בחיפה: ירידה של 24% בזיהום האוויר
אילוסטרציה צילום: Hadas Parush/Flash90

בעקבות פעילות המשרד להגנת הסביבה בחיפה ואיסור כניסה לרכבי דיזל מזהם לאזור המגורים: ירידה של 24% בשיעור הפיח השחור באוויר בשנה האחרונה ושל 34% מאז השקת אזור מופחת פליטות בעיר.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "לתושבי חיפה מגיע אוויר נקי - כיום כתוצאה מתחבורה ירוקה ובהמשך גם מפינוי מפעלי בז"ן (בתי זיקוק לנפט). בכל שנה מתים בישראל מוות מוקדם כ-1,100 אנשים כתוצאה מזיהום אוויר הנגרם מכלי-רכב מזהמים. הממצאים שאנו מפרסמים כעת מאשרים את עמדת המשרד להגנת הסביבה, הרואה באזורים מופחתי פליטות כאמצעי יעיל, התורם לשיפור איכות האוויר בתוך הערים. אנחנו קוראים לערים אחרות בישראל להצטרף לחיפה ולירושלים ולמאות ערים באירופה, ולהכריז על אזורים מופחתי פליטות בשטחן. כך תימנע הפליטה של מזהמים מכלי-הרכב הישנים בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. בכוונתנו לתמוך גם בערים אחרות שיאמצו מודל זה וידאגו לתושביהן"

מאז השקת אזור מופחת פליטות בחיפה בפברואר 2018, האוסר על כניסה של רכבי דיזל המוגדרים כמזהמים לשטח העיר אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים, נרשמה ירידה של 19% בריכוזי תחמוצות החנקן – מזהם אופייני לתחבורה

לאחר פעילות ענפה בשנים האחרונות ובשל חיבור מפעלים רבים לגז טבעי, איכות האוויר כיום במטרופולין חיפה אינה שונה מאיכות האוויר במטרופולינים אחרים בישראל. עם זאת, מפרץ חיפה הוא אחד ממוקדי זיהום האוויר בישראל, בשל ריכוז גדול של מפעלי תעשייה ועומסי תחבורה בסמוך לריכוזי אוכלוסייה, פעילות הנמל, הרכבת, וכן משאיות וציוד מכני הנדסי המשרתים את הנמל והמפעלים.

בחודש פברואר 2018 הופעל בחיפה אזור מופחת פליטות (Low Emission Zone), האוסר על כניסה של רכבי דיזל המוגדרים כמזהמים לשטח העירייה, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים. 

כדי להעריך את ההשפעה של פעולות אלו על איכות האוויר בעיר, ביצע ד"ר דמיטרי טרטקובסקי ממערך ניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה, בחינה של ריכוזי מזהמים האופייניים לתחבורה, לפני ואחרי הפעלת אזור מופחת פליטות. על בסיס תחנות ניטור אוויר תחבורתיות בעיר נבדקו ריכוזי המזהמים, חלקיקי הפחמן השחור (Black Carbon), תחמוצות חנקן (NOx) וחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5).

מהבדיקה עולה, כי בשנתיים האחרונות (פברואר 2018 עד פברואר 2020), מאז הפעלת אזור מופחת פליטות בחיפה, נרשמה ירידה מצטברת של 34% בריכוזי הפיח בתחנת הניטור התחבורתית בעיר התחתית (רחוב העצמאות). בשנה האחרונה, הירידה היא של 24.2%.

פחמן שחור נחשב כאינדיקטור לזיהום אוויר חלקיקי מרכבי דיזל, ופליטתו נמנעת כמעט לחלוטין באמצעות התקנת מסנן חלקיקים. למזהם זה טרם נקבעה בעולם שיטת מדידה תקנית, אך מכשירי הניטור בישראל תואמים למקובל במדינות המערב, והמגמות זהות לאלו שנצפו בערים נוספות בעולם, שהפעילו בשטחן אזורים מופחתי פליטה.

כמו-כן, מאז השקת אזור מופחת פליטות בחיפה נרשמה ירידה של 18.6% בתחמוצות החנקן (NOx), מזהם הנחשב כסממן כללי לזיהום אוויר תחבורתי.

הפעולות והתוכניות הבולטות שהוביל המשרד להגנת הסביבה בחיפה בשנים האחרונות כוללות: אזור מופחת פליטות; הכנסת 25 אוטובוסים חשמליים (אפס זיהום אוויר) לשירות בחיפה ובקריות; הפעלת מערך רכב שיתופי חשמלי; סבסוד משאיות איסוף אשפה עירונית להנעה בגז טבעי; סבסוד נסיעת משאיות במנהרות הכרמל כדי להסיטן מהעיר התחתית ולצמצם זיהום אוויר; סבסוד התקנת מסננים ברכבי דיזל מזהמים ועוד.

זיהום אוויר אוטובוסים חשמליים חיפה גילה גמליאל בתי זיקוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד