י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המחאות בבלפור

עתירה לבג"ץ: להרחיק מההפגנות את הקצין שתקף

העמותות המארגנות את ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים הגישו עתירה דחופה לבג"ץ, בדרישה להרחיק מההפגנות את סגן ניצב ניסו גואטה שתועד מכה מפגינים במחאה שהתקיימה במוצאי שבת 

עתירה לבג"ץ: להרחיק מההפגנות את הקצין שתקף
ניסו גואטה צילום: כאן 11

במהלך דיון שהתקיים השבוע בוועדת הפנים של הכנסת, הצהיר מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד, כי קצין המשטרה סגן ניצב ניסו גואטה, מי שתועד מכה מפגינים במחאה במוצאי שבת ואף נחקר במח"ש, ישוב לפעילות ויצטרף לכוחות המשטרה כבר בהפגנה הקרובה. "ככל שההרחקה שלו מסתיימת היום הוא יחזור לתפקוד מלא. הוא קצין משטרת ישראל. יש לו זכויות מלאות", אמר ידיד בדיון בוועדה.

כעת, תנועות קריים מיניסטר והדגלים השחורים - מארגני ההפגנות בבלפור, הגישו עתירה בהולה לבג"ץ בדרישה להרחיק את סגן ניצב ניסו גואטה מההפגנות בבלפור עד תום חקירתו במחלקה לחקירות שוטרים.

בעקבות לוח הזמנים הצפוף, דורשות העותרות דיון חירום שיתקיים עוד לפני ההפגנות הצפויות להתקיים בסוף השבוע הקרוב. בין השאר טוענות העותרות כי "נוכחותו של סגן ניצב גואטה, יש בה כדי להלהיט את הרוחות וכן, לסכן את ביטחונם של המפגינות/ים". העתירה מפרטת בהרחבה את מקרי התקיפה בהם מעורב לכאורה סגן ניצב גואטה, תוך הצגת עדויות מצולמות רבות לכל אחת מהן. כזכור, גואטה תועד שהוא תוקף את המפגינים אביחי גרין, בר משה ודניאל לוטם, ואת הצלם ילון גורביץ.

מוקדם יותר השבוע פנו התנועות במכתב מיצוי הליכים באמצעות עו"ד בן יצחק, לראשת מח״ש, קרן בר מנחם, ולמפקד מחוז ירושלים,ניצב דורון ידיד, בדרישה להרחיק את סגן ניצב גואטה, המשמש כקצין המבצעים של מרחב ציון, מההפגנות עד אשר תסתיים חקירת מח"ש בעניינו.

במכתב הבהירו התנועות כי אם לא תינתן תשובה חיובית לדרישה להרחיק את גואטה יפנו לבית המשפט להוצאת צו הרחקה וכך אכן קרה. כאמור, בדיון בנושא אלימות המשטרה בהפגנות נגד ראש הממשלה שהתקיים ביום שני האחרון בוועדת הפנים והגנת הסביבה הבהיר ידיד כי גואטה ישוב לפעילות מלאה במשטרה וכי הוא צפוי לקחת חלק בהפגנות סוף השבוע.

בשלב ראשון דורשים בעתירתם מארגני ההפגנות ממפקד מחוז ירושלים לפעול כמצופה ממנו ולהבהיר מיד מה היו הנימוקים מאחוריי ההחלטה לשלב חזרה את סגן ניצב גואטה בהפגנות על אף שמתקיימת חקירת מח"ש בעניינו, ולמרות הרגישות והביקורת הציבורית נוכח האפשרות שבו שוטר החשוד בארבעה מקריי תקיפה חמורים חוזר לזירה על כל המשתמע מכך.

מהתנועות נמסר לאחר העתירה לבג"ץ: "במקום להרחיק את גואטה, לפעול להרגעת הרוחות ולשמירה על ביטחון המפגינים, דורון ידיד בוחר לפעול בצורה שמתסיסה. מצב שבו מפגינים מפחדים להגיע להפגנה בגלל שוטר אלים הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית. תפקידה של משטרת ישראל הוא להבטיח את שלומם של המפגינים, לא לתקוף אותם. אנו קוראים לפיקוד הבכיר של משטרת ישראל להתערב במיידית בנעשה במחוז נתניהו של המשטרה".

כזכור, בתיעוד שפורסם במוצאי על ידי המפגינים מול מעון ראש הממשלה, נראה סגן ניצב ניסו גואטה מכה באלימות מפגינים שמחו מול המעון הרשמי בבלפור. למחרת (ראשון) הוא נחקר במחלקה לחקירות שוטרים. "המחלקה לחקירות שוטרים חוקרת חשד לתקיפה על ידי קצין משטרה בדרגת סגן ניצב ופתחה בבדיקת הארוע שתועד אמש בהפגנה בירושלים מיד עם היוודע המקרה", נמסר ממח"ש. בתום החקירה הוא הורחק מתחנות המשטרה ל-24 שעות

מפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים, תת ניצב עופר שומר התייחס במוצאי שבת לתיעוד עוד קודם פתיחת החקירה ואמר: "מבדיקה ראשונית שנעשתה עם הקצין ניסו גוואטה שתועד מכה מפגין, לטענתו הוא הותקף על ידי שני מפגינים שגם הסירו לו את המסיכה. הנושא ייבדוק בהמשך".

שומר התייחס גם לעימותים הקשים במהלך ההפגנה: "היום נערכה תהלוכה בלתי חוקית בכניסה לעיר בה השתתפו כ-1600 איש. המשטרה צריכה להיערך לזה מכיוון שזה רגיש ולצערי למרות שהודענו למפגינים הם החלו להפר את החוק בצורה בוטה, קיללו וגידפו את השוטרים לאורך הדרך וחסמו את הכביש. המפגינים רמסו את החוק ברגל גסה הערב. ביצענו מעצרים במהלך הערב ופיזרנו אותה תוך שימוש בכוח סביר".

בלפור הפגנות ניצב דורון ידיד עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד