י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
על רקע הטענות

מ"מ המפכ"ל על הפגנות השמאל: "לעיתים גובל בהסתה"

לאחר הביקורת החריפה שנשמעה כלפי המשטרה בכל הנוגע להתנהלותה בהפגנות השמאל נגד ראש הממשלה בבלפור, מ"מ מפכ"ל המשטרה מתייחס לראשונה לטענות ואומר כי חלקן גובלות בהסתה | "אני ער לשיח סביב הארגון, לחלקו יש להאזין בקשב רב כביקורת לגיטימית, אך לצערי נשמע גם שיח משתלח והרסני"

מ"מ המפכ"ל על הפגנות השמאל: "לעיתים גובל בהסתה"
מ"מ המפכ"ל מוטי כהן צילום: דוברות המשטרה

מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, התייחס הבוקר (שישי) להפגנות השמאל הסוערות המתקיימות בתקופה האחרונה, בעיקר מול מעון ראש הממשלה בירושלים, ולביקורת שנשמעה בעקבות אלימות המשטרה בהפגנה במוצאי שבת. "אני ער לשיח סביב הארגון, לחלקו יש להאזין בקשב רב כביקורת לגיטימית, אך לצערי נשמע גם שיח משתלח והרסני שלעיתים אף גובל בהסתה - אותו יש לגדוע ומיד", אמר כהן.

כהן הוסיף והסביר כי "מדובר באחת התקופות המורכבות והרגישות לנו כחברה. כמי שעומד בראש הארגון בתקופה מורכבת זו חשוב לי להדגיש", אומר כהן, "משטרת ישראל היא משטרה חזקה ובעלת כוחות ויכולות יוצאי דופן, אך עיקר חוסנה מורכב מהמרקם האנושי שמרכיב אותה ושנבנה לאורך שנות קיום המדינה משכבות שונות ומגוונות בחברה". 

המשטרה היא מראה של החברה הישראלית - יש לנו שוטרים ושוטרות בני דתות ועדות שונות, כולם כאחד מושבעים לשרת ולהגן על המדינה ותושביה וזה ייעודם. משטרת ישראל איננה משטרה פוליטית וככזו היא משטרת כל אזרחיה- משטרה מקצועית, הוגנת ושוויונית", הוא הוסיף.

דבריו של כהן מגיעים ברקע ההסתה שנשמעה כלפי אנשי המשטרה, חלקה גם מצד פוליטיקאים בכירים. כזכור, בעקבות דבריו החריפים של שר הביטחון לשעבר ויו"ר מפלגת תל"ם, במשטרת ישראל גינו בחריפות ותקפו השבוע את חבר הכנסת בוגי יעלון: "המלצתו והשוואתו המרומזת פסולה ובלתי מקובלת, ואנו ממליצים לח"כ יעלון להימנע מהשוואות מעין אלו". ביום ראשון, התייחס יעלון להפגנות הסוערות במוצאי שבת מול מעון ראש הממשלה בבלפור. בדבריו, רמז יעלון לפקודות "שמגיעות מלמעלה" ודורשות מהשוטרים לפעול באלימות כלפי המפגינים. יעלון המליץ להם לקרוא את הספר שמתאר בין דפיו אודות הנחתת הפקודות של היטלר לאנשיו להשמיד את את יהודי אירופה.

"התבטאויות מסוג זה הן המשך ישיר להשתלחות משוללת רסן בשוטרי משטרת ישראל, במחאות וברשת, וכעת גם ע"י נבחר ציבור שאמור לשמש דוגמא לבוחריו", נאמר בהודעת בהודעת המשטרה. "המלצתו והשוואתו המרומזת פסולה ובלתי מקובלת, ואנו ממליצים לח"כ יעלון להימנע מהשוואות מעין אלו כלפי מי שמגנים בגופם על החוק, הסדר והביטחון".

הודעת המשטרה החריגה באה בעקבות הציוץ של חבר הכנסת יעלון בו השווה את אלימות השוטרים למשטר הנאצי, דבר שעורר סערה גדולה במערכת הפוליטית. "ממליץ למפקדי ושוטרי מחוז ירושלים במשטרת ישראל, לקרוא את ספרו של יגאל עילם 'ממלאי הפקודות'", כתב יעלון. הספר 'ממלאי הפקודות' של הסופר יגאל עילא, אותו המליץ יעלון ללובשי המדים לקרוא, מתאר מסע לחיפוש אחר הפקודה הנעלמה שהטיל מרצח היהודים היטלר במטרה להשמדת היהודים במלחמת העולם השנייה.

כעת, מ"מ המפכ"ל דוחה את הטענות כי המשטרה לוקחת צד פוליטי ועל כן מפנה בכוח את המפגינים. "השוטרים ערוכים ונכונים בכל רגע נתון, לשמור ולהגן על שלום הציבור ולאפשר חיים בטוחים וחופשיים, ובתוך כך נחושים גם לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה ואת זכויותיו הדמוקרטיות בגבולות החוק", אמר כהן והוסיף: "אני חושב שהגענו לצומת דרכים שמחייבת כל אחד ואחת לעצור ולנתח לאן פנינו מועדות כעם אחד וכחברה דמוקרטית חפצת חיים. הבה נוריד יחד את מפלס הזעם ונקפיד להיות עם אחד, חברה דמוקרטית חיה ונושמת עם סולידריות, רעות ועתיד בטוח. אני קורא לציבור המפגינים ובכלל, להישמע להנחיות השוטרים, לגלות אחריות ולהימנע מאלימות.

"משטרת ישראל תמשיך לאפשר לכל אזרח באשר הוא, לממש את חופש הביטוי והמחאה. השוטרים יתייצבו תמיד לאבטח, לשמור, להגן ולנקוט באיזונים הנכונים, באופן הוגן ושוויוני לטובת כל הצדדים, לטובת שלום ובטחון הציבור ולטובת חוסן והמשכיות מדינתנו", סיים כהן את דבריו.

מוטי כהן הפגנות משטרת ישראל בוגי יעלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד