י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

העליון דחה את העתירה: תהליך הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה יימשך

חודש לאחר שהגישה ערעור על תהליך הסגרתה לאוסטרליה בטענה כי מצבה הנפשי לא מאפשר זאת - בית המשפט העליון דחה היום טענותיה של מלכה לייפר וקבע כי אין מניעה להמשיך את תהליך ההסגרה

העליון דחה את העתירה: תהליך הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה יימשך
מלכה לייפר בבית המשפט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון דחה היום (רביעי) את ערעורה של מלכה לייפר, אשר דרשה למנוע את הליך הסגרתה לאוסטרליה בעקבות מצבה הנפשי במסגרת התיק הפלילי המתנהל נגדה בישראל. בהחלטת השופטים שהתקבלה פה אחד, נקבע כי אין במצבה הנפשי כדי למנוע את המשך הסגרתה לאוסטרליה.

הבקשה להכריז על לייפר כבת הסגרה לאוסטרליה הוגשה בשנת 2014 לצורך העמדתה לדין בגין העבירות שביצעה. לאחר שנמצא כי המערערת אינה כשירה לעמוד לדין נוכח מצבה הנפשי, הופסק ההליך בשנת 2016 בהתאם  לחוק סדר הדין הפלילי. בתחילת שנת 2018 חודש הדיון בבקשת ההסגרה, בשל חשד כי לייפר מתחזה ומציגה מצג שווא בקשר למצבה הנפשי. לאחר שהוגשו מספר חות דעת פסיכיאטריות בעניינה, לרבות חוות דעת שנערכה על ידי פאנל מומחים, קבע בית המשפט המחוזי כי המערערת מתחזה לגבי כושר השיפוט שלה ויכולת תפקודה, וכי היא מסוגלת לעמוד לדין.

כזכור, לפני כחודש הגישו עורכי הדין יהודה פריד וטל גבאי, המייצגים את הגב' מלכה לייפר ערעור לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, לפיה נקבע כי לייפר "מתחזה לגבי כושר שיפוטה ויכולת תפקודה והיא כשירה לעמוד לדין''. פרקליטיה של לייפר החליטו שלא להמתין לסוף ההליך והגישו ערעור נגד החלטת בית המשפט לקבל את עמדת פאנל המומחים ובקשה לעיכוב ביצוע של ההחלטה להחיל בהליך ההסגרה, טרם מיצוי זכות הערעור. בנוסף, הוגשה בקשה להוספת ראייה חדשה לערעור. נזכיר, כי לאחר בדיקה של צוות המומחים שמינה בית משפט המחוזי בירושלים, הוגשו התוצאות  לביהמ"ש, שם עולה המסקנה כי מלכה לייפר, כשירה לעמוד לדין, על פגיעה בשלוש תלמידותיה באוסטרליה.

בהודעת הערעור, ציינו הפרקליטים את ההחלטה של בית המשפט להפסיק את כל ההליכים נגד לייפר ב-2016 אשר התבססה על יסוד מספר רב של מסמכים רפואיים לצד חוות דעת מפורטות, הן מטעם בתי החולים הציבוריים, הן מטעם פסיכיאטרים פרטיים והן מטעם הפסיכיאטר המחוזי בירושלים, אשר קבעו לאחר בדיקות רבות וממושכות, כי לייפר סובלת ממחלת נפש סכיזואפקטיבית וגם מסוג דיכאון פסיכוטי ואינה כשירה לעמוד לדין"

כעת, קבע בית המשפט העליון  כי על החלטה בדבר כשירותו של מבוקש הסגרה לעמוד לדין לפי חוק טיפול בחולי נפש - אין זכות ערעור, והדרך להשיג עליה היא במסגרת הערעור על החלטת ההסגרה עצמה. כעת, יימשך ההליך בבית המשפט המחוזי על עצם הסגרתה ללא קשר למצבה הנפשי

שרת המשפטים לשעבר חברת הכנסת איילת שקד הגיבה על דחיית ערעורה של מלכה לייפרואמרה: ״סוף סוף. אחרי שנים של מאבק משפטי יסתיים הליך ההסגרה. מלכה לייפר צריכה לעמוד למשפט באוסטרליה".

 

מלכה לייפר תהליך הסגרה בית משפט העליון ערעור אוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד