י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
זו הסיבה המשוערת

מחקר ברמב"ם: חולי סרטן אינם בסיכון יתר להיפגעות מקורונה

על פי מחקר של בית החולים רמב"ם בחיפה, חולי סרטן אינם עומדים בסיכון יתר להיפגעות מקורונה. ההשערה: הטיפולים בסרטן מונעים מהנגיף לגרום נזקים • והאם הסיפור על חולה הסרטן שהחלים לאחר שחלה בקורונה – נכון?

מחקר ברמב"ם: חולי סרטן אינם בסיכון יתר להיפגעות מקורונה
ילד מול מכונת כימותרפיה צילום: באדיבות המצלם

לאחר שחולי סרטן הוגדרו כנמצאים בסיכון גבוה, וזאת מהחשש שהקורונה עשויה להפוך לשילוב קטלני יחד עם המחלה המקננת בגופם, מוצא כעת מחקר שנערך בבית החולים רמב"ם בחיפה כי חולי הסרטן אינם נדבקים יותר מכלל האוכלוסיה ואינם סובלים מתחלואה קשה יותר. החוקרים אינם יודעים להסביר בדיוק מהי הסיבה לכך, אך משערים שהטיפולים בסרטן מונעים מהנגיף להחמיר את הפגיעה.

עם התפרצות הקורונה הוגדרו חולי הסרטן כחולים הנמצאים בקבוצת סיכון, וזאת לאחר שהרופאים יצאו מנקודת הנחה שחולי סרטן נמצאים בקבוצת סיכון להידבקות בנגיף ולמחלה שיחולל בהם. בעקבות ההנחיה, החולים נכנסו לבידוד מיוזמתם, כאשר אף דווח על חולים רבים שנמנעו מלהגיע לטיפולים הקבועים שלהם מחשש להידבק בקורונה בבתי החולים.

אך כעת מתברר שהחולים אמנם צריכים להיזהר, אך פחות. מחקר חדש שערכו חוקרים מהמרכז הרפואי רמב"ם והטכניון בחיפה העלה ממצאים מפתיעים, לפיהם אין בסיס ממשי לשיוך הגורף של חולי הסרטן לקבוצת הסיכון הרחבה של אנשים הסובלים ממחלות רקע.

המחקר שנערך בהובלת פרופ' אירית בן אהרון, רופאה חוקרת ומנהלת המערך האונקולוגי ברמב"ם ופרופ' יובל שקד, ראש המרכז המשולב לחקר הסרטן בטכניון, בשיתוף ד"ר טל גושן-לגו מהמערך האונקולוגי ברמב"ם, התפרסם לאחרונה בכתב העת הבינלאומי Cancers והוא קובע כי מחלת הסרטן מוגדרת כעוד מחלת רקע, אך לא נחשבת למחלה חריגה בחומרתה ביחס לאחרות בכל הנוגע להידבקות בקורונה.

במחקר השתתפו 271 ישראלים, מהם 164 חולי סרטן, שהגיעו למרכז הרפואי רמב"ם כדי לקבל טיפולים שוטפים במחלתם, וקבוצת ביקורת בת 107 עובדים בריאים מקרב הצוותים הרפואיים. במסגרת המחקר, שנערך בין מארס ליוני 2020, עברו כל המשתתפים בדיקות דם בשלושה מועדים שונים, במטרה לבחון שינויים שחלו בפרופיל של המערכת החיסונית שלהם.

והממצאים הצליחו להפתיע. "הופתענו להיווכח שחולי הסרטן ומולם האנשים הבריאים פיתחו נוגדנים בשיעורים דומים", אמרה פרופ' בן אהרון. "2.4% מחולי הסרטן שהשתתפו במחקר ו-1.9% ממשתתפי קבוצת הביקורת הבריאים פיתחו נוגדנים לקורונה וכולם היו א-סימפטומטיים. יתר על כן, בכל תקופת המחקר לא התגלו כלל חולי קורונה סימפטומטיים בקרב אוכלוסיית המחקר ובכלל באוכלוסיית המטופלים האונקולוגיים אצלנו".

פרופ' בן אהרון ציינה, כי באמצעות טכנולוגיית CyTOF מופו תאי המערכת החיסונית והתגלה שוני משמעותי בין פרופיל תאי החיסון של חולי הסרטן שהיו חיוביים לנוגדנים לקורונה לבין הפרופיל החיסוני של אנשי הצוות החיוביים.

הרופאים אינם יודעים להצביע בבירור על הסיבה לכך, אך פרופ' שקד משערת כי יתכן ש"התגובה השונה של חולי הסרטן למחלה קשורה בעובדה שהטיפול האנטי סרטני שהם מקבלים משנה את הפרופיל של המערכת החיסונית. התאים המילואידיים, שהם תאים חיוניים במערכת החיסונית, נפגעים מאוד מנגיף הקורונה.

"בכלל האוכלוסייה ובצוותים הרפואיים שהשתתפו במחקר, הנגיף מפחית את שיעור התאים המילואידיים בכ-90%. בחולי הסרטן, לעומת זאת, הוא מפחית אותם רק ב-50%. עובדה זו מקנה לחולי הסרטן הגנה יחסית".

פרופ׳ בן אהרון הוסיפה: "העובדה שפרופיל המערכת החיסונית ותפקודה משתנים בשל הטיפולים האונקולוגיים (ובייחוד טיפולים אימונותרפיים) מגבילה ככל הנראה את יכולתו של נגיף הקורונה להשרות דלקת בקרב החולים המקבלים טיפולים אלה".

אם אמנם קביעה זו נכונה, יהיה ניתן להמשיך ולבדוק האם חלק מהטיפולים הניתנים לחולי הסרטן, ובכלל זה טיפולים אימונותרפיים, יכולים למנוע את התפשטות הקורונה ואת ההיפגעות מהמחלה.

אגב בהקשר זה: בימים האחרונים פורסם בקרב הציבור החרדי סיפור על נער חולה סרטן בן 15, תושב בית שמש, שהחלים מהסרטן לאחר שנדבק (והחלים כמובן) בקורונה. מבירורים שעשינו ולאחר שהגענו למקור המעשה, מתברר שהסיפור המופרך לא היה ולא נברא ועד כה אין כל עדות לכך שחולה שחלה במחלה אחרת, החלים ממחלתו רק משם שנדבק בקורונה.

סרטן קורונה רמבם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד