י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הפתרון

שלושה צעדים: כך תהיו מאושרים גם כשאין לכם כלום!

פעמים רבות אנו נמצאים במצב של תסכול ועצבות ומרגישים שאין כלום בחיינו. אך ישנם שלושה דרכים בכדי שתצליחו לצאת מהדכדוך ולשמוח גם כשאין כביכול כלום!

שלושה צעדים: כך תהיו מאושרים גם כשאין לכם כלום!
אילוסטרציה צילום: pixabay

אם הייתם עכשיו בגיל שלכם פוגשים את עצמכם בגיל 16, איזו עצה תתנו לעצמכם, כדי שתגיעו לגיל שלכם היום ותהיו מאושרים יותר?

למה אנחנו ממשיכים לסבול? סבל, קושי ומשברים תמיד היו ויהיו קיימים בעולם. אבל לא נולדנו לסבול. זה לא כתוב בשום מקום ולא מחויב במציאות. ובכל זאת, אנחנו ממשיכים לסבול ונשארים במקום שלא תמיד טוב לנו בו, כי יש מחירים שלא תמיד אנו מוכנים לשלם.

כל אחד יכול אך לא כל אחד מוכן: רוב האנשים בטוחים שמשהו צריך להשתנות שם בחוץ כדי שהם יהיו מאושרים. וזו לא לגמרי טעות. ברוב המקרים, רמת האושר שלנו אכן עולה כאשר אנו מקבלים את מה שרצינו, אך האושר הזה, פעמים רבות הוא זמני וחולף מהר.

בימים אלו המציאות אחרת. אין עבודה ופרנסה ואנשים נמצאים בכעסים גדולים, בחוסר תקווה ובפחד מהחוסר וודאות.

אך, חשוב להבין שהכל זמני. העולם בנוי בממחזוריות מדוייקת שיש בה רגעי הצלחה שבהם דברים מגיעים אלינו ואנחנו פורחים ויש גם מחזוריות של כישלון של משבר שיש דברים שמתפרקים ועלינו לשחרר אותם כדי ליצור מקום להתרחשויות חדשות, או לאפשר שינוי לנוכח המציאות שהגיעה.

היכן מסתתר האושר? אגדה אינדיאנית עתיקה מספרת על שבט אחד שהיה במלחמה מתמדת עם שבטים אינדיאנים אחרים. שבט זה פגע זלזל וחי ללא ערכי מוסר. עד שיום אחד זקן אינדיאני זימן אחדים מהשבט לישיבה כדי לנסות להציל את המצב. הדרך היחידה שהוא מצא היא לקחת מהם את סוד האושר. הוא חשב רבות היכן יוכל להחביא אותו, כדי שהאדם לא ימצא ולבסוף מצא את התשובה. הזקן החליט להחביא את סוד האושר עמוק עמוק באדם עצמו. המקום היחיד שלא יחשוב האדם לחפש בו. האגדה מספרת כי מאותו היום האדם חופר ומחפש את מקום האושר, למרות שהוא מצוי כבר עמוק עמוק בתוכו. חבוי, סמוי וכל שנותר לאדם הוא להתבונן פנימה לפתוח את הדלת להושיט יד ולהשאיר את הדלת פתוחה לרווחה.

האם כסף מביא אושר? האם אפשר להיות מאושר גם אם אין לך כסף מתוך הבנה שהאושר האמיתי נמצא בפנמיות שלנו באנשים, בחברה במשפחה במילים טובות של אנשים ברגש?

או שבעולם של כסף, להיות בלי כסף זה אומר שיש לנו יכולות מוגבלות להשפיע על הסביבה, להתפתח ברמה האישית והמקצועית, יכולות מוגבלות לעזור לאחרים ולממש את עצמנו?

האם כל ההגבלות האלה מצמצמות את רמת האושר שלנו לאורך זמן?

אני מאמינה שלכסף אין השפעה על אושר. הוא אמנם מאפשר נוחות רבה יותר, אבל לפעמים גם מביא איתו דווקא סיבוכים רגשיים ומשפחתיים. אחת הסיבות  היא שאנחנו, בני האדם, מתרגלים מהר לטוב ולנוחות שהכסף מביא לנו ותמיד רוצים עוד. ואפשר לראות את זה גם על הילדים שלנו איך תוך כמה דקות הם מתרגלים לנעלי הספורט החדשות ואח"כ רוצים מותג חדש, או נייד חדש.

הפתרון!

לקנות חוויות במקום חפצים: כי חוויות נשארות לנו בזיכרון זמן רב אחרי שהן מסתיימות וזה יכול להיות, טיול, הופעה, סדנת בישול וכו'. ואם קניתם חפצים נסו לחבר אותם לחוויות. לדוגמה קניית משחק קופסא שבזכותו אנו משחקים ביחד כל המשפחה ויוצרים זמן איכות.

שלושה צעדים בדרך אל האושר

1. הבנה: השלב הראשון בדרך אל האושר הוא להבין שאני לא מאושר ולא טוב לי. קיראו לילד בשמו והבינו מה המקור של הבעייה. דרך מצויינת להבנה היא לרשום את כל המטלות או הענינים שמפריעים לי היום בחיים ומונעים ממני להיות מאושר ולמספר אותם לפי סדר חשיבותם.

למשל: בזוגיות מה אתם מחפשים מה חסר בה , יחסים עם הילדים – איפה אתם מרגישים שנכשלתם ואיפה אתם הכי מאושרים מה גורם לכם לחייך אל מול פניו של ילדך , יחסים עם עצמנו – איפה לא נעים לנו מה גורם לנו להבין שאני לא במקום הנכון.

2. החלטה: קבלו החלטה שאתם לא מוכנים לסבול יותר ושאתם מוכנים לשחרר את הלחצים, הדאגות והסבל מחייכם. ההחלטה מלווה בקבלת אחריות לשנות גישה ולהבין שרק אני יכול לבחור להיות מאושר. כי אם נביט מזווית אחרת על אותה טרגדיה, על אותו אירוע, נראה שהוא העניק לי גם הזדמנויות חדשות. וזה נפלא. תשאלו את עצמכם מה השיעור פה, מה המתנה מה אני עוד יכול לעשות אחרת?

זו לא פעולה שנעשית בהינף יד , המון פעמים זה לא יצליח כי הפחד לשחרר יחסום לכן צריך להבין שברגע שמשחררים הלחצים יורדים וכאן זה תלוי בכם עד כמה מוכנים לשחרר. ואז יקרה דבר נפלא- יתפנה לכם מקום לדברים טובים.

3. פעולת עשייה: אושר הוא לא רק חוויה, אושר הן גם פעולות שנדרשות לעשייה כדי להגיע אליו. בשלושת השבועות, שבין י"ז בתמוז ועד לתשעה באב, מתאבלים על חורבן ירושלים וחורבן בית-המקדש . ישנן פעולות שניתן לעשות בזמנים אלו במיוחד למען התקווה כמו: שמירה על איפוק פחות לשפוט, לאהוב יותר את האחר והשונה ולמצוא את המעלות שלו.

צעד ראשון לשינוי: בכדי להכניס אושר לחיינו חשוב להתחיל בצעד אחד קטן: תשאלו את עצמכם: מה יעשה אותי היום מאושר? מה ישמח אותי? מה יגרום לי חיוך? מה יהפוך את היום הזה ליום מיוחד?

וכדי שזה יקרה, חשוב לסלק את כל התירוצים, הנסיבות, הביקורת, ההלקאה העצמית והמחשבות השליליות מתוך הראש שלכם כדי לפנות מקום לאושר שלכם.

זיכרו, אפשר להיות מאושר ובכל רגע וזה תלוי רק בנו. רק אנחנו אחראים לאושר שלנו. ואם אנחנו אלה שאחראים לאושר שלנו, אנחנו יכולים להשיג את האושר שלנו. אם רק נרצה.

מאת: חֶדִי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים

עצב שמחה אושר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד