י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עדויות מאוקראינה

"המצב כאן בקייב נהיה מפחיד מאז שגמזו שלח את המכתב"

בעקבות מכתבו המסית של גמזו לנשיא אוקראינה, ל'בחדרי חרדים' הגיעו עדויות של תושבי קייב שחשים עלייה באנטישמיות. "בשבת בבוקר חזרתי מבית הכנסת יחד עם כמה מחברי הקהילה באמצע הדרך נטפלה אלינו איזו אישה והתחילה לצעוק עלינו שנעזוב את קייב"

"המצב כאן בקייב נהיה מפחיד מאז שגמזו שלח את המכתב"
חסידי ברסלב באומן צילום: יוסי גולדברגר - די וואך

"המצב כאן בקייב נהיה מפחיד מאז שגמזו שלח את המכתב" אומר חבר אחת הקהילות היהודיות בקייב. נראה כי המכתב החמור ששיגר גמזו לנשיא אוקראינה בו הזהיר אותו כביכול מפני החסידים שבאים להפיץ מחלות בארצו, ממשיך לבצע את פעולתו כמו כדור שנפלט מקנה אקדח.   

עוד ועוד עדויות מצטברות מעיר הבירה של אוקראינה, קייב, אודות גילויי אנטישמיות ברמה שלא ידעו זה עשרות שנים. הסערה, שמקורה בעיר המרוחקת מאות ק"מ מקייב, אומן, נותנת אותותיה בשיח שנאה וביטויי אנטישמיות אלימים בכל רחבי המדינה.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר נ', חבר אחד הקהילות היהודיות בקייב: "המצב כאן בקייב נהיה מפחיד. מאז שגמזו שלח את המכתב, תוכנו הופץ בכל רחבי אוקראינה. נהיה מצב לא נעים ללכת ברחוב. אני מקבל מאנשים מבטים שלא משתמעות לשתי פנים... אלו סיטואציות שלא היו כאן בעבר הקרוב. ממש בימים האחרונים הגיע אוקראיני ותלש לי את הכיפה מעל ראשי, עמדתי בפתח של חנות מכולת, למזלי בדיוק עבר כאן חבר מהקהילה שלנו והבחין בי עומד ללא הכיפה. הוא הבין מיד את הסיטואציה והצליח בסיעתא דשמיא לחטוף אותה מידו של האוקראיני ולהחזיר לי אותה".

עוד הוא מספר, כי "בשבת בבוקר חזרתי מבית הכנסת יחד עם כמה מחברי הקהילה באמצע הדרך נטפלה אלינו איזו אישה והתחילה לצעוק עלינו שנעזוב את קייב ונלך לאומן, ואין לנו מה לחפש כאן וכו'. היא הלכה אחרינו כל הדרך תוך כדי שהיא מצלמת כמובן, ממש עד הכניסה לבניין, ורק כשטרקו עליה את הדלת היא עזבה אותנו. יהיה טוב בעזהשי"ת, אנחנו מתפללים שנעבור את התקופה בקלות וללא פגע", מסיים נ' בחשש מהול בתקווה.

יהודי נוסף מאוקראינה מספר ל'בחדרי חרדים' כי בסופ"ש הוא נכנס לתדלק בתחנה מקומית הסמוכה לביתו, ומייד ספג הערה סלקטיבית בנוגע למסכה שעל פניו. "אחת העובדות ישר מעירה לי שהמסכה לא מספיק מכסה את האף שלי... ניגשתי אליה בהמשך ושאלתי בנימוס למה העירה דווקא לי, ולא לכל שאר האנשים בחנות שהיו בלי מסכה כלל? לתדהמתי ענתה לי שסיפרו לה שממדינת ישראל עצמה הודיעו לאוקראינה שהיהודים מביאים מחלות. והיא ממש לא רוצה להידבק בנגיף. כמובן שהסברתי לה שאני בכלל גר פה איתה כל השנים ואיך בדיוק זה קשור מה הלאום שלי ההסבר שלי לא הניח את דעתה, והיא דבקה בטענה, שאם מדינת ישראל בעצמה טרחה להודיע לממשלת אוקראינה שהיהודים יפיצו בה את הנגיף אז היא מעדיפה לחשוש".

חברים בקהילה היהודית בקייב מספרים ל'בחדרי חרדים' כי הם חשים עלייה חדה באנטישמיות ברחבי אוקראינה בעקבות מכתבו המסית של הפרוייקטור גמזו. לקראת החגים בקהילות בעיר מלאים בחשש ומקווים כי יעברו את התקופה המתוחה עם כמה שפחות נפגעים.

רוני גמזו קייב אוקראינה אומן אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד