י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מי צודק?

הרופאים מגיבים לרופאים: "יביא לקריסה"

לאחר ש-12 רופאים קראו לגמזו להסיר מגבלות, לבטל את הסגר המתוכנן ולקדם את 'חסינות העדר', מזהירים מאות רופאים כי הצעד עשוי להביא לקטסטרופה: "מערכת הבריאות מתקשה לתפקד כבר עכשיו. עם מספר גבוה של חולים היא תקרוס לחלוטין" 

הרופאים מגיבים לרופאים: "יביא לקריסה"
רופאים ממוגנים מפני הקורונה צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"הדבקה המונית תיצור עומסים על מערכת הבריאות ותביא לקריסתה", כך מזהירים 280 רופאים במכתב שנשלח לשר הבריאות ולממונה הקורונה הפרופ' גמזו, בתגובה למכתב שנשלח בידי 12 רופאים שכזכור טוענים כי יש לבטל את המגבלות ולקדם בישראל הדבקה המונית שתיצור את אפקט 'חסינות העדר'. 280 הרופאים מזהירים כי מדובר ברעיון פסול מעיקרו שעשוי לגרום לקריסתה של מערכת הבריאות.

במכתב החדש שנשלח אתמול, כותבים הרופאים כי "לאחרונה נשמעים קולות הקוראים לאפשר הדבקה נרחבת בקורונה של אוכלוסיות שאינן בסיכון משמעותי לאשפוז, במטרה לייצר 'חסינות עדר' או 'עומק חיסוני'. אלא שאסטרטגיה זו לא נוסתה באורח מכוון בשום מקום בעולם, נסמכת על טענות לא מבוססות ואף מוטעות מבחינה מדעית ואמפירית, ועלולה בסבירות גבוהה מאוד להוביל לאסון רפואי, כלכלי וחברתי".

לדבריהם, "חלק מהטענות המוצגות כבסיס למדיניות 'חיסון העדר' אינן מבוססות, וכך לא ניתן לבנות ניהול סיכונים לאומי אחראי". בנוסף, הם טוענים כי גם החישוב אינו נכון: "טענת מקדמי מודל 'חסינות העדר' לפיה תמותה מקורונה מוגבלת לכ-0.1% מהאוכלוסיה, אינה מתיישבת עם הנתונים מהעיר ניו-יורק בה מתו מקורונה מעל ל0.2% מהאוכלוסיה הכללית. לאור אחוזי התמותה מהנגיף הידועים לנו מהעולם - לפחות חצי אחוז מהנדבקים - הדבקה נרחבת בישראל פירושה תמותה נרחבת, מעבר ל-1,000 הישראלים שכבר נפטרו מהנגיף".

אך פרט לכך, הם מזהירים כי במקרה של הדבקה המונית, עשויים חולים רבים לשלם בחייהם רק משום שלא יהיה מי שיטפל בהם. לטענתם, "הטיפול בחולי הקורונה דורש משאבים רבים ופי שלושה (!) יותר כוח אדם מאשר במאושפזים במחלקות דומות שאינם חולי קורונה. לאור מצבה הנוכחי של מערכת הבריאות הישראלית בה כבר כעת נסגרות מחלקות פנימיות וטיפול נמרץ בשל הטיפול בחולי הקורונה, הדבקה נרחבת מכל סיבה שהיא תדחק את מערכת הבריאות הישראלית אל אי ספיקה".

הרופאים קוראים גם תיגר על עצם התפיסה לפיה פתיחה מוחלטת תביא לחיזוק המשק, והם קובעים כי "הקריאה לפתיחת המשק במקביל להדבקה נרחבת מטעה את הציבור, משום שהניסיון בעולם מלמד שמדינות שניסו לפתוח את הכלכלה לפני השתלטות על הנגיף, הזיקו הן לכלכלה והן לבריאות. הציבור חושש מהדבקה, ולכן לא תהיה פעילות כלכלית סדירה לפני שניתן יהיה להבטיח בריאות לעובדים וללקוחות. מחקר שערך NBER, מכון המחקר הכלכלי הלאומי של ארה"ב, הראה שהמגבלות הממשלתיות גרמו רק לעשירית מהנזק למסחר בחנויות ברחוב, והיתר נגרם כתוצאה מפחד מהדבקה וסיבות אחרות".

לבסוף, מדגישים הרופאים, כי "איננו יודעים עדיין מהן ההשפעות ארוכות הטווח של הנגיף, וממצאים ראשוניים מראים כי חלק מהחולים ממשיכים לסבול מתסמינים רבים שבועות וחודשים לאחר ההחלמה. הדבקה רחבה תעלה את כמות הנזקים הבריאותיים הללו". לפיכך, הם קובעים כי "המדיניות הישראלית צריכה להיות מבוססת קודם כל על הפחתת התחלואה, שמירה על חיי אדם ומחויבות לשמירה על האוכלוסייה המבוגרת וקבוצות הסיכון".

קורונה רופאים רוני גמזו חיסון עדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד