י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הדסה פינת מוסקבה

תולה תקוות: הפרופסור הבכיר על החיסון הרוסי: "הייתי מנסה על עצמי"

בראיון לתוכנית 'הקבינט' ברדיו 103FM דיבר מנהל בית החולים הדסה הפרופסור זאב רוטשטיין בחום על המירוץ הרוסי להשגת חיסון לנגיף הקורונה "מה שקורה ברוסיה זה אמיתי, בכירי המדינה עברו את החיסון" • "לקחנו מדענים רוסיים ושלחנו אותם לטאטא את הרחובות, הם חומר אנושי נפלא"

תולה תקוות: הפרופסור הבכיר על החיסון הרוסי: "הייתי מנסה על עצמי"
פרופ' רוטשטיין צילום: פלאש 90

מנהל בית החולים הדסה הפרופ' זאב רוטשטיין התראיין בתכניתם של רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור ברדיו 103FM. בראיון דיבר הפרופ' רוטשטיין על המירוץ הכלל עולמי להגיע לחיסון לנגיף הקורונה עוד לפני בואו של גנרל חורף, בדגש על החיסון הרוסי. כמו כן הביע רוטשטיין דאגה ממצב התחלואה בנגיף בישראל.

כבר בתחילת הראיון נשאל רוטשטיין מה דעתו כמנהל אחד המרכזים הרפואיים הגדולים בישראל ואשר נוטל חלק בתהליך הייצור של ה'חיסון הרוסי' לנגיף הקורונה. על הדיווחים ש"מאה ישראלים יקבלו את החיסון הניסיוני שמפותח במכון הביולוגי בביה"ח הדסה".

רוטשטיין צינן את ההתלהבות והסביר "אני מאוד מברך על הידיעה ואני מאוד הייתי רוצה שנוכלל בניסוי, זה עוד לא הוחלט. אין הסכם כי זה קצת מוקדם אז אני לא רוצה לשפוך מים קרים על התקוות. אני מקווה שייחתם הסכם".

לדעתך זה ניסוי בחומר שיש לו פוטנציאל להצליח, זה אמיתי? נשאל רוטשטיין, וענה "קשה לדעת כי אנחנו מדברים על פאזה ראשונה, בניגוד לחיסון הרוסי שהוא פאזה שלישית שאנחנו יודעים על הצלחות בפאזה הראשונה והשנייה".

עוד הוסיף רוטשטיין "מה לעשות? מתייחסים בספקנות אבל החיסון הרוסי אמיתי, זו האמת, אני לא יכול להתחבא. התחלנו השבוע לגייס מתנדבים לפאזה 3 לחיסון הרוסי במוסקבה, אנחנו ב'הדסה מוסקבה' מנהלים משא ומתן, זה לא כל כך פשוט.

בהמשך הראיון נשאל רוטשטיין האם הוא סומך על הרוסים שהפיתוח והייצור יצליחו לעמוד בדרישות מנהל התרופות האמריקאי ה-FDA? "כן, אני סומך עליהם מאוד. המכון המחקר שנמצא במוסקבה, אני לא רוצה להיות גזעני אבל יש כמה יהודים שאנחנו מכירים שהם אנשים מאוד רציניים והרעיון הביולוגי שמתחבא מאחורי החיסון הרוסי עושה היגיון ביולוגי. זה לא משהו שאף אחד לא יודע את המנגנון, יודעים בדיוק את המנגנונים, הכול פורסם, יש עבודה נהדרת".

עוד מוסיף מנהל בית החולים הדסה "לקחנו הרבה מדענים רוסים ושלחנו אותם לטאטא רחובות במדינת ישראל וזה לא היה נכון לעשות. מי שזוכר את העלייה הענקית בשנות ה-90 שהוצפנו במוחות פוריים וזה שידרג אותנו כמעט בכול תחום - מהאוריינות בתחום המוזיקה ועד המתמטיקה וכלה במחקר וברופאים. בין רופאיה הטובים בהדסה יש אותם צאצאים של העלייה הרוסית ואני חושב שזה חומר נפלא".

לסיום מסביר רוטשטיין איך בוחרים מתנדבים והאם כדאי בכלל להתנדב? "קודם כל תלוי נורא, אני רוצה רגע להסביר את הנושא של החיסון הרוסי. היום החיסון הרוסי מתנהל ברוסיה על 24 אלף מתנדבים, מתוכם 400 בלבד בהדסה מוסקבה. נשים את עצמנו בצניעות במקום שלנו, המתנדבים שלנו צריכים לענות על מספר קריטריונים, גיל עד 60, בריאות – ללא מחלות, יתר לחץ דם סוכרת וכו'. יש נטייה לאנשים להיכנס כמתנדבים משני טעמים, חלק אלטרואיסטי לעזור לאנשים, וחלק להיות מחוסנים בעצמם. מה שקרה ברוסיה על פי השמועה, ואני לא יודע עד כמה זה נכון, בכירי המדינה עברו את החיסון".

"גם מהטעם האלטרואיסטי וגם מהטעם של לתת אמונה במה שאנחנו עושים, הייתי מצטרף. עד שאנחנו מגיעים במדינות מתוקנות לניסוי בבני אדם, אנחנו עוברים הרבה שלבים". הוסיף רוטשטיין ועבר להתייחס על מה שקורה אצלינו במדינה.

"אם אנחנו הולכים לסגר אני ממש מציע לאנשים לרוץ להיבדק כדי לא לכלוא באותו בית אנשים בריאים ואנשים מדבקים, כי אחרת זה יהיה קטסטרופה. הסגר עצמו יביא להידבקות בתוך המשפחה, זה תלוי באנשים ולא בממשלה. לא לצפות מהממשלה שתעשה את זה, אנחנו צריכים לעשות את זה. בואו נזכור שאפשר לעשות חתונה ללא הידבקות אם אנחנו בודקים את כולם כמו היוצאים לחו"ל, אפשר בחתונות, בשמחות, ולפני כל נדרי בבית הכנסת". קורא מנהל הדסה.

זאב רוטשטיין קורונה חיסון לקורונה בית החולים הדסה מוסקבה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד