ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
לאחר התחקירים המטרידים

אלשיך מתעקש: דריסת השוטר באום אל חיראן - מכוונת

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, התייחס היום בראיון לטענות שנשמעו נגדו בתחקירים שפורסמו בשבוע שעבר | על פרשת אום אל חיראן הודה כי הדריסה הייתה מכוונת

אלשיך מתעקש: דריסת השוטר באום אל חיראן - מכוונת
יונתן זינדל - פלאש 90

לאחר ההאשמות שהופנו נגדו בנוגע לניסיונות הטיוח בפרשת אום אל חיראן, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך מגיב לראשונה בראיון לאטילה שומפלבי ב-ynet וטוען באופן תמוה כי דריסת השוטר שנהרג על ידי יעקב אבו אלקיעאן באום אל חיראן בשנת 2017 - היתה מכוונת. זאת, למרות שהתחקיר אותו פרסם העיתונאי עמית סגל בשבוע שעבר, הציג תמונה שונה.

כחלק מהתחקיר, נטען כי במחלקה לחקירות שוטרים קבעו כי הדריסה לא הייתה מכוונת. בתגובה, פיזר אלשיך בתקשורת הדלפות דיבתיות כלפי ההרוג, שלפיהן מח"ש מסתירה מידע שהיה מחבל. ראש מח"ש דרש משי ניצן תיקון למען כבוד חוקריו וכבוד המת. ‏אבל, ניצן הודה במייל סודי: "המפכ"ל התנהג בצורה שערורייתית, אבל לא נעזור "כי זה יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת, ודי לחכימא". זמן קצר אחר כך נסגר את תיק החקירה נגד השוטרים".

באשר לטענה כי גם בפרקליטות ובשב"כ סבורים כי אין אינדקציה לכך שאבו אלקיעאן היה מחבל, השיב אלשיך: "יש לי חדשות בשבילך. יש עמדה של מח"ש, ולכן קבע שי ניצן - מטבע הדברים זה לא היה ממש תפקידו, אז הוא לא רצה להיכנס בין שתי ההרים - שיש אינדיקציות לכאן או לכאן ולכן לא ניתן לקבוע. בסדר גמור. האם  עמדת המשטרה נשמעה אי פעם? התשובה שלי היא לא ואני אסביר למה. במשך כארבע שעות מרגע הדריסה לא יכולנו לפרסם שיש שוטר הרוג מפני שלא השגנו את אחרון בני המשפחה הגרעינית. במשך ארבע שעות הכותרות הדהדו – שני הרוגים בפעולת אכיפה באום אל-חיראן. זה נשמע רע מאוד. זה נשמע המשטרה שיורה 360 מעלות. זה כמובן לא ייצג את המציאות אבל היינו נאמנים לערכים שקודם כל מודיעים למשפחה, לא משנה מה המחירים.

במהלך הראיון ל-ynet נשאל המפכ"ל לשעבר על ידי המגיש אטילה שומפלבי: "אם אתה עומד עכשיו מול האלמנה של אבו אלקיעאן, מה אתה אומר לה?" אלשיך השיב: "אני אומר לה שבסופו של דבר כל הממצאים מראים שבעלה יצא לדריסה מכוונת. נפש האדם כל כך מורכבת והטריגר לעשות משהו כל כך מורכב אז אני לא יודע מתי זה קרה, אבל אני יודע שבעלה יצא לדריסה מכוונת". "אני מכיר מאות פיגועי התאבדות", אומר אלשיך "עשרות פיגועי דריסה ואת הרקע שלהם, ואי אפשר לדעת מה הטריגר שלהם. מה כן אפשר לדעת? אפשר לדעת שלא הייתה פה אי הבנה אלא דריסה מכוונת. ובעליל זו הייתה מסקנת מח"ש. מדוע? מפני שמח"ש כתבה שחור על גבי לבן שאין מקום לפתוח בחקירה ואף לא אחד מהשוטרים כולל השוטר שירה מאחור. לא נחקר תחת אזהרה".

אלשיך התייחס גם לטענות על ניסיונות הטיוח לגבי ניגוד העניינים בתיקי נתניהו. "המשטרה טיפלה בזה, בשל חשש לניגוד עניינים עתידי. אפשרות רחוקה שמא משהו יקרה בתיק 2000 שעוד לא נחקר ועוד לא נפתחה חקירה ויכול להיווצר ניגוד עניינים. לכן השוטר הזה קיבל הערה לתיקו והורחק מהתיקים כאשר זה הגיע למפקדים והשוטר שמר על זה", אמר אלשיך. "הוא טען שבעתיד הוא היה משמיט את עצמו כדי לא להיכנס לניגוד עניינים. זה לא ריצה את פיקוד המשטרה. המשטרה נקטה צעד משמעתי והרחיקה אותו וכתבה הערה לתיק. הוא לא היה מעורב בשום צורה ואופן. כיבדתי את החלטת המפקדים ובזה הסתיים העניין".

לשאלה האם לחוקר היה קשר לתיקי נתניהו השיב אלשיך: "ככל שידי מגעת, אני לא מוצא שום דרך שבה התבצע או התממש ניגוד העניינים, אפילו לא לעשירית השנייה. זה שהמשטרה דורשת סטנדרטים, משוטר, מקצין, וכשהוא לא עומד בסטנדרט הזה הוא מקבל על הראש, צריך לתת מחיאות כפיים למשטרה. אני לא מכיר את זה במערכות אחרות".

אום אל חיראן רוני אלשיך פרקליטות המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד