י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"בגלל הקורונה"

גנץ התקפל ודורש דחייה נוספת של חודש בחקיקת חוק הגיוס

על דעת ראש הממשלה נתניהו והיועמ"ש לממשלה מנדלבליט, שר הביטחון גנץ פנה הערב לבג"ץ וביקש דחייה נוספת בחקיקת חוק הגיוס כשהנימוק הוא הטיפול במגיפה "בימים אלה, מתמודדת ממשלת ישראל עם התפשטות נגיף הקורונה והמשבר הכללי שבא בעקבותיו"

גנץ התקפל ודורש דחייה נוספת של חודש בחקיקת חוק הגיוס
בני גנץ במשרד הביטחון צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ פנה לבג"ץ על דעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ודורש הארכה נוספת בחוק הגיוס בסך של חודש ימים, עד לתאריך 16.10.20, מדובר בהארכה השביעית, כשכלל לא ברור אם בג"ץ יאשר את הדחייה כפי שהיא.

תחילה ביקש גנץ לדחות את מועד חקיקת חוק הגיוס בארבעה חודשים, אלא שבראיון השבוע ל'בחדרי חרדים' דרש יו"ר ש"ס השר אריה דרעי להביא להכרעה מיידית בחוק הגיוס ואמר כי "אי אפשר להחזיק את עולם התורה כבן ערובה", הוא הוסיף "אני מקווה שבג"ץ לא יקבל את בקשת הדחייה".

בעקבות הלחץ, בני גנץ ומשרד הביטחון התקפלו ושינו את בקשת הדחייה לחודש ימים, כך שמייד לאחר חג הסוכות יובא חוק הגיוס להצבעה בכנסת, כשבין המפלגות החרדיות למשרד הביטחון כבר מועברות טיוטות לנוסח הסופי של החוק.

במשרד הביטחון כותבים בבקשה לבג"ץ כי "בכוונת המדינה לשוב ולעדכן את בית המשפט הנכבד, בדבר הערכת הזמנים הצפויה להשלמת הליך החקיקה מושא ענייננו, בהתאם לצורך במסגרת בקשה שתוגש עובר למועד הנדחה לעיל; בהתאם למפורט להלן, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, קיים קושי לצפות את מסגרת הזמנים הנדרשת להשלמת הליך החקיקה האמור".

בנימוק לבקשה מציינים כי הסיבה שהחוק לא הובא לאישור הכנסת הוא משום ש"ממשלה חדשה הושבעה רק ביום 17.5.20, קרי לפני מעט למעלה משלושה שבועות. עוד כידוע, הממשלה החדשה החלה כהונתה על רקע התמודדות המדינה עם התפשטות נגיף הקורונה, על כל ההשלכות המשתמעות מכך על פעילותה. בנוסף, על רקע מועד הקמת הממשלה, בימים אלה ממש מצויים רכיבים שונים של הממשלה החדשה בשלבי הקמה ותחילת פעילות; כך לדוגמא, ועדת השרים לענייני חקיקה הוקמה רק ביום 31.5.20".

"לאור זאת, תכלית הבקשה הנוכחית", כותבים עוד, "היא ליתן בידי הממשלה שהוקמה לפני מעט למעלה משלושה שבועות, פרק זמן נוסף להידרש לסוגיה ולפעול מול הכנסת לשם השלמת הליך החקיקה בסוגיה הרגישה", שהם מעדכנים כי במסגרת המאמצים לקידום תיקון החקיקה בנושא, התקיימו בחודשיים האחרונים מספר דיונים בשיתוף גורמים בכירים במשרד הביטחון, בצה"ל ובמשרד המשפטים, וכן התקיימו תיאומים ראשוניים של הנוסח המתגבש מול גורמים שונים, בין היתר מהציבור החרדי, על מנת לקדם הסכמה על נוסח חוק שניתן יהיה להעביר בממשלה ובכנסת בהתאם לעקרונות הצעת החוק שנוסחה בכנסת ה-20 ולתיקונים שפורטו בהסכם הקואליציוני".

משרד הביטחון רומז כי ידרוש בקשה נוספת שמא עד לאחר חודש דצמבר, בעקבות כך שקיים סיכוי להליכה לבחירות, כשהנימוק המשפטי הוא סוגיית הקורונה, "גם בימים אלה, מתמודדת ממשלת ישראל עם התפשטות נגיף הקורונה והמשבר הכללי שבא בעקבותיו. לאור זאת ולאור תהליכים מדיניים משמעותיים המתקיימים בעת האחרונה בזירה הבינלאומית, לצד סוגיות ביטחוניות דחופות, קיים קושי, כפי הנמסר, לצפות בשעת כתיבת שורות אלה את מסגרת הזמנים הנדרשת להשלמת הליכי החקיקה". כך בבקשת משרד הביטחון מבג"ץ.

חוק הגיוס בני גנץ בג"ץ משרד הביטחון קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד