י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"בית משפט פוליטי"

בג"ץ: להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו

באופן שערורייתי, קבעו שופטי בית המשפט העליון כי יש להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו בעקבות עקבות שורת התבטאויות נגד מערכת המשפט ובנושאים פוליטיים שונים | לשכת הרב אליהו: "מדובר בבית משפט פוליטי. אין לנו אמון בו"

בג"ץ: להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהו צילום: דוד כהן, פלאש 90

שופטי בית המשפט העליון קבעו היום פה אחד כי יש להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, בעקבות שורת התבטאויות נגד מערכת המשפט ובנושאים פוליטיים שונים.

העתירה הוגשה על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורום תג מאיר, המטה למאבק בגזענות בישראל והאגודה לזכויות האזרח בישראל נגד שרת המשפטים לשעבר איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שסירבו בעבר להעמיד לדין את הרב אליהו.

העתירה שהוגשה בשלהי שנת 2016, נסובה סביב עשרות התבטאויות פומביות המיוחסות לרב אליהו, לטענת העותרים, מדובר בהתבטאויות פוגעניות ובנקיטת עמדה פומבית בנושאים פוליטיים ומדיניים שונים, אשר אסורות לרבני ערים בהיותם עובדי ציבור. התבטאויות אלו לקוחות מזמנים וממקורות שונים, בין היתר ראיונות בכתב ובעל-פה, כרוזים, פוסטים ברשתות החברתיות ושיעורים.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה בהחלטתה, כי החלטת היועמ"ש ושרת המשפטים לשעבר שלא להעמיד לדין משמעתי את הרב אליהו – בשל חלק מתוך שורת ההתבטאויות הקשות המיוחסות לו – היא החלטה הלוקה בחוסר סבירות קיצוני. "על כן, אני מצטרפת לתוצאה שאליה הגיע חברי ולפיה יש להורות למשיבים לפתוח בהליך משמעתי בגין אותן התבטאויות אשר חורגות מאמות המידה שאותן היטיב חברי לפרט בחוות דעתו", כתבה חיות.

השופט יצחק עמית כתב: "דברים שעלולים לעורר מדנים ואיבה בין זרמים וקהלים שונים בחברה הישראלית על שבטיה וגווניה, אינם נדרשים לתפקידו של המשיב כרב עיר ואין לראותם כ'מסר הלכתי' המכוון לקהלו. המילה 'הלכה' אינה מילת קסם שאמורה להדוף ולהרתיע מפני ביקורת שיפוטית. כפי שלחיבורים הלכתיים-פרשניים אין חסינות מוחלטת, כך גם להתבטאויות וחוות דעת הלכתיות של רב עיר אין חסינות מוחלטת מפני העמדה לדין משמעתי"

מטעמו של הרב אליהו נמסר: "מדובר בבית משפט פוליטי. אם היה מדובר על חופש דיבור של אנשים שלהם אין שום בעיה להציג גליוטינה או ראש ממשלה על חבל תליה. אם מדובר על רבנים או דתיים הם יעקמו את החוק כדי לבטל את הזכות היסודית הזו. אנחנו לא נפסיק לדבר. לא נפסיק לומר את האמת. אין לנו אמון בבית המשפט הזה".

 

הרב שמואל אליהו בג"ץ התנועה הרפורמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד