י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מעמיק ומרתק

ברוכים הבאים למזרח התיכון החדש: הליגה הערבית לא רלוונטית והחרם מת

איך הגענו למצב שבליגה הערבית לא גינו את ישראל? רועי קייס, כתב 'כאן11' לענייני ערבים מנתח את המצב בשטח שנמצא במגמת עלייה של המחנה הסוני המתון

ברוכים הבאים למזרח התיכון החדש: הליגה הערבית לא רלוונטית והחרם מת
רועי קייס צילום: מתוך שידורי כאן 11

כמעט בלי שאף אחד שם לב, החודש תם עידן בסכסוך הישראלי ערבי. כך הפכה 2020 לשנה שבה החרם הערבי הוא פאסה, והנושא הפלסטיני פחות מעניין את המדינות הערביות.

‏אגודת העיתונאים הפלסטינים הוציאה הודעת גינוי למפגש הזום בין העיתונאים הישראלים לעיתונאים מהמפרץ ומדינות האזור בהשתתפות בכירים ישראלים. הם אף קראו להתאחדות העיתונאים הערבית ליישם את החלטותיה נגד הנורמליזציה, ולבטל את חברותם של העיתונאים הערבים שהשתתפו במפגש. אך נראה כי קולם נבלע באוויר החם.

רועי קייס כתב 'כאן 11' המתמחה בעולם הערבי, ניתח בצורה מעמיקה את הנושא הפלסטיני והשלום עם העולם הערבי.

בחודש ינואר 2020, לא כזה מזמן, שגרירי האמירויות, בחריין וסולטנות עומאן הגיעו לבית הלבן כדי לכבד את נשיא ארה"ב, טראמפ, בנוכחותם, לרגל הצגת תכנית השלום האזורית השנויה במחלוקת ("עסקת המאה"), כשלצדו ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

שמונה חודשים חלפו והבית הלבן שוב התקשט במלוא הדרו לכבוד הסכמי השלום בין ישראל לבין האמירויות ובחריין. הפעם שתי המדינות לא הגיעו כמשקיפות מהצד, אלא כשחקניות ראשיות בהצגה. מי שהפעם השקיף מהצד היא שוב עומאן ששלחה את שגרירה וגם סגניתו של שגריר סודאן. שתי מדינות שנמצאות בצמרת טבלת המדינות שמנרמלות את היחסים עם ישראל.

עם כל הכבוד לאמירויות, בחריין ומדינות נוספת גם הפלסטינים וגם הישראלים יודעים שכאשר תגיע ההכרזה מריאד או מוושינגטון על נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אנחנו נמצא את עצמנו במזרח תיכון אחר לחלוטין. סעודיה, שומרת שני המקומות הקדושים לאסלאם במכה ואל-מדינה, סעודיה, הוגת יוזמת השלום הערבית שלפיה אין נרמול לפני פתרון הסוגיה הפלסטינית. היעלה כזה דבר על הדעת? זאת תהיה טלטלה בכל מובן המילה.

גם טראמפ יודע את זה ולכן באירועי החתימה על הסכם השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין דיבר שלוש פעמים לפחות על שיחותיו עם מלך סעודיה ויורש העצר בעניין הנורמליזציה.

הוול סטריט ג'ורנל האמריקני פרסם בסוף השבוע – חילוקי דעות קשים בין מלך סעודיה, סלמאן, שמתנגד לנורמליזציה, לבין יורש העצר הסעודי השאפתן, מוחמד בן סלמאן, שתומך במהלך.

חילוקי הדעות האלה לא נחשפים בפעם הראשונה. אך הם כן נותנים הצצה למתרחש בחצר המלוכה הסעודי שממשיך לגעוש בימים אלה סביב ההסכמים בין לבין האמירויות ולבחריין. המלך מייצג במידה רבה את הדור הישן ואילו בן סלמאן את הדור החדש שהסוגיה הפלסטינית פחות בוערת בעצמותיו.

בחודשים האחרונים ראש הממשלה, נתניהו, נפגש באוגנדה עם הנשיא הזמני של המדינה, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אישיות צבאית מוכרת עוד מזמן אל-בשיר שידיו פחות היו מגואלות בדם בטבח הנורא בחבל דארפור. במקביל סיוע ישיר הועבר מישראל לסודאן כדי לסייע בבלימת נגיף הקורונה.

בתקופה האחרונה ברשות הפלסטינית דווקא סיפרו על עוד מדינות שמקיימות שיח בנושא הנרמול עם ישראל. "איי קומורו, ג'יבוטי ומאוריטניה בנוסף לעומאן וסודאן", ציין בכיר הרשות, אחמד מג'דלאני, באחד הראיונות. עם מאוריטניה כבר היו לישראל יחסים אחרי אוסלו ועד לעופרת יצוקה ב-2009. ולא מן הנמנע שדווקא עם המדינות שנמצאות פחות באור הזרקורים יהיה קל יותר להגיע להסכמים כאלה. מאוריטניה אגב בירכה על ההסכם בין ישראל לאמירויות.

רועי קייס העולם הערבי הליגה הערבית הסכם שלום סונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד