י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הממצאים בישראל מלמדים

עכשיו זה מוכח: חולים שהחלימו - נדבקו שוב

בארגון הבריאות העולמי עוד לא גיבשו עמדה רשמית בנוגע לשאלה, אך לפי הנתונים בישראל, אפשר כבר לקבוע באופן ודאי: גם מי שחלה בקורונה, אינו חסין מפני הדבקות חוזרת • בכיר באחת מקופות החולים אומר ל'בחדרי': "בנתונים שלנו מופיעים כבר למעלה מ-30 חולים שחלו בגל הראשון עם תסמינים, וכעת חלו שוב" 

עכשיו זה מוכח: חולים שהחלימו - נדבקו שוב
בחורים לומדים בקפסולה צילום: פלאש 90

האם חולים שחלו בקורונה בגל הראשון יכולים לחלות שוב? בארגון הבריאות העולמי לא גיבשו עדיין מענה רשמי בנוגע לשאלה, למרות שדווחו על כמה מקרים של הידבקות חוזרת, אך עדיין לדעתם אין במקרים אלו בכדי להעיד על הכלל. עם זאת, במערכת הבריאות בישראל ישנם כבר כמה וכמה מומחים, שמבהירים שהתשובה היא חד משמעית: גם חולים שחלו, ואפילו אם הם פיתחו תסמינים חמורים בפעם הקודמת, עשויים לחלות שוב והם אינם חסינים מפני הידבקות.

לקביעה הזו ישנה משמעות רבה, ראשית מפני שהיא קובעת שאין לראות בחולים שהחלימו כחסינים מפני המחלה ולהחריג אותם מכלל הציבור, אך בעיקר משום שהיא מלמדת שגם אם יפותח חיסון - הוא לא ימגר את הנגיף שכן גם לאחר שהציבור יחוסן, יהיה ניתן לחלות שוב. מה שאומר שאנו עומדים להישאר עם סכנת הנגיף עוד שנים ארוכות. 

מי שמבהיר לנו את הנושא הוא בכיר באחת מקופות החולים שכרגע מסרב להזדהות בשמו, אך ל'בחדרי' הוא אומר ש"מבחינתנו הנתונים הם חד משמעיים. רק אצלנו בקופה רשומים עד כה יותר מ-30 חולים שחלו, ביניהם גם כאלו שבגל הראשון חלו בצורה קשה ופיתחו תסמינים, וכעת חלו שוב. מבחינתנו, כבר אין שאלה. זה ברור שגם חולים שחלו עשויים לחלות שוב".

לדבריו, לנתונים שמצויים בידי מערכת הבריאות בישראל ישנה חשיבות בקנה מידה עולמי. "ישראל היא המדינה היחידה שמחזיקה במאגר (דאטה) ענק שכולל את כל מבוטחי קופות החולים, כשמיד עם תחילת הגל הראשון הבדיקות בוצעו בצורה מסודרת. בניגוד לארה"ב ואירופה, למשל, ששם גם אם ישנם כאלו שחלו, אך אין תיעוד על כל המקרים ואי אפשר לדעת מי מהחולים שנטען לגביהם שהם חלו כעת שוב אכן חלו בקורונה בפעם הקודמת, בישראל הכול רשום ומסודר".

לטענתו "יש לנו מאגרים שבהם מופיעות כל הבדיקות, כך שבלחיצת מקש ניתן לאתר את כל רשימת החולים, להוכיח שהם אכן חלו בגל הראשון (נזכיר שבארגון הבריאות העולמי טוענים כעת שאין וודאות שהמקרים מלמדים על הדבקה חוזרת, שכן לא ברור שבפעם הקודמת אותם חולים אכן חלו בקורונה), ולהסיק לפי הרשימה שגם אם יש מי שחלה בעבר בקורונה, הוא מסוגל לחלות שוב".

עם זאת, לדבריו אלו שחלו שוב, ככל הנראה מקבלים את המחלה בפעם השנייה בצורה קלה יותר. "המסקנה כפי שהיא נראית כעת, היא שגם אם יהיה חיסון הוא לא ימגר את הנגיף, ויהיה צורך להתחסן מספר פעמים בשנה בכדי להימנע מהידבקות חוזרת. עם זאת", הוא מוסיף, "יש לקחת בחשבון שכאשר יהיה חיסון יעיל, הציבור ברובו יהיה מחוסן וכך הסיכויים להיחשף לחולה פעיל ולהידבק יהיו נמוכים יותר".

"אין ספק שבקרוב נראה מחקרים מדעיים רשמיים בנושא", הוא אומר, אך מבהיר ש"מבחינתנו התשובה לשאלה כבר ברורה: גם מי שחלה בעבר בקורונה, אינו חסין והוא יכול לחלות שוב. יש לנו כבר יותר מידי מקרים שמלמדים כי מדובר בדפוס התנהלות של הנגיף, שמצליח להוכיח בכל יום שעובר עד כמה הוא אלים, ערמומי ובעיקר לא צפוי".

 

 

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד