י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אחרי שלקה בנגיף

מה יקרה בבית הלבן אם חלילה מצבו של טראמפ יחמיר?

מה קורה כשנשיא ארה"ב אינו יכול למלא את תפקידו? אז חוץ מכינוסי הבחירות הגדולים והעימותים המתוקשרים שכנראה ייכנסו לתרדמת, במקרה ונשיא אינו יכול למלא את תפקידו קבינט של 15 שרים יכול להחליט על מצבו של הנשיא • כל התרחישים על הדרמה בארה"ב

מה יקרה בבית הלבן אם חלילה מצבו של טראמפ יחמיר?
גבעת הקפיטול צילום: pixabay

לאחר שהנשיא טראמפ נדבק בקורונה, השאלה המתבקשת היא אם מצבו של טראמפ יחמיר, איך ומי ינהל את אמריקה הגדולה.

זה יהיה הזמן לרענן את התיקון ה-25 בחוקה האמריקנית: החלטה כי הנשיא אינו יכול למלא את תפקידו - והעברת סמכויותיו לסגן נשיא.

יש כמה אפשרויות בתיקון לחוקה. הבסיסית אומרת שאם הנשיא מתפטר או מת - הסמכויות עוברות לסגן הנשיא, והוא הופך לנשיא. אבל האפשרות המתקדמת היא סעיף 4: מה קורה אם הנשיא לא יכול להכריז על נבצרות או לא רוצה?

קבינט של 15 שרים ספציפיים בממשלה, וסגן הנשיא, יכולים להחליט כי הנשיא אינו כשיר לכהן כנשיא ולהעביר סמכויות לסגן הנשיא - ולהפוך אותו לנשיא. אז הוא מקבל סמכויות ל-4 ימים שלאחריהן אם אין הכרזה נוספת הסמכויות חוזרות לנשיא, ואם יש, הדיון עובר לקונגרס ולסנאט האם באמת הנשיא לא כשיר. כך מדווח עמיחי שטיין בכאן 11.

סעיף 4 מעולם לא הופעל. אם כי דווח בעבר ששקלו להפעיל אותו מספר פעמים, בין היתר ב-1987 אחרי שהנשיא רייגן (הנשיא המבוגר ביותר שכיהן בתפקיד) נהיה עייף ולא מרוכז.

הפעם האחרונה שהועברו סמכויות מנשיא לסגן נשיא: בשנת 2007, אז בעת שנכנס לבדיקה בהרדמה העביר ג'ורג' בוש את הסמכויות לסגנו דיק צ'ייני לשעתיים ו-5 דק.

השאלה הגדולה היא כיצד ישפיע המצב הנוכחי על העימות הקרוב? האם טראמפ יטען: "צריך לדחות את הבחירות כי זה לא פייר"?.

בנוסף אין יותר עצרות גדולות לתקופה הקרובה, כך שמערכת הבחירות אולי תכנס לנמנום, ולא נראה קרבות בוץ כמו שראינו בעימות האחרון.

הבית הלבן דונלד טראמפ קורונה נשיא ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד